Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
Lábody Péter

MI-útmutató

Komoly kihívássá vált az etikus és átlátható működés.

Lábody Péter 2025.07.01.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
Kalas Vivien

A mai Európai Tanács ülés elé

Hat nagyobb témakört kellene megvitatniuk a politikai vezetőknek.

Kalas Vivien 2025.06.26.
KÖZJOGI MEGÁLLÓ BLOG
Csapó Zsuzsanna
Csapó Zsuzsanna
egyetemi docens, NKE ÁNTK Nemzetközi Jogi Tanszék
  • 2024.03.11.
  • 2024.03.11.

A hadszíntérről a vádlottak padjára?!

Az orosz–ukrán háború és a Nemzetközi Büntetőbíróság újabb letartóztatási parancsai

Közel egy évvel a 2023 márciusában az Oroszországi Föderáció elnökével és az orosz elnök hivatalának gyermekjogi biztosával szemben megfogalmazott elfogatóparancsok után, 2024. március 5-én a hágai székhelyű Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC, International Criminal Court) ismét két orosz állampolgár letartóztatására hívott fel, ugyancsak az orosz–ukrán háborúval összefüggésben. Vlagyimir Putyin és Maria Lvova-Belova után immár – magas rangú – katonák kerültek a bíróság „célkeresztjébe”: Szergej Ivanovics Kobilas, az orosz fegyveres erők altábornagya és Viktor Kinolajevics Szokolov, az orosz haditengerészet admirálisa.

Mely bűncselekményekért kellene felelnie a gyanúsítottaknak majdan a bíróság előtt?

Az orosz elnök és az ország gyermekjogi ombudsmanja esetében – egyelőre – háborús bűncselekmény a vád tárgya (talán a későbbiekben ez még változni fog, egyrészt, mert eséllyel gyermekek jogtalan deportálásának háborús bűncselekményén túl újabb cselekmények is Putyin terhére lesznek róva, másrészt, mert „valamely nemzeti, etnikai, faji vagy vallási csoport […] gyermekeinek más csoporthoz való erőszakos átvitele” népirtásnak is minősülhet). Az új letartóztatási parancsok azonban immár a háborús bűncselekmények mellett emberiesség elleni bűntettek elkövetésének megalapozott gyanúját is felvetik.

Az ICC ügyésze a hivatala által összegyűjtött és kiértékelt bizonyítékok alapján arra jutott, és ezt a bíróság tárgyaláselőkészítő kamarája is megerősítette, miszerint okkal feltételezhető, hogy az orosz tábornokot (aki a kérdéses időszakban az orosz légierő nagy hatótávolságú légierejének parancsnoka volt) és az orosz tengernagyot (aki a releváns időben a Fekete-tengeri Flotta parancsnokaként szolgált) egyéni büntetőjogi felelősség terheli három bűncselekmény vonatkozásában.

  1. Háborús bűncselekményt követtek el – az ICC alapítószerződésének, azaz a Római Statútumnak a 8(2)(b)(ii) cikke szerint – azzal, hogy támadásokat szándékosan polgári létesítmények, azaz nem katonai célpontok ellen irányítottak.
  2. Háborús bűncselekményt követtek el – a Római Statútum 8(2)(b)(iv) cikke szerint – azzal is, hogy támadást szándékosan annak tudatában indítottak, hogy az adott támadás a polgári lakosság körében emberi életeket követelhet, polgári személyek sérülését okozhatja, illetve polgári létesítményekben olyan kárt idézhet elő, amely civil veszteségek összességükben nyilvánvalóan túlzott mértékűek a várható tényleges és közvetlen katonai előnyökhöz képest. Vagyis figyelmen kívül hagyva a hadijog alapelveit, köztük kiemelten az arányosság elvét (és a hozzá szorosan kapcsolódó megkülönböztetés követelményét), szándékosan aránytalan mérvű járulékos károkat okoztak.
  3. Végül emberiesség elleni bűncselekményt követtek el – a Római Statútum 7(1)(k) cikke szerint – szándékosan jelentős szenvedést, vagy a testi épség, vagy a testi vagy a lelki egészség elleni súlyos sérelmet okozó embertelen cselekményekkel. Utóbbi bűncselekményt, a vád szerint, a polgári lakosság elleni átfogó és módszeres támadás részeként hajtották végre. (A fenti három bűncselekmény esetében a fordítás alapjául a T/10722. számú törvényjavaslat szolgált.)

Milyen alapon terhelné felelősség a gyanúsítottakat fenti bűncselekményekért? A bíróság ügyésze szerint büntetőjogi felelősséggel tartoznak egyrészt, mert mással együtt és / vagy másik személy útján e bűncselekményeket elkövették, másrészt, mert e bűncselekmények elkövetésére utasítottak, harmadrészt pedig – a parancsnoki felelősség alapján –, mert elmulasztottak megfelelő ellenőrzést gyakorolni a parancsnokságuk alá tartozó, a bűncselekményeket elkövető erők felett (a Római Statútum 25(3)(a), 25(3)(b) és 28(a) cikkeinek értelmében).

Mely konkrét cselekmények minősülhetnek fenti bűncselekményeknek a letartóztatási parancs szerint? A vádhatóság szerint ekként értékelendők az ukrajnai elektronikus infrastruktúra ellen (erőművek, alállomások ellen szerte az országban) – legalább 2022 októbere és legalább 2023 márciusa között – végrehajtott rakétatámadások. A bíróság tárgyaláselőkészítő kamarája szerint is megalapozott az ügyész azon feltételezése, miszerint e támadások egyrészt polgári infrastruktúra ellen irányultak, másrészt, ha adott objektumok felhasználásuk okán minősülhettek is legitim katonai célpontnak, az ellenük végrehajtott támadás során figyelmen kívül hagyták, hogy nyilvánvalóan nagyobbak lesznek a polgári javakban és civil életekben okozott károk, mint az objektumok megsemmisítésétől, megrongálásától várható katonai előny. Márpedig az aránytalan mérvű járulékos károk okozásának tilalma a humanitárius nemzetközi jog egyik alaposzlopa. Ráadásul az eljárás jelen szakaszában alappal feltételezhető, hogy nem „csupán” háborús bűncselekmény róható az orosz tábornok és az orosz admirális terhére, de mivel a parancsnokságuk alatt végrehajtott rakétatámadások, az állami politika részeként, sorozatosan a polgári lakosság ellen irányultak, emberiesség elleni bűntett alapos gyanúja is felmerül.

Irány Hága?

A letartóztatási parancsok 2024 márciusi kibocsátása közel sem jelenti azt, hogy a két orosz katonai vezető és (jogászi) védelmi csapatuk hamarosan Hágában fog farkasszemet nézni az ICC ügyészével, s rövid időn belül egymásnak feszülnek a nemzetközi bírák előtt.

Habár annak semmi akadálya, hogy a vádlottak igazukban mélyen híve önként megjelenjenek a testület előtt, ám egyrészt a folyó harcok sem e forgatókönyv esélyét vetítik előre, másrészt Putyinék sem rohantak az elmúlt egy évben a Nemzetközi Büntetőbíróságra, hogy tisztára mossák reputációjukat. (Van mindazonáltal ellenpélda is, miszerint egy nemzetközi törvényszék előtt önként jelenik meg a posztjáról épp a vádak miatt lemondó államelnök, lásd a koszovói Hashim Thaçi esetét.)

Mi értelme akkor a mostani letartóztatási parancsoknak? Egyrészt tán az idő múlása a nemzetközi büntető igazságszolgáltatásnak dolgozik. Hogy a „jön még kutyára dér” szólás teljesülésében bízhatunk-e, ezt jelenünkben még nem tudhatjuk, de a katonai helyzet változása, s vele együtt az orosz politika esetleges fordulása elvezethet a gyanúsítottak Hágába kerüléséhez (lásd az 1990-es években felállított Ex-Jugoszláv Nemzetközi Büntetőtörvényszék, az ICTY példáját).

Másrészt, bár erre innentől természetesen a gyanúsítottak is ügyelni fognak, az ICC Római Statútumának valamennyi részes állama, immár 124 ország – köztük hazánk is – köteles a területére tévedt gyanúsítottakat letartóztatni, és a Nemzetközi Büntetőbíróságnak átadni. S annak sincs jogi akadálya, hogy ha Ukrajna (Ukrajna egyelőre még nem részes fél az ICC rendszerében) kerítené kézre a tábornokot és az admirálist, őket Hágának kiadják. Ukrajnának lenne ugyan joga felelősségre vonni őket, de a nemzetközi közvéleményt jobban megnyugtatná, s az elfogultsággal kapcsolatban esetlegesen felmerülő aggályokkal sem kellene számolni, ha nemzetközi összetételű, s ebből adódóan biztosan pártatlan bírói fórum döntene az orosz katonák büntetőjogi felelősségéről.

Harmadrészt azért is láthatjuk ma is értelmét a letartóztatási parancsok kibocsátásának, mert tán a konkrét felelősségre vonáson túl bírhatnak preventív hatással is, azaz a jövőbeli bűncselekmények elkövetésétől a remények szerint elrettenthetnek.

Oroszokat támad a bíróság?

A 2014 óta zajló, 2022-ben eszkalálódott orosz–ukrán fegyveres konfliktus kapcsán az ICC eddig csak orosz állampolgárokkal szemben bocsátott ki letartóztatási parancsokat. A bíróság azonban ugyanúgy vizsgálhatja az ukrán katonák és politikai vezetők jogsértéseit is. Joghatósága szerint – mivel Ukrajna ad hoc nyilatkozattal elfogadta azt (s ekként irreleváns, hogy az Oroszországi Föderáció nem ratifikálta a bíróság statútumát) – eljárhat a bíróság minden olyan nemzetközi jogon alapuló bűncselekménnyel szemben, amit Ukrajnában követnek el (bármely állam polgára), illetve amely bűntettet ukrán állampolgár hajt végre.

A bíróság főügyésze az új letartóztatási parancsok nyilvánosságra hozatalát követő sajtónyilatkozatában sietett is hangsúlyozni, az érintett felek mindegyike bízhat a hágai fórum pártatlanságában. Ismételten felhívta az Oroszországi Föderációt, működjenek ők is együtt hivatalával a bűncselekmények kivizsgálásában, felderítésében, a felelősök számonkérésében. Megerősítette, hogy az ügyészi apparátus által végzett nyomozás során mind a terhelő és felmentő, mind a súlyosító és enyhítő körülmények feltárására egyaránt figyelmet fognak szentelni.

Hogy áll-e majd az ICC előtt ukrán állampolgár, ez a jövő kérdése. Mindazonáltal az biztos, hogy a ius ad bellum („jog a háborúhoz”) normái szerint egyértelműen az agressziót végrehajtó Oroszországot, s így az egyén szintjén orosz állampolgárokat terhel a felelősség, de a ius in bello („jog a háborúban”) szabályok egyaránt kötik az agresszort és az agresszió sértettjét, a fegyveres erőt önvédelemből kifejtő államot. Ha önvédelmi helyzetben jogszerűen is cselekszel a ius ad bellum szabályok szerint, jogsértést még elkövethetsz, ha fittyet hánysz a ius in bello előírásokra, azaz a humanitárius nemzetközi jogi szabályokra. A hadijogi normákat minden hadviselő félnek be kell tartani. Máskülönben háborús bűncselekményért, emberiesség elleni bűntettért vagy népirtásért kell felelni.

Témakörök: bíróság, háború, jog, orosz, ügyész, ukrán
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT