Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Szakos Enikő

Vissza kell vezetni a gyermekeket az analóg valóságba!

A mai gyermekek sem másak, mint nagyszüleink voltak.

Szakos Enikő 2025.03.25.
Rab Árpád

Az e-egészségügy trendjeinek változása

A mesterséges intelligencia és a hordozható eszközök fényében.

Rab Árpád 2025.03.25.
Matuz János

Álmok kontra Realitás: 0:1

A digitális szuverenitás európai alternatívája.

Matuz János 2025.03.10.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Picture of Ludovika.hu
Ludovika.hu
Az NKE tudományos platformja
  • Budai Balázs Benjámin

    tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, NKE ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék

  • Bozsó Gábor

    kutató, NKE Tudománystratégiai Osztály

  • Csuhai Sándor

    kutató, NKE Tudománystratégiai Osztály

  • Tózsa István

    egyetemi tanár, NKE ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék; központvezető, Neumann János Egyetem Gazdaságföldrajzi és Településmarketing Központ

  • 2023.11.18.
  • 2023.11.18.

Digitális kompetenciák állapota és hatása hazánkban

Az NKE ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszékén évek óta foglalkozunk a digitális kompetenciák kérdéskörével. Több tanulmányban vizsgáltuk már a digitális felkészültség, a digitális kompetenciaszint szerepét, versenyképességben mutatkozó szerepét.  A TKP (TKP2021-NKTA-51 pályázata) segítségével egy 2023-as, országos, reprezentatív felmérés digitális felkészültséggel és versenyképességgel összefüggő eredményeit kaptuk meg, melyből több, újabb tanulmány készült. Ezek esszenciáját mutatjuk be az alábbiakban.

Megállapításainkat röviden összefoglalva – általánosságban – elmondhatjuk, hogy a helyzet Magyarországon változatlan. Azaz továbbra is

  • A társadalom kisebb része (közel fele) birtokolja a legalapvetőbb digitális készségeket, bár a teljes önállóságuk mértéke kérdéses. 
  • Van lineáris összefüggés a készség és tudásszint emelkedése és az arra jellemző pozitív válaszadók csoportjának zsugorodása között. 
  • Minél összetettebb kompetenciát vizsgálunk, a jövedelem növekedésével tolódik át a hangsúly az önálló használat irányába.
Jogosultság beállítása a jövedelem függvényében
Adatkezelési és -elemzési jártasság a jövedelem függvényében
  • A munkaügyi státusz meghatározó az egyes digitális kompetenciaterületeken. Határozottan jobb eredmény látunk az aktív keresőknél, vállalkozóknál és tanulóknál, míg látványosan rossz eredményt mutatnak a közmunkások, munkanélküliek / álláskeresők, de még közülük is kiemelkednek az öregségi és özvegyi nyugdíjasok, rehabilitációs vagy rokkantsági ellátásban részesülők, ami a digitális egyenlőtlenség életkori dimenziójának ráhatását támasztja alá.
Megfelelő eszköz kiválasztása a munkaügyi státusz függvényében
  • Szoros korreláció figyelhető meg az internethasználat (a használat gyakorisága és eszköze) és a digitális jártasság szintje között.
Fájlműveletekben mutatott jártasság az internethasználat gyakoriságának függvényében
  • A korosztályi lejtő hatása minden kérdésben megmutatkozott, az átfordulás az 51–60-as decilisben mutatkozott a legtöbb esetben. Azaz e decilis felett már egyre több az önállótlan felhasználó, mint az önálló. Ugyanakkor ez az átfordulási pont tolódik felfelé a korábbi felmérésekhez képest.
Digitális tartalmak létrehozása az interneten a korosztályi decilisek függvényében
  • Az iskolázottság és digitális jártasság még mindig szoros korrelációt mutat. Három kategória különíthető el élesen: a legfeljebb 8 általános iskolai osztályt végzettek, többségükben önálló használatra nem alkalmasak, a legfeljebb középfokú végzettségűek, ahol már kiegyensúlyozottabb az önálló használók és a nem önálló használók aránya, előbbiek túlsúlyával, valamint a felsőoktatást végzettek, ahol már 4–5-ször annyi a magabiztos, önálló felhasználó, mint az önállótlan.
Megfelelő lépések megtétele az iskolai végzettség függvényében
  • Néhány százalékponttal – a férfiak tűnnek erősebbnek az önálló, magabiztos jártasságok területén.
Képes kifejezni magát digitális tartalmak létrehozásával az interneten
(pl.: blogbejegyzés, Youtube videó).
Eredmény a nemek függvényében (N:1000)

Egyetlen látványos változást látunk, ez pedig a negyedik kutatási kérdéssel összefüggésben jelentkezik. Ma már – e válaszok fényében – a településtípusok – a legtöbb esetben – már korrelálnak a jártassági szintekkel. Nem fejlettségüknek megfelelően, hanem attól eltérően. Az alacsony lélekszámú községek sokkal jobb eredményt értek el, mint amilyenre – lakosságszámukra vonatkozóan – predesztináltuk őket. (E mögött a digitális nomádok vidéki térnyerése is sejthető.) Emellé csatlakozik az országon belüli egyenlőtlenség erősödése, mely a keleti régiók (kiegészülve Dél-Dunántúllal) egyre erősebb leszakadását mutatja.

Önálló e-közigazgatási ügyintézési képesség régiók szerint

Sajnos még jobban polarizálódik a képzett, városi, fiatal, aktív keresők és az idősebb, alacsonyabb végzettségű, rurális területen élő, passzívak helyzete, növekszik a rés e rétegek versenyképessége között. Minél több hátrányosan ható tényezőt azonosítunk valakinél, annál nagyobb eséllyel nem rendelkezik megfelelő digitális készségekkel és válik a munkaerőpiacon versenyképtelenné. 

A digitális ökoszisztémában nem résztvevők hátra csúsznak a munkaerőpiacon, mobilitásuk romlik, általában rosszabb életkörülményeik tovább romlanak. 

A CEDEFOP alacsony szintű alapkészségekkel rendelkező felnőttek társadalmi és gazdasági költségével foglalkozó tanulmánya szerint az alacsony szintű készségekkel rendelkezők fejlesztése:

  • növeli az egyének foglalkoztathatóságát és jövedelmét, valamint a gazdaság egészének termelékenységét
  • a termelékenység és a gazdasági növekedéséből fakadóan növeli az adókból származó bevételt és csökkenti a közkiadásokat
  • növeli az egészséges életmód felé való elkötelezettséget és a társadalmi szerepvállalást, valamint csökkentené a bűnözést
  • növeli a bizalmat, a társadalmi szerepvállalást és a befogadást
  • képzettebb és hozzáértőbb lakosságot eredményez, ami nyitottabbá válik az újításokra és ösztönözi az innovációt és a technológiai fejlődést (CEDEFOP, 2017)

Ehhez hozzátehetjük még, hogy:

  • Minél inkább digitálisan jártas egy felhasználó, annál nagyobb biztonságban van a technológia használata közben. 
  • A digitalizáció nem önmagában hozza létre vagy javítja a társadalmi befogadást, hanem úgy, hogy megteremti a társadalmi, politikai és gazdasági feltételeket, amelyek javíthatják az esélyegyenlőséget és az emberek helyzetét.
  • Számos platform közösségépítő erővel is bír (pl.: tanulóközösségek).
  • Végül, de korántsem utolsósorban a digitális jártasság a kulcsa a digitális közszolgáltatások széleskörű használatának. 

Ezért is szorgalmazzuk, hogy minél nagyobb hangsúlyt fektessen a mindenkori szakpolitika a formális, informális és nonformális informatika oktatásra, iskolarendszerben és azon túl, a digitális facilitációs centrumokra, a közszféra és a versenyszféra önkéntes vállalásainak támogatására (CSR–PSR), a célzott (lehetőség szerint intergenerációs) felzárkóztató programokra, az uniós programokban való intenzív részvételre (pl.: CodeWeek, All Digital, European Solidarity Corps, Digital Skills Accelerator, Digital Skills Map, ySkills Project stb.)

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy felmérésünk önbevalláson alapul. Ez pedig erős torzításra ad lehetőséget: az önértékelések és a tényleges kompetenciaszint között óriási eltérések lehetnek. A Perception & reality: measuring digital skills gaps in Europe, India, and Singapore c. tanulmány (ICDL, 2018) is megállapítja, hogy az emberek hajlamosak túlbecsülni saját digitális készségeiket (amellett, hogy Európában és Európán kívül is tartós és korosztálytól független hiányosságokat látunk). A túlbecslés nagyságrendi.

Kutatásunkat folytatjuk, hiszen a felmérés számos további kereszttábla elemzésére ad lehetőséget. Ennél is árnyaltabb képet kaphatunk a digitális jártasság és 

  • a vállalkozásban való részvétel
  • a vállalkozás indítási hajlandóság
  • a vállalkozói életút szimpátia
  • a vállalkozáshoz szükséges információval való rendelkezés
  • az ingázás
  • az otthonról végzett tevékenységek
  • az utazás közbeni tevékenységek
  • az okos eszköz attitűdök
  • valamint a mesterséges intelligencia iránti tájékozottság

függvényében. 

A TKP2021-NKTA-51 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium által a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból a TKP2021-NKTA támogatási rendszer keretében finanszírozott támogatással valósult meg.

Témakörök: digitális, felmérés, kompetencia, Magyarország
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT