Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ITKI BLOG
Sorbán Kinga
Sorbán Kinga
tudományos segédmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2023.10.09.
  • 2023.10.09.

Szülők, végre egy jó hír!

Sikertörténet az európai videójáték-önszabályozásban

A szórakoztatóiparban a legtöbb szolgáltatás szabályozása hagyományos módon, uniós vagy tagállami jogszabályok alapján történik. Noha az Európai Unió kimondottan támogatja a rugalmasabb, a változékony társadalmi és piaci körülményekre jobban reagáló ön- és társszabályozási rendszerek kialakítását, az online szolgáltatások nem bővelkednek a sikeres kezdeményezésekben.

A dezinformáció visszaszorítását célzó uniós gyakorlati kódex például akkor került igazán a közérdeklődés fókuszába, amikor Elon Musk bejelentette, hogy az X (korábban: Twitter) kilép belőle. A 2018-ban elfogadott gyakorlati kódexet 2022-ben erősítették meg, mivel az Európai Bizottság szerint az nem volt elég hatékony.  

Jól működő ön-, illetve társszabályozási rendszereket találunk viszont a tartalomszabályozás egyes részterületein. Ilyen a magyar és az európai reklámszabályozás, illetve néhány országban a korhatárbesorolás. Hasonló sikertörténet az ipari önszabályozásban az Egységes Európai Játékinfomációs Rendszer, a PEGI (Pan European Game Information). 

A PEGI rendszer célja, hogy a szülők és a játékosok számára könnyen érthető és átlátható módon nyújtson információkat az egyes videójátékok tartalmi elemeiről, és arról, hogy azok mely korosztály számára ideálisak. A PEGI a korhatárjelzések mellett tartalmi leíró piktogramokat is bevezetett, amely alapján a szülők és a gondviselők nem csak arról tudnak tájékozódni, hogy egy-egy  játék megfelelő-e az adott korosztály számára, hanem arról is, hogy az adott játék tartalmaz-e félelemkeltő elemeket, káromkodást, esetleg kábítószer-használatot.

Forrás: https://pegi.info

A hagyományos médiaszolgáltatásokban használt korhatár-besorolási rendszerekkel szemben a PEGI-nek a nagy előnye, hogy egységes. Az Európai Unióban – Németország kivételével, ahol a Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle (USK) rendszert alkalmazzák, – a videójáték-szoftverek kiadói és forgalmazói ugyanazokat a jelzéseket kötelesek feltüntetni a termékeken mindegyik tagállamban. Magyarországon például a PEGI alkalmazását a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény írja elő. Az egységes jelölések egyrészt megkönnyítik a játékszoftverek szabad mozgását az Unión belül (hiszen nem kell minden tagállamban külön besorolni ezeket a termékeket), másrészt a szülők és gondviselők könnyebb tájékozódását is elősegíti. Ez utóbbi különösen fontos manapság, amikor a videójáték-szoftverek „dobozos” szoftverként, azaz fizikai műpéldánnyal együtt járó árusítása visszaszorulóban van az olyan online disztribúciós platformoknak köszönhetően, mint a Steam, a Playstation Store vagy a GOG, ahol valójában nem magyar áruházból vásárolunk.

A PEGI rendszer sikerét nem csak az tükrözi, hogy az Európai Unión kívülről csatlakozó országokkal együtt ma már 38 ország kizárólag ezt használja, hanem az is, hogy a felhasználók is ismerik az egyes piktogramok jelentését. A VideoGames Europe felmérése szerint az európai szülők 67, a játékosok 73 százaléka tisztában van a PEGI klasszifikáció jelentésével.

A PEGI rendszer ráadásul folyamatosan bővül, hogy a játékipar trendjeivel összhangban hatékonyan tudja segíteni a szülőket. 2018-ban például új piktogramot vezettek be, ami azt jelzi, ha a játékban elérhető alkalmazáson belüli vásárlás.

Forrás: https://pegi.info

A játékon belül elrejtett vásárlási lehetőségek ugyanis nemcsak a szülők pénztárcáját tépázhatják meg, hanem fogyasztóvédelmi szempontból is kifogásolhatóak. Az Európai Parlament 2023. január 18-án elfogadott állásfoglalásában célul tűzte ki a fogyasztóvédelem megerősítését a videójátékok területén, amellyel azokat a kérdéses gyakorlatokat is kezelni kívánja, mint a lootboxok, a játékbeli valuták, illetve a digitális szolgáltatási rendelet által is tiltott gyakorlatnak minősülő ún. sötét megoldások. Az állásfoglalás emellett azt is hangsúlyozza, hogy a kiskorúaknak „az online videojátékok játszásakor ugyanolyan szintű védelemben kell részesülniük, mint amilyet a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály biztosít”, így a fejlesztőknek figyelmet kell fordítaniuk a magánéletvédelmi, reklámozási gyakorlatokra és a fogyasztók magatartását torzító manipulatív technikákra is. Ezek azonban már olyan területek, amelyeket a korhatárbesorolást megvalósító PEGI rendszer nem érint. Az Európai Parlament arra is felhívta a Bizottságot, hogy a digitális méltányosságra vonatkozó uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok közelgő célravezetőségi vizsgálata során értékelje, hogy megfelelő-e az az uniós fogyasztóvédelmi keret, ami a videójátékokat szabályozza és ha a válasz nemleges, terjesszen elő jogalkotási javaslatot.

Bár a PEGI rendszer hatékony információs rendszernek minősül, úgy tűnik, hogy a jövőben a videójátékokra vonatkozó szabályozásban is szigorúbb, a hagyományos szabályozás struktúrájába illeszkedő rezsimre kell számítani. Érdemes lesz tehát figyelni az Európai Unió jogalkotását. 

Témakörök: Európai Unió, játék, PEGI, szabályozás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT