Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Magazin: Előadó
Picture of Sarnyai Tibor
Sarnyai Tibor
újságíró
  • 2023.04.28.
  • 2023.04.28.
Magazin / Előadó

Hogyan lehet a legtöbbet kihozni az egyetemi évekből?

Jelenlegi és leendő doktoranduszok, valamint egyetemünk oktatói számoltak be egy műhelybeszélgetésen a hallgatói szakmai megmérettetések előnyeiről és nehézségeiről, valamint az egyre inkább a digitális térbe kerülő tehetséggondozás kihívásairól és eredményeiről az egyetemen.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Karának (ÁNTK) 2022-ben Innovatív Tanszék Díjat nyert tanszéke, a Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék (KIT) Digitális tehetséggondozás címmel szervezett műhelybeszélgetést április 27-én az Oktatási Központban. A workshop első részében sikeres hallgatók segítségével prezentálta a tanszéken folyó tudományos munkát Krasznay Csaba intézetvezető egyetemi docens és Bányász Péter adjunktus. A második részben a tudományos diákkörben folyó tehetséggondozás részletes folyamatát mutatta be Orbán Anna egyetemi docens, majd a tanszék e-learninges megoldását, illetve a gamifikációs (játékosításra törekvő) módszereket ismertette László Gábor és Sasvári Péter egyetemi docensek.

Krasznay Csaba a bevezetőjében kiemelte, a kiberbiztonsági „egyetemi buborék” története több mint egy évtizede a Ménesi úti épület második emeletén kezdődött, ahol Nemeslaki András professzor kezdett csapatot építeni az informatika, az elektronikus közigazgatás iránt érdeklődő diákok és oktatók, illetve a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem digitális szakembereiből. Mára már az NKE Kiberbiztonsági Intézete, illetve a Közszervezési és Infotechnológiai és a Kiberbiztonsági tanszékek által gondozott kiberbiztonsági mesterszakhoz kötődő ígéretes kutatói csapat gondoskodik a folyamatos szakmai utánpótlásról.

Szinte munkahelyi kihívások

Bányász Péter adjunktus négy hallgatóját mutatta be: Kiss Adrienn és Ináncsi Mátyás doktoranduszt, illetve Hankó Viktória és Dub Máté leendő doktoranduszokat. Valamennyien a közigazgatási szervező alapképzésben kezdtek, ahol nem nagyon találták a helyüket. A kiberbiztonság témájával Bányász Péter óráin, illetve a Magyary Zoltán Szakkollégiumban találkoztak, amibe a kezdeti nehézségek után valamennyien beleszerettek. Mind fordulópontként élték meg a nemzetközi Cyber 9/12 versenyt Genfben. Ebben a kihívásban egy kiberbiztonsági incidens utáni döntéstámogató csoportot szimulálnak a hallgatók. Bár az egész játéknak tűnik, mégis komoly motivációt ad, szakmai készségeket fejleszt és kivételes lehetőséget nyújt a nyelvtudás kipróbálására is. Ináncsi Mátyás kiemelte, a kihívás teljesen azonos azzal, amit később egy munkavállaló a saját munkahelyén megtapasztalhat. Ráadásul a zsűriben a legnagyobb techcégek vezetői ülnek, így a versenyen akár még karrierlehetőségek is megnyílhatnak. Kiss Adrienn hozzátette, a versenyen alkalmazott jó gyakorlatok rutinként épülnek be a versenyzők életébe, miközben jól érzik magunkat.

Elfogadni a kritikát

Dub Máté arról is beszélt, számára a legvonzóbbak a tanszék által szervezett versenylehetőségek és programok voltak. Ezek révén találta meg az irányt, amelyen a saját érdeklődése mentén el tudott indulni. Nagyon fontos emellett a hallgatói közösség is, azaz a diákok olyan csoportja, amely a kötelezőn túl is akar még dolgozni. A különféle versenyek és a felkészítők egyre közelebb hozzák egymáshoz a hallgatókat. Teljesen máshogyan hat az is, amikor egy hallgatótárs mond kritikát a munkára, mintha azt egy oktató tenné. Akár már néhány hónap alatt sokat fejlődhet, aki odafigyel a társaira. Kiss Adrienn hozzátette, mindenkinek dolgoznia kell azon, hogy jól fogadja a kritikát, a kutatás pedig sokat segít ebben. A versenyzés azért is jó, mert általa az utolsó év sem lesz annyira stresszes, hiszen a TDK-ra való felkészülés, annak megírása előszobája a szakdolgozat elkészítésének.

A kiemelkedés útja

A hallgatók arról is beszéltek, az időben megkezdett kutatás és annak eredményei kiemelik az embert a többi diák közül. Elég csak abba belegondolni, hogy egyszerre több száz ember végez az egyetemen azonos papírral. Ha bármilyen plusz eredmény is megjelenhet az önéletrajzban, az azonnal jelzi a munkáltatónak, hogy a pályakezdővel érdemes megkezdeni a tárgyalásokat. Ám a legjobb élmény mégis az, hogy a versenyzéssel sikerülhet átlépni saját korlátainkat. Nagyon jó érzés rájönni valamire kutatás közben, vagy épp gyakorlatot szerezni a prezentálásban, a saját gondolatok hatékony előadásában, illetve megtapasztalni a tanári, az oktatói vagy a mentori szerepet is a különféle projektekben. A volt hallgatók azt is kiemelték: nagyon fontos az alázat, illetve arról is beszámoltak, hogy a befektetett kemény munka révén a nyereség szinte magától fogja a hallgatókat megtalálni egy idő után. Hankó Viktória elmesélte, hogy azt a játékos kiberbiztonsági tesztet, amit először a Ludovika fesztivál ideje alatt végeztek el a társaival, a publikáció nyomán már élesben, díjazás mellett végezhették el egy valódi céges környezetben. Sajnos mindkét esetben gyatra eredmények születtek, ami felhívja a figyelmet a kiberhigiénia fontosságára mindenki életében.

Minden második díjazott

A workshop második részében Orbán Anna egyetemi docens, a kar TDK titkára számolt be a diákköri tehetséggondozás tényeiről. Ennek kapcsán három fontos dilemmára: a mit, a mikor és a hogyan kérdéseire válaszolt. Az OTDK témáját ugyanis a hallgató érdeklődési köre, az annak megfelelő konzulens, illetve a témához kapcsolódó helyes szekció és tagozat kiválasztása befolyásolja. Vannak olyan szekciók, ahol kevesebb NKE-s diák indul, másokban viszont egyre jobban szerepelünk. Nem ideális, de az is előfordul, hogy egymással küzdenek csak az ÁNTK-s hallgatók egy-egy tagozatban. Az viszont mindenképpen nagy eredmény, hogy minden második elinduló NKE-s hallgató a díjazottak között van az OTDK-n. Az egyetemen félévenként szerveznek helyi diákköri versenyt, az OTDK-ra pedig kétévente lehet jelentkezni. Orbán Anna kiemelte, érdemes minél hamarabb elkezdeni a tudományos munkát, mert így lesz nagyobb esély a sikerre.

Ezt követően László Gábor beszélt a tanszék közreműködésével megvalósított, bárki által elérhető elearninges tananyag megvalósításáról. Mint elmondta, a modulokra bontott kártyás felépítésű oktatási anyagból a résztvevőknek hármat kötelezően, hármat pedig szabadon választva kell elvégezni a tanúsítvány megszerzéséhez. A tanszék munkatársai biztosították a szakmai anyag létrehozásán túlmenően a felmerülő kérdések, a videók elkészítése (green box technológia „meghonosítása”, amit azóta más esetekben is alkalmaztak), az akadálymentesítés, a tanfolyam elvégzését igazoló tanúsítvány, a kurzusdesign, a technikai háttér kialakítása és biztosítása területén az ötleteket és a támogatást. A MOOC kurzus szakmai tartalma az EUSecure: Interdisciplinary training on EU security, resilience and sustainability Project ID: 2020-1-HU01-KA203-078719 https://www.eusecure.org/ projekt keretében készült el, amiben az egyetem több kara is részt vett külföldi partnerintézményekkel együtt.

Az esemény végén Sasvári Péter a gamification kapcsán azt emelte ki, érdemes lenne még jobban motiválni az egyetemen a kísérletező hajlamot. Hozzátette: ha valakinek van egy ötlete, sikeres kísérlete, mindenképpen írja azt meg és próbálja megjelentetni nemzetközi lapokban. Ennek kapcsán saját példáját említette: amikor a Kahoot (online eszköz, amely lehetőséget ad feladatsorok, úgynevezett” kahoot-ok” összeállítására, valamint ezek online megoldatására a közönséggel – a szerk.) megjelent, diákjaival közösen vezette az első arról szóló kutatást, hogy hogyan fogadják az online eszköz megjelentését a tanórán az informatikus és a nem informatikus hallgatók. A nemzetközileg jegyzett lapban megjelentett és nyilvánosan is elérhető kutatás a mai napig is a legtöbb hivatkozással rendelkezik Sasvári publikációi között. Ezért arra biztatta a diákokat és a jelenlévő oktatókat is, hogy mihamarabb írjanak nemzetközi lapokba egy-egy új technológiai megoldásról cikket, mert ez nagyon sok tudományos hivatkozást fog termelni idővel.

Nyitókép: A 2017-es Cyber 9/12 résztvevői. Forrás: Flickr / Atlantic Council

Témakörök: kiberbiztonság, OTDK, tehetséggondozás, workshop
CYBERBLOG

Az Európai Unió kiberdiplomáciai eszköztára

Ez már súlyosabb szankciókat is lehetővé tesz.

CYBERBLOG

Véleményvezérek, influencerek, tartalomalkotók

Mit kínálnak az influencerek követőiknek?

KREATIVITY BLOG

Jó gyakorlatok az NKE oktatási gyakorlatában

Hogyan lehet egyszerre tudást, képességet és attitűdöt fejleszteni?

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT