Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Szikora Tamás

Vajon megilleti-e a csetbotokat a szólásszabadság alapjoga?

A technológiai vívmányok komoly kihívások elé állítják a társadalomtudománnyal foglalkozó kutatókat.

Szikora Tamás 2025.07.21.
Petruska Ferenc

A multimodális rendszerek kockázatai háborúban

Kétélű fegyver, hiszen nemcsak biztonságot és védelmet nyújt, hanem veszélyeket hordoz.

Petruska Ferenc 2025.07.15.
Sorbán Kinga

Az életkor-ellenőrzés esete a szólásszabadsággal az Egyesült Államokban

A Paxton-ügy elmozdulást jelent a korábbi ítélkezési gyakorlathoz képest.

Sorbán Kinga 2025.07.14.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Lábody Péter

MI-útmutató

Komoly kihívássá vált az etikus és átlátható működés.

Lábody Péter 2025.07.01.
CYBERBLOG
Picture of Veszelszki Ágnes
Veszelszki Ágnes
egyetemi docens, NKE ÁNTK Digitális Média és Kommunikáció Tanszék
  • 2024.06.20.
  • 2024.06.20.

Kidfluenszerek

Avagy a kamera uralta gyerekkor

A kidfluenszer kifejezés az angol kid ’gyerek’ és influencer ’online véleményvezér’ szavakból ered. Olyan gyerekeket nevezünk kidfluenszereknek, akik – vagy akik nevében a szüleik – véleményvezéri márkát építenek fel különböző online platformokon (leginkább TikTokon, YouTube-on, Instagramon). Főként videós tartalmaikban az online közösségüknek többek között hobbijukat, játékaikat, esetleg kedvenc bőrápolási rutinjukat mutatják be. A kidfluenszerek platformjait nagyrészt a szülők vagy felnőtt felügyelők, kisebbrészt ügynökségek felügyelik – bár a gyerekek is aktív részt vállalhatnak a kreatív folyamatban. 

Éppen emiatt érdemes idekapcsolni a sharenting fogalmát: A sharenting (vagy oversharenting) fogalom az angol overshare ’túl sokat megoszt’ és a parenting ’gyereknevelés’ szavak összeolvadásából ered. Arra a gyakorlatra utal, hogy a szülők, rokonok túl sok mindent megosztanak a közösségi médiában a gyerek életéből: képeket, videókat, intim történéseket is közzétesznek róla. Elképzelhető, hogy ebből a szülői gyakorlatból alakulnak át a gyerekek a kidfluenszerekké, de az is, hogy tudatosan gyerekinfluenszerként építik fel őket. A kidfluenszerek célközönségét leginkább hasonló korú gyerekek és szüleik jelentik, az általuk leggyakrabban reklámozott termékek közé a játékok, divatcikkek, kozmetikumok tartoznak. Csak hogy lássuk, mekkora üzletről van szó: már 2020-ban 8 milliárd amerikai dolláros forgalom volt a kidfluenszerekhez köthető. 

Milyen hatásai lehetnek a kidfluenszerségnek?

  • Megváltozik (megváltozott), hogy a privát szféra milyen mértékű nyilvánossá tételét tartják a gyerekek (és felnőtt gondozóik) normának, elfogadottnak.
  • A gyereknek nincsen irányítása afelett, mit oszt meg, mit mutat meg az életéből: a most születő és felnövő gyerekeknek szinte a fogantatásuktól van a hozzájárulásuk nélkül digitális lábnyomuk.
  • A gyerek állandó tartalomgyártási nyomás alatt van. 
  • Arról is írnak már, hogy egyes gyerekeket kivettek a szülők az iskolából, hogy a tanulással töltött időt is tartalomgyártásra lehessen fordítani. 
  • Foglalkoznak már azzal is kutatások, hogy a gyerekek mentális egészségére hogyan hat az influenszerség: hogyan kezelik az ismertség előnyeit és hátrányait (például eljutnak-e hozzájuk a negatív kommentek, és ha igen, azokra miképpen reagálnak).
  • Ellophatják a gyerek képeit, ezáltal személyazonosságát rosszindulatú személyek (identity theft), és az ő vagy a szülei nevében cselekedhetnek. Sőt az intimebb fotókat akár gyerekpornográfiához használhatják.
  • Létezik digitális emberrablás, gyerekrablás is (digital kidnapping). Ez arra utal, hogy egy rossz szándékú személy a saját gyerekeként tünteti fel más gyermekét honlapon, marketinganyagokban stb.
  • Kérdéses, hogy az ilyen irányú tevékenység gyerekmunkának számít-e, illetve az ebből származó bevételt kezelheti-e a szülő, vagy pedig az a gyerek „önálló keresetének” számít-e. Ugyancsak elgondolkodtató, hogy a szülő–gyerek viszony felettes–beosztott szereppé változik-e a kidfluenszerek esetén. Volt már arra is példa, hogy a gyerek 18 éves korát elérve beperelte a szülőt a túl sok képmegosztás miatt, és megnyerte a pert.

A reklámok őskora óta néztek le ránk csecsemőarcok az óriásplakátokról, találkoztunk bájos gyerekekkel a magazinreklámokban – milyen újdonságot hozott ebben mégis a közösségi média? A plakátgyerekek anonimak voltak: csak az ügynökség ismerte a valódi kilétüket, és egy-két reklám erejéig használták a fotójukat. Ezzel szemben a miniinfluenszerek nevét, tartózkodási helyét, szokásait, életkörülményeit (kép a konyhából, hálóból, gyerekszobából, a családi ház kertjéből) is ismerni lehet, életük alakulását pedig a nagyszámú közönség akár hosszabb időn keresztül folyamatosan nyomon követheti. 

Emellett tegyük azt is hozzá, hogy már a 2010-es évektől több kutatás is foglalkozott azzal, hogy egy nem szexuális témájú fotó esetén is a női énmegjelenítés gyakran szexuális jelleget ölt. A szexualitás a figyelemfelkeltés hatékony eszközének számít. És ez a folyamat bizony elérte a gyerekek közegét is: a kutatók arra a nem etikus gyakorlatra hívják fel a figyelmet, hogy a minél nagyobb követőszám és reklámhatás elérése érdekében az akár 5–10 éves gyerekeket felnőttes szerepbe helyezik, sőt akár szexualizált pózokban is mutatják őket. Ehhez elegendő a kisgyerekre felnőttes ruhákat adni, kisminkelni, a hagyományosan szexuálisnak számító testhelyzetekben (pucsítva, hajukat igazgatva, pózolva) fotózni. Készíthetünk magunknak egy ministatisztikát a közösségimédia-oldalakat görgetve, hány gyerekábrázolással találkozunk az életkoruknak megfelelő öltözékben, tevékenységek közepette, és hány esetben kénytelenek a gyerekek idő előtt felnőni a valós vagy megcélzott influenszeri szerep és az ehhez kötődő elvárások kedvéért.

A sok veszély, kitettség és kétely mellett lehet azonban elenyésző haszna is az ilyen tevékenységnek: a gyerek jelentős bevételre tehet szert, amellyel ha a szülő jól gazdálkodik, könnyebb lehet számára anyagi értelemben majd az önálló felnőtt élet elkezdése; illetve nagyon tudatos szülői viselkedés mellett a gyerek megtanulhat bánni a médiával: technikai, gazdasági és mentális szempontból is. Emellett az üzleti-vállalkozási készségek fejlesztését is az előnyökhöz szokták sorolni. De ehhez az szükséges, hogy a szülő éber, tudatos legyen, és a gyerek érdekeit tartsa szem előtt a tartalomgyártás során.

Témakörök: gyerekek, jog, közösségi média, megosztás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT