Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Szőllősy László

A számok magukért beszélnek

Éghajlati adatok elemzése a tanórán.

Szőllősy László 2025.08.21.
Nagy Dóra

A nyelvész Vörösmartyról

Nem szabad megfeledkeznünk tekintélyes nyelvtudományi tevékenységéről.

Nagy Dóra 2025.08.13.
Gósy Mária

A beszéd illúziója: a hasbeszélés

Léteznek a szokásostól eltérő beszédmódok, amelyek megismerése érdekes lehet.

Gósy Mária 2025.07.16.
Tőkei Krisztina

„Mondókázz velem!”

A kisgyermekkori beszédfejlődés támogatása a magyar népi mondókák segítségével.

Tőkei Krisztina 2025.07.02.
Kovács Örs

Hogyan lehet maximumpontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Hamar Pál
Hamar Pál
egyetemi tanár
  • 2025.08.27.
  • 2025.08.27.

Testnevelés és egészségfejlesztés

A 2020-ban megjelent Nemzeti alaptantervben a Testnevelés és sport műveltségi terület elnevezést a Testnevelés és egészségfejlesztés tanulási terület váltotta fel. Ez a változás nemcsak formai, hanem tartalmi fordulatot is hozott. Az új tanulási terület mellett más megvilágításba helyezte a testnevelés tantárgyat is.

Testi nevelés és egészségfejlesztés (Gombocz és Hamar 2014)

A NAT 2020-ban és az ahhoz illeszkedő tartalmi szabályozókban a korábban egyre elterjedtebbé váló „egészségnevelés” szakkifejezés helyére az „egészségfejlesztés” terminus került. Ennek magyarázata abban rejlik, hogy az egészségnevelés problematikája nem vagy csak nehezen illeszthető be a nevelői gondolkodás egészébe. A hagyományos értékfelosztás és a belőle levezetett feladatrendszer kezelhetőbb a pedagógiai tervezésben, ellenőrzésben és értékelésben – még az egészségnek mint fontos célértéknek a szolgálatában is –, mint a pedagógia világán kívül született egészségnevelés-felfogás.

A testi nevelés mint pedagógiai főfeladat a korábbi évtizedek értelmezésében a testtel akcentuális kapcsolatban álló, célirányosan szervezett tevékenységek gyűjtőfogalma volt, amelyek eredményeképpen az egész személyiség fejlődését lehetett remélni, de különösképpen a nevelt testi fejlődése volt tőle elvárható.  A test, mint a fejlesztő tevékenységek célpontja, jól körülhatárolható. Éppen úgy, mint az ember kognitív szféráját reprezentáló értelmi, a morális döntéseinkért és azok következményeként történő viselkedésünkért felelős erkölcsi, valamint az esztétikai üzenetek dekódolását és alkotását lehetővé tevő esztétikai nevelés. 

A pedagógiai hatótényezők körét tovább bontva kijelenthető, hogy a leglényegesebb kritérium a pedagógus személye. Az alapvető nevelőintézményben, az iskolában dolgozó tanítók és tanárok máig őrzik hármas eredetük (ti. az Atya, a Mester és a Hivatalnok) jellegzetes vonásait. Az iskolai munkába hatékonyan integrált testi nevelés (egészségfejlesztés) legfőbb biztosítéka nem lehet más, csak a 21. század kihívásaira pedagógiailag és szakmailag egyaránt magas szinten felkészített és felkészült testnevelő tanár. Egy olyan pedagógus, aki az egyre bővülő és a korábbiaknál tágabb értelmezést nyerő oktatási tartalom jegyében képes tanítványainak közvetíteni a testnevelés tantárgy megváltozott céljait.

Testnevelés (Hamar 2022)

A testnevelés tantárgy ma már nem a tornaterem négy fala közé zárt, az iskolától távol eső sportpályákon zajló testgyakorlást jelenti, hanem egy olyan tanulási területet jelöl, amely a folyamatosan és gyorsan változó világhoz való alkalmazkodás jegyében, más tanulási területekkel karöltve igyekszik megoldást találni korunk globális problémáinak reá eső részére. A testnevelés, a mozgásműveltség és a motoros képességek fejlesztése mellett többek között szerepet vállal a testi és lelki egészség egyensúlyának megteremtésében, az egészséges életmódra nevelésben, a káros szenvedélyek elleni harcban, a helyes higiénés és szexuális szokások kialakításában, valamint a rekreáció és a rehabilitáció területén is.

Tartalmi nóvumnak tekinthető, hogy a Testnevelés és egészségfejlesztés tanulási terület, illetve a testnevelés tantárgy – megtartva a magyarországi iskolai testnevelés tradicionális értékeit – kiegészült az egészségfejlesztéssel. Ez nem a mindennapos testnevelés eredményeinek feladását, hanem egy plusz pedagógiai és bizonyos szempontból egészségügyi hozzáadott értékkel történő kiegészítését jelenti. A változás rámutat arra, hogy a testnevelés tanításában ‒ az egészségfejlesztés motoros vonatkozású tartalmain túl ‒ kiemelt szerepet kell kapniuk az egészségtani ismereteknek. Éppen ezért a NAT 2020 átfogó eredménycélként kitér a testnevelés életkorhoz igazított elméleti ismeretanyagának elsajátítására is.

A 2020-ban megjelent központi tartalmi szabályozók újszerű testkulturális gondolkodásának további adaléka, hogy az abban foglalt, a mozgáshoz mint alapkompetenciához kapcsolódó, illetve az adott szituációnak megfelelően mobilizálódó motoros képességek és készségek biztosítékul szolgálnak ahhoz, hogy az egyén a társadalom aktív tagjává válhasson, s egész életen át tartó mozgásos cselekvési biztonság jellemezze. A NAT alapelveként megfogalmazott komplexitást tükrözik a testnevelés kapcsolódásai az általános kompetenciákhoz. A tantárgy elsősorban a személyes és társas kompetencia fejlesztése révén járul hozzá az általános kompetenciákban és a nevelési-oktatási célokban megfogalmazott törekvések megvalósulásához. Hangsúlyos szerepet kapnak a szomatikus egészséggel, a társas-érzelmi jólléttel, a biztonsággal és az emberi kapcsolatokkal összefüggő kompetenciák. Az iskolai fejlesztés kiterjed a jó időszervezésre, a konstruktív kooperációra, valamint a testi jóllét és a motoros teljesítőképesség kialakítására is.

A testnevelés tantárgyközi integrációk, kereszttantervi pedagógiai megoldások mentén kapcsolódik a többi tantárgyhoz. Példaként hozható, hogy a pszichomotoros fejlesztés az általános iskolában az írás- és olvasástanítás, valamint a beszéd- és kommunikációs készségek kialakításának egyik fundamentuma. Az íráshoz, olvasáshoz és számoláshoz elengedhetetlen a szerialitás (sorrendiség) és a lateralitás (oldaliság) fejlesztése. E téren is külön kiemelendők a nagy-, a finom- és a keresztmozgások. Ebbe a körbe tartozó tantárgyközi feladat még a testtudat fejlesztése.

Összegzés

Zárógondolatként fontos újból megerősíteni, hogy a legfőbb pedagógiai hatótényező a pedagógus személye. Faludi Szilárd (1972) szavaival élve: „Legjobb, ha előrebocsátjuk: a tanterv nem csodaszer, nem oldja meg összes oktatásügyi problémánkat; ha tökéletes, ha teljesen korszerű, akkor sem végzi el a pedagógus helyett az oktató-nevelő munkát.” Szükség van tehát a pedagógusok tantervi ismereteinek bővítésére, de azt is látnunk kell, hogy ez csak az egyik összetevője a sokrétű tevékenységüknek.

Irodalom

Faludi Szilárd (1972): Időszerű tantervelméleti kérdések. Köznevelés, (28)6.

Gombocz János és Hamar Pál (2014): Test és nevelés − egészségnevelés? Gondolatok egy pedagógiai terminológia változásról. Új Pedagógiai Szemle, (64).11–12.

Hamar Pál (2022): Testnevelés. Tudomány – tervezés – oktatás – értékelés. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.

Nyitókép: Q000024 / PxHere

Témakörök: egészség, tanár, tanítás, testnevelés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT