Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
PÁK BLOG
Hörcher Ferenc
Hörcher Ferenc
kutatóprofesszor, intézetigazgató, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2023.10.18.
  • 2023.10.18.

Tradíció és demokratikus döntéshozatal

Ki gondolta volna, hogy a hagyomány támasztéka nélkül a demokratikus intézmények működtetése is alapvető akadályba ütközik? Erre a veszélyre hívja fel a figyelmet a Virginia Military Institute tanára.

Deliberative turn – vagyis döntéshozatali / deliberatív fordulat, így emlegeti a szakirodalom a demokráciaelméletek azon divatját, amely alapvetően a nyolcvanas-kilencvenes években vált meghatározóvá a szakirodalomban. E politikatudományi irányzat állítása az volt, hogy nem pusztán eljárási szabályok betartása révén válik egy adott politikai hatalom legitimmé, ennél többre van szükség. Arra tudniillik, hogy a döntések olyan döntéshozatal eredményeképpen szülessenek meg, amely során ki-ki részt vesz a vitában, elmondhatja érveit, hogy a racionális vitát követve, a legmeggyőzőbb érv alapján szülessen meg az adott döntés. Az irányzatnak van egy angolszász és egy német nagyágyúja: John Rawls az óceán egyik, Jürgen Habermas pedig a másik oldalán vált ikonikus alakjává annak a felfogásnak, amely a racionális viták révén működő demokrácia mellett érvelt.

Első látásra nagyon is meggyőzőnek tűnik a fordulat, hiszen ha az ember racionális lény, miért is mondanánk le a racionális viták révén működtetett döntéshozatali eljárásról. A viták nyilvánvalóan segítik a hibák elkerülését, éss hozzásegítenek a jó megoldások megtalálásához. Ryan R. Holston 2023-ban megjelent könyvében azonban erős kétségeket fogalmaz meg, vagy legalábbis nagyon fontos feltételeket támaszt a deliberatív modell működőképességének biztosításával kapcsolatban. 

Ahhoz persze, hogy könyve, a Tradition and the Deliberative Turn (2023) kérdésfeltevéséhez igazítsa, a szerzőnek bizonyos fokig át is kell értelmeznie a döntéshozatali fordulatot. Arisztotelész Politikájához és Nikomakhoszi etikájához kapcsolja vissza az elméletet. Ez pedig már egyenes úton vezeti el ahhoz a belátáshoz, hogy a döntéshozatal nem puszta diszkurzív logikai adok-kapok, hanem egy olyan gyakorlat, amelyet úgy sajátítunk el, hogy részt veszünk bevett közösségi életformákban. Ez a közösségi gyakorlat pedig nemcsak formálisan történeti jelenség, hanem lényegét tekintve is az: a mai akadémiai diskurzus maga is egy történeti érzékenység terméke. 

E belátáshoz szerzőnk eljuthatna egy wittgensteini logika mentén is, de ő Gadamer neo-arisztoteliánusnak tekintett elméletére támaszkodik inkább. Mégpedig Gadamer azon gyakorlati filozófiájára, mely hermeneutikai elmélete mögött húzódik meg. Gadamer ugyanis összekapcsolta Arisztotelész ethosz-fogalmát Hegel Sittlichkeit kategóriájával, annak érdekében, hogy tagadja a felvilágosodás azon megkülönböztetését, amely elválasztotta egymástól a helyeset és a jót egyfelől, és a történeti hatást és az egzisztenciális tényt másfelől. Rövidebben: a morálisat a történetitől. A dolog lényege: ahhoz, hogy jelentést tulajdoníthassunk az okosan tanácskozó polgárok gyűlésére vonatkozó elképzelésnek, előbb tisztában kell lennünk azzal a specifikus történeti folyamattal, amely ennek megszületéséig elvezetett. 

Ezzel az igénnyel épp ellentétes azonban az a felvilágosult filozófiai irányzat, amely a deliberatív demokrácia elképzelése alapjait szolgáltatja. Egyrészt Rousseau társadalmi szerződés gondolata, másrészt Kant rendszertana. Mindkét gondolkodó elválasztja a morálisat a történetitől, s az egyén mindenkori és korlátlan szabadságának rendeli alá.  Erre az atomista–individualista antropológiára épít Rawls és Habermas egyaránt, ezért számukra nem jelent problémát, hogy a globalizálódó, multikulturálissá váló társadalomból eltűnnek azok a hagyományos közösségek, amelyek korábban a jelentéstulajdonítást nemzedékről nemzedékre átörökítették.

Nem csoda, ha Gadamer saját filozófiájának alapját a felvilágosult racionalizmus kritikája adja. Célja az olyan éles szembeállítások fogalmi kibékítése, mint amilyen a szubjektivitás és objektivitás, legyen és van, érzés és ráció, tekintély és ész, retorika és racionalitás ütköztetése. Őt a valódi emberi tapasztalat érdekli, ami a tényleges megértés előfeltétele. Ez pedig soha nem univerzalizálható és nem választható el a hétköznapi gyakorlatoktól. Történeti léptékben a megértés leküzdendő feladata a történeti távolság legyőzése. Ehhez pedig arra van szükség, hogy a moralitás és a történetiség elválasztófalát lebontsuk. Ami viszont elvezeti Gadamert a tekintély és a hagyomány rehabilitációjához. Ezek a fogalmak ugyanis nyilvánvalóan negatív megítélés alá estek a felvilágosodás gondolkodásában, pedig az emberi közösségek ezek nélkül nem tudnak valódi tapasztalati közösséggé (sensus communis) válni. 

Szemben a jó elvont, kantiánus eszméjével, a jó választáshoz való eljutás arisztoteliánus kulcsa a fronézis, vagyis a gyakorlati bölcsesség, amely erény, s így életforma függvénye (lásd a hegeliánus Sittlichkeit fogalmát Gadamer elképzelése előfeltételeként). A morális döntés tehát nem egyszerű a priori dedukció, hanem annak a kérdése, hogy kik vagyunk, milyen személlyé vagy jellemmé váltunk. Minden attól függ, milyenek vagyunk élő, történeti személyekként. A megértés a mi történeti beágyazottságunk függvénye, a tapasztalataink nemzedékekre nyúlnak vissza, ezek mozgósítása anamnézist feltételez.

Itt válik fontossá a sensus communis mint közös gyakorlati bölcsesség, valamint az előítélet (Vorurteile), amely az elődeink tapasztalataiban kikristályosodott gyakorlati bölcsességet teszi hozzáférhetővé számunkra. Az előítéletre támaszkodva tudjuk a hagyományt a magunk számára mozgósítani, ami azt jelenti, hogy saját értelemtulajdonításunkban a hagyományt megerősítjük, átöleljük és műveljük is. A hagyományok előítéletek általi mozgósítása révén tudjuk közösen körvonalazni azt az aktuális közös jót, amely a politikai döntés tulajdonképpeni célja. 

Itt jön el az a pont, ahol az amerikai szerző kitekint saját kortárs kultúrájára. Meglehetős lemondással kell megállapítania, hogy vannak olyan korszakok, mint például korunk amerikai politikája, amikor „nem igazán »halljuk« egymást”. Ez a megállapítás a nyugati világ jó részére igaz ma, amennyiben a kulturális háború élesen megosztja ezeket a társadalmakat. Sőt, Magyarországra is igaz, amely – igaz, más módon – mégis szintén megosztottá vált, a politika áldozataként, de az egyes polgárok felelősségi körében is. 

Ami a könyv szerkezetét illeti, az első két fejezet Rousseau és Kant vonatkozó, egymáshoz is kapcsolódó elképzeléseit mutatja be, az autonóm–individuális észhasználat tekintetében. A harmadikban a kortárs deliberatív elméletekre tér ki, a Rawls–Habermas nevével jelzett irányzatot elemezve. A negyedik fejezetben történik meg a gadameri elképzelés rekonstrukciója, majd az ötödik fejezetben ennek a deliberatív elméletek kérdéskörére való alkalmazása következik. Végül az utolsó fejezet tovább nyitja a perspektívát, és a filozófiai antropológia általánosabb kérdéseit veti fel, az egyéni szabadság közösségi beágyazottságára irányítva a figyelmet, az arisztotelészi hagyományt a modernitás kérdéseivel kapcsolva össze.

Összességében a kötet olyan kérdéseket vet fel, melyek a liberális és a konzervatív felfogás közötti összefüggések kimutatására is alkalmasak, s ennyiben a dialógusképesség fenntartására ösztönözheti mindkét oldalt. 

Ryan R. Holston: Tradition and the Deliberative Turn. A Critique of Contemporary Democratic Theory. Suny Press, Albany, 2023. Nyitókép: az athéni Akropolisz, forrás: Flickr G.S. Matthews

Témakörök: dialógus, döntés, filozófia, könyvajánló, politika, recenzió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT