Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
PÁK BLOG
Pék Szabolcs
Pék Szabolcs
gyakornok, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2020.06.29.
  • 2020.06.29.

Miniszterelnökök Nyugat- és Kelet-Európában

Jan Berz tanulmánya arra keresi a választ, hogy vajon a nyugat- vagy kelet-európai miniszterelnökök pozíciója erősebb-e, illetve, hogy a választókat mennyiben befolyásolja a miniszterelnök személye a pártpreferencia kialakítása során.

Milyen erősek a kelet-közép-európai miniszterelnökök pozíciói nyugat-európai társaikéhoz képest? Ezt a kérdést tette fel Jan Berz az East European Politics című folyóirat hasábjain, majd összehasonlította, hogy a miniszterelnökök személye, karizmája mennyiben befolyásolta a szavazókat a parlamenti választások során. A szerző azt találta, hogy a kelet-közép-európai miniszterelnökök erősebbek, mint nyugat-európai társaik. Az eredmények azt sugallják, hogy amikor a miniszterelnökök közti különbségeket vizsgáljuk több dimenziót kell figyelembe vennünk. A kelet-közép-európai miniszterelnökök átlagban kevesebb időt töltenek a hatalomban, emiatt kevesebb idejük van elérni politikai céljaikat, ami különösen igaz a megelőző évtizedekben, ugyanakkor – a parlamentáris rendszerek ellenére – pozíciójuk inkább az elnökihez hasonlítható, ami pedig erősíti őket. De milyen szempontokat figyelembe véve érvel Berz amellett, hogy a kelet-közép-európai miniszterelnökök befolyásosabbak nyugat-európai társaiknál?

A tanulmány több olyan szempontot is górcső alá vesz, amelyeket illetően a miniszterelnököknek jól kell teljesíteniük ahhoz, hogy elérjék politikai céljaikat. Csupán a hivatali időtartamra koncentrálni természetesen komoly hiba lenne, noha ez nem jelenti azt, hogy a hivatalban töltött idő ne lenne fontos. A miniszterelnöki hivatalban töltött idő hossza természetesen korlátozhatja a kívánt szakpolitikák véghezvitelét, ezért mintegy szükséges feltételről van szó. A hivatali idő hossza mellett azonban fontos tényező lehet az, hogy a parlamenti választások eredményére milyen személyes hatást tud gyakorolni egy miniszterelnök, a pártján belül mekkora a támogatottsága, illetve, hogy milyen végrehajtói vagy törvényhozói tapasztalattal rendelkezik. Ezek együttesen határozzák meg azt, hogy milyen célokat érhet el hivatali ideje alatt.

A cikkben bemutatott bizonyítékok hozzájárulnak a választói magatartás tanulmányozásához és alátámasztják a szakirodalom két feltevését: (1) a kevésbé fejlett pártrendszerekben nagyobb a vezető szerepe; (2) a média helyzete és szerepe miatt nagyobb hangsúlyt kapnak a vezetők a parlamenti választásokon. Mindkét tényező kedvező feltételt biztosít a közép-kelet-európai országok vezetőinek ahhoz, hogy személyesen befolyásolják a szavazói magatartást. Különösen a miniszterelnökök számára előnyös a médiarendszer helyzete, amely sérülékeny az elittel szemben és amelyet tevékenyen formálhatnak a saját érdekükben.

A kapott eredmények összhangban állnak a választások prezidencializálódásáról szóló nemzetközi szakirodalommal, mégis újabb kérdéseket vetnek fel. Annak ellenére, hogy a kelet-közép-európai miniszterelnökök választási értelemben erősebbek, hivatali idejük átlagban mégis rövidebb, mint a nyugat-európai miniszterelnököké. A prezidencializálódás elmélet szerint az erős miniszterelnököknek képesnek kellene lenniük, kiemelt pozíciójukat kihasználva autonómiát kiépíteni a párton, illetve a kormányon belül, ezzel meghosszabbítva hivatali túlélésüket. Mégis milyen magyarázat oldhatja fel ezt a látszólagos ellentmondást?

Ezek szerint más tényezők is vannak, amelyek segítik vagy hátráltatják a miniszterelnököket abban, hogy autonómiát szerezzenek a párton és a kormányon belül. Jelen tanulmány a régiós és országszintű különbségekre koncentrál, ezért a kutatás nem terjed ki az egyes miniszterelnökökre jellemző tényezőkre, amivel szinte elnöki autonómiát szereznek (vagy nem szereznek) a pártjukon belül – ezen személyiségjegyeket és vezetői képességeket egyébként is nehéz lenne számszerűsíthetően mérni. Az intézményesültebb pártokban – ez főleg a nyugati pártokra igaz, amelyek gyakran régebbiek a keletieknél – a miniszterelnököknek nehezebb erős pozíciót kiharcolniuk. A koalíciós kormányok szintén csökkenthetik a miniszterelnökök lehetőségét a kormányon belüli autonómia kialakítására. Továbbá a személyes karakterjegyek szintén befolyásolják, hogy az egyes miniszterelnökök hogyan tudják a már-már elnöki szerepüket a javukra fordítani a választásokon. A téma jobb megértéséhez az egyes miniszterelnökök összehasonlító elemzése döntőnek bizonyulhat. Jelen tanulmány nem ez utóbbi szempontot tűzte zászlajára, hanem főként arra szolgál, hogy tágítsa tudásunkat az európai miniszterelnökök közötti rendszerszintű különbségeket illetően.

Összességében a kelet-közép-európai miniszterelnökök lehet, hogy átlagban kevesebb időt töltenek hivatalban, viszont a szinte elnöki befolyásuknak köszönhetően nagyobb hatást gyakorolnak a parlamenti választások kimenetelére, mint nyugati társaik. A bemutatott eredmények rávilágítanak arra, hogy egy miniszterelnök erejét leginkább egy több dimenziós koncepcióként lehet felfogni, amelyben a kelet-közép-európai és a nyugati-európai miniszterelnökök eltérő előnyökkel bírnak.

A kép forrása: Tech Xplore

Témakörök: Jan Berz, Kelet-Európa, miniszterelnök, Nyugat-Európa, politika, szemle
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT