Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kutasi Gábor

A nemzeti ünnep gazdaságtana

Érdemes elgondolkodni: vajon a nemzeti ünnep pazarlás vagy gazdasági többlet.

Kutasi Gábor 2025.08.15.
Rab Árpád

A humanoid robotok jelenlegi piaci és technológiai trendjei

A humanoid robotok gyors ütemben terjednek a szolgáltatóiparban, az iparban és a mindennapi élet különböző területein.

Rab Árpád 2025.08.12.
Marton Ádám

Adattudomány – milyen programnyelvvel?

Az R és Python is nyílt forráskódú programnyelv, így a támogatói és fejlesztői felülete is széleskörű.

Marton Ádám 2025.07.25.
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Picture of Pongrácz Alex
Pongrácz Alex
adjunktus, NKE ÁNTK Kormányzástani és Közpolitikai Tanszék
  • 2022.09.30.
  • 2022.09.30.

Miként fosszuk meg a trónjától Harpagont?

Az emberiség krónikájában a valóságos kopernikuszi fordulatot meglátásunk szerint Francis Bacon, illetve Bernard Mandeville gondolkodásmódja hozta el.

Bacon 1620-ban fogalmazta meg a természet emberi uralom alá hajthatóságának gondolatát, amikor a Novum Organum lapjain a következőképpen fogalmazott: „Nyerje csak vissza az emberiség a maga jogát a természet felett, mely őt isteni adományozás folytán megilleti; adassék meg neki a hatalom: használatát majd a józan ész és a tiszta vallás fogja igazgatni.” (Bacon, 1885, 111.) Mandeville pedig több mint egy évszázaddal később, 1723-ban azt állította, hogy „az egyének vétkei, a rátermett vezetők irányításával, a köz javára fordíthatók”. (Mandeville, 1996, 167.)

Az emberiség persze már Bacon és Mandeville tevékenységét megelőzően is serényen munkálkodott azon, hogy eltávolodjon az őt a Földhöz kötő „tudattalan lelki kapocstól” (Jung, 1990, 118.), azonban annak a radikális tételnek a hangoztatása, hogy az egyének önző viselkedése általános jólétet szülhet, korábban elképzelhetetlen volt. Arisztotelész például az oikonomia, a természetes gazdálkodás érvényesítése mellett szállt síkra, amelynek célja a jó élet biztosítása a közösség, a család, a városállam számára; ezzel áll szemben a természetellenes, káros, következésképpen kerülendő gazdálkodási mód, a chrematistiké, a „pénzfialtatás”, amelyben a pénzszerzés és a pénzgyarapodás önös érdekeket szolgál.  (Arisztotelész, 1984, 82–91., Daly–Cobb, 2000, 241–242., Felber, 2020, 10–11.) Aquinói Szent Tamás is teljes magabiztossággal állította, hogy „A közjó jobb, mint az egyén jóléte”. (Camerino, 1861, 20.) S bár a közjó fogalmát azóta is gyakran használják „reflektálatlanul és megszokásból” (Takács, 2017, 50.), azt talán leszögezhetjük, hogy a homo oeconomicus individualista felfogásának kisarjadzásához, a közösségi szempont háttérbe szorulásához – s ezzel párhuzamosan a természet „kínpaddal, emelőkkel, csavarokkal”, majd gyárakkal és erőművekkel való kínvallatásához – döntően járult hozzá az írásunk elején említett „kopernikuszi fordulat”. 

A Mandeville, Adam Smith, Jeremy Bentham és mások tanai nyomán kibontakozó liberális gazdaságelmélet nem kevesebbet állított, minthogy az egész planéta egy nagy, mechanikus gazdasági egészként fogható fel, „melyben feloldódnak a népek és nemzetek, elmosódnak a határok, s helyettük csak gazdasági területek maradnak. Ezeket a gazdasági területeket a legszélsőségesebben keresztülvitt nemzetközi munkamegosztás összetartó ereje kovácsolja eggyé, s az egységet az egyéni önzés és a szabadverseny ösztönzése tartja fenn.” (Orbán, 1942, 204.) A szabadpiacon teljességgel megszokott, mi több, jogszerű is, hogy a természetet eszközként kezeljük (hiszen állítólagosan „meghódítottuk” és „uraljuk” is azt, akárcsak Odüsszeusz a rabszolgahölgyeit) és megsértjük mások méltóságát. (Felber, 2020, 18.) Az uralkodó felfogás azt tanítja, hogy a gazdasági növekedés, a haladás, a profitmaximalizálás és más népszerű hívószavak logikája mindent felülír. Ennek nyomán „páratlan pusztítási orgiába fogott az emberiség; a »civilizáció« féktelen gyilkolási kényszerben szenved, s a Föld bőséges javai elsorvadnak az ember mérgező leheletétől. Így néznek ki tehát a »haladás« gyümölcsei!” (Klages, 2020)

Korunk uralkodó gazdasági állapotának leírására manapság a kapitalizmus különböző jelzős szerkezetek összetevőjévé válik: ekként olvashatunk már szuperkapitalizmusról (Robert Reich), kaszinókapitalizmusról (Susan Strange), turbókapitalizmusról (Edward Luttwak) és mániákus kapitalizmusról (William Greider) is. De legyőzhető-e a „Szent Harpagon”; létezik-e kiút az egyre szövevényesebbé és globálissá váló Minótaurusz-barlangból; birtokolhatja-e még az emberiség Ariadné fonalát?

Christian Felber meglátása szerint létezik; ehhez azonban az szükséges, hogy elkötelezzük magunkat egy „fenntartható gazdasági modell”, a közjó gazdasága mellett. Ennek keretében egy átfogó gazdaságelmélet kialakítására tett kísérletet „azzal a céllal, hogy az etikus és teljes mértékben felelősségteljes gazdasági szereplők és tevékenységek fenntarthatóan érvényesülni tudjanak”. (Felber, 2020, 12.) Felber ennek keretében a globális kapitalizmus teljes reformjának kidolgozására vállalkozik, prioritásként kezelve a szabadpiacok etikus átirányítását, tehát azt, hogy „a piacgazdaságot a nyereséghajhászás és a versengés helyett a közjóra való törekvés és az együttműködés irányába” mozdítsuk el. (Felber, 2020, 31.) 

Felber a közjó „mérése” érdekében az emberi méltóság, a szolidaritás, az igazságosság, az ökológiai fenntarthatóság és a demokratikus döntéshozatal szempontjait hasznosító „közjómérleg” készítésére tesz javaslatot, méghozzá minden vállalat számára. A közjómérleg készítésével a vállalkozásokat arra sarkallná, hogy a tevékenységükkel érintett csoportokkal (beszállítókkal, befektetőkkel, munkavállalókkal, vevőkkel, társvállalkozókkal, helyi közösségekkel, a jövő generációval, a környezettel és az éghajlattal) szemben érvényre lehessen juttatni az említett értékeket. (Felber, 2020, 35.) A mérleget egy ún. közjóauditor lenne hivatva az aláírásával hitelesíteni, melynek joghatásaként „a vállalat automatikusan a megfelelő társasági adó- és vámtarifasávba és hitelfelvételi osztályba kerül”. A közjóauditorok akkreditációjáért és minőségbiztosításáért az állam szavatolna, s a felügyeleti eljárás lebonyolítására is a közhatalom lenne kötelezve, amennyiben egy vállalat meghamisítaná a közjómérlegét vagy megvesztegetné az auditort. (Felber, 2020, 45.) Felber ezzel száműzné a rendszerből a pénzügyi nyereség ama felhasználási formáit, amelyek a versenytársak ellenséges célzatú felvásárlását, erődemonstrációt, kizsákmányolást vagy a környezet rombolását céloznák; méltányolná ellenben a felhasználás azon módjait, amelyek társadalmi vagy ökológiai hozzáadott értékkel bírnak. E cél elérését szolgálná az előzetes közjókalkuláció végzése, valamint a „Bank a közjóért” projekt is, melynek égisze alatt a hiteligénylő fizetőképessége mellett a bank kötelezően vizsgálná a közjóra gyakorolt pozitív hatást is. (Felber, 2020, 47–48.) 

Felber drasztikusan átszabná a jelenleg érvényesülő szabadkereskedelmi rendszert is. Javaslata szerint a kereskedelem szabadsága csak azokban az esetekben érvényesülhet, amikor az érintett országok eleget tesznek a munkavállalók, a társadalom és a fogyasztók védelmét, valamint a környezetvédelmet és átláthatóságot előíró normákban foglaltaknak. Az EU például csak azon országok számára biztosítaná a szabadkereskedelem lehetőségét, amelyek ratifikálták az ENSZ emberi jogi egyezményeit, az ILO munkajogi normáit, az ENSZ környezetvédelmi egyezményeit, valamint az adóügyi információk automatikus cseréjével kapcsolatos megállapodást. A nem ratifikált megállapodások után vámfelárat kellene fizetni. Emellett érvényre juttatná a fair módon kereskedő vállalatok pozitív diszkriminációját is: ezek ugyanis élvezhetnék a szabadkereskedelem nyújtotta lehetőségeket, míg a kevésbé etikus módon eljáró vállalatoknak magasabb etikai védővámot kellene megfizetniük. (Felber, 2020, 64–65.)

Felber a nagyvállalatok demokratizálására is javaslatot tesz. A terebélyesedő vállalatokat a növekedésükkel párhuzamosan demokratizálná, ezzel biztosítva a társadalom részvételi jogának kiszélesítését. Indítványa alapján 250 foglalkoztatott felett a személyzet és a társadalom 25 százaléknyi szavazati jogban részesülne, ami a vállalati expanzióval párhuzamosan, a sávos növekedést szem előtt tartva változna; 5000 munkatárs felett például a szavazatok egy-egy ötöde illetné a tulajdonosokat, a munkavállalókat, a vevőket, a nemi esélyegyenlőségi megbízottat és a környezetvédelmi ombudsmant. (Felber, 2020, 97.) 

A „természet tulajdonlását” érintően leszögezi, hogy a természeti erőforrásokat, az élőlényeket, a földterületeket senki sem tulajdonolhatja, „konkrét hasznosítás vagy földművelés céljából ugyanakkor ingyenesen igénybe vehetnénk egy meghatározott méretű földterületet”, aminek révén „a földbirtoklás megmaradhat, de a tulajdon a természet kezében marad”. Pozitív példaként hozza fel Ecuadort, mely a világon elsőként foglalta alkotmányába a természet (Pachamama) jogait. (Felber, 112–113.)  

Ehelyütt nem áll módunkban Felber munkáját részletesebben ismertetni. Javaslatainak megfontolása mindazonáltal elősegítheti Lord Northbourne 1940-es intelmének érvényesülését: „Erőszak és eszesség révén megpróbáltuk leigázni a természetet. Most az a dolgunk, hogy megpróbálkozzunk a szeretet módszerével.” 

Irodalomjegyzék

Arisztotelész: Politika. Ford.: Szabó Miklós. Gondolat Kiadó, Budapest, 1984.
Bacon, Francis: A Novum Organum első része. Ford.: Balogh Ármin. Franklin-Társulat, Budapest, 1885.
Camerino, Hieronimus de Médicis: Formalis Explicatio Summae Theologicae. Vici, 1861.
Daly, Herman – Cobb, John B. Jr.: A krematisztikától az oikonómiáig. In Lányi András (szerk.): Természet és szabadság. Humánökológiai olvasókönyv. Osiris Kiadó, Budapest, 2000, 241–257. 
Felber, Christian: A közjó gazdasága. Egy fenntartható gazdasági modell. Ford.: Krausz Pál Bence. Pallas Athéné Könyvkiadó Kft., Budapest, 2020. 
Jung, Carl Gustav: Föld és lélek. Ford.: Boda László. In Hamvas Béla (szerk.): Európai műhely. I. kötet. Baranya Megyei Könyvtár – Pécsi Szikra Nyomda, Pécs, 1990, 115–141.
Klages, Ludwig: Az ember és a Föld. [1913]. Ford.: Hárshegyi Zsuzsanna. (Letöltés: 2022. 09. 30.) 
Lord Northbourne: Pillantás a földre: fenntarthatóság. Ford.: Erdődy Péter.  (Letöltés: 2022. 09. 30.)
Mandeville, Bernard: A méhek meséje avagy magánvétek és közhaszon. Ford.: Tótfalusi István. Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 1996. 
Orbán János: Új elvek a közgazdaságban. In Kárpátmedence, 2. évf., 4. szám (1942), 204–208.
Takács Péter: A közjó, a közakarat és a közérdek az állam kontextusában. In Lapsánszky András et al.: Köz/érdek. Elméleti és szakjogi megoldások egy klasszikus problémára. Gondolat Kiadó, Budapest – Győr, 2017, 50–67.

Nyitókép: Pálffy Tibor a Fösvény című előadásban mint Harpagon. Sepsiszentgyörgy. Forrás: Wikipédia

Témakörök: fordulat, gazdaság, közjó, piac
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT