Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Tudományos vészjelzés Európából

A Choose Europe és a kutatói kivándorlás dilemmája.

Pató Viktória Lilla 2025.06.04.
Pató Viktória Lilla

Hogyan épít mesterséges intelligenciára az EU tudománypolitikája?

Az EU „ötödik szabadsága”.

Pató Viktória Lilla 2025.04.14.
Pató Viktória Lilla

Ideje cselekedni: kutatás a versenyképesség szolgálatában?

Az Európai Bizottság bemutatta a Versenyképességi Iránytűt.

Pató Viktória Lilla 2025.02.04.
Matuz János

A társadalomtudományok „technológia transzfere”

A tudományos kutatások és a szakpolitikák kapcsolata az Overton példáján keresztül.

Matuz János 2025.02.03.
Pató Viktória Lilla

A magyar elnökség Versenyképességi Paktuma és az uniós kutatásfinanszírozása jövője

A teljesítmény növelésének fontosságában mindenki egyetért.

Pató Viktória Lilla 2024.10.29.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Kis Norbert
Kis Norbert
egyetemi tanár, NKE
  • 2021.11.08.
  • 2021.11.08.

Tudomány és politika

November a tudomány ünnepének hónapja Magyarországon, november 10. napja pedig a tudomány világnapja. Ez alkalomból három cikkből álló sorozatunk első darabja a tudomány kezdeteiről közöl gondolatokat. A tudomány ünneplése soha nem magától értetődő, hiszen a tudománnyal szembeni ellenszenvünk ősi eredetű. Miért? Adott-e a tudomány elég bizonyosságot a világról? Bízhatunk-e a tudományban? Vallásos hitünk dogmái, mítoszaink és hagyományaink kényelmes bizonyosságot ígérnek elménk és lelkünk számára, ezzel szemben a tudomány szüntelenül kételkedik, kérdez és cáfolja korábbi állításait. „Talán a hamis bizonyosság is jobb a bizonytalanságnál…”. Hol tartunk ma, és mit  ünnepelhetünk egyáltalán?

A tudós arra tanít minket, hogy a világról és benne a magunkról alkotott kép az állandó kételkedés, kérdezés, bizonyítás és cáfolás folyamatában válhat pontosabbá. Ezzel gyakran szemben áll az ember ösztönös igénye a végső igazságokra és törvényekre, amelyek megnyugvást hoznak szorongásainkban és rendet tesznek a zűrzavarban. A Homo Sapiens talán már 200 ezer éve létezett, az első földműves civilizációk pedig közel 5–6 ezer éve váltogatták egymást, mire eljutunk azokhoz a gondolatokhoz, amelyekből a tudomány első hajtásai megjelentek. Szókratész filozófiát, Arisztotelész tudományt adott az emberiségnek – írta Renan. A két bölcs azonban már egy olyan térben és korban élt, ahol és amikor virágzott a tudós gondolkodás. A korábbi évszázadokban kell tehát keresnünk azt a pillanatot, amikor a mítoszokkal és szokásrenddel szembeni kételkedés elindítja a napjainkig hömpölygő tudós mozgalmat. Nincs emlékünk arról, hogy a Mediterráneumon kívül bárhol a világon megjelent volna a vallásos mitológiával vitatkozó szellemiség i.e. 7–6. század előtt. A görög világban az első görög bölcsként milétoszi Thalészt említik a források, aki kortásaihoz hasonlóan a négy őselem egyikében keresett világmagyarázatot (arkhé). Thálész szerint minden a vízből keletkezett, a Föld pedig a vízen lebegő korong. Bátor, de még erősen mitológikus gondolat volt. Ki volt hát az első gondolkodó, aki a tudós kételkedés és érvelés ősképét mutatta? Carlo Rovelli[1] szerint milétoszi Anaximandroszt kell figyelnünk, aki Thálész kortársa volt az I.e. 6. században, és nem említik a „görög bölcsek” között. Két olyan állítása volt, amelyek nélkül talán nem szabadult volna ki az a szellem, amely megteremtette két évszázad múltán Arisztotelész Organonját, és útnak indította azt, amit ma tudománynak nevezünk. Anaximandrosz első állítása a szakrális társadalmak évezredeiben villámcsapásként hangzott: talán olyan erők (apeiron) irányítják a világot, amelyeket nem látunk és nem is isteni vagy túlvilági eredetűek. Az ebből következő második állítása szerint pedig a Föld nem a vízen úszik (ahogyan a nagy Thálész állítja), hanem az ürességben (a végtelenben) lebeg.  Borzongató, hogy 2600 évvel ezelőtt a milétoszi kikötőben üldögélő fiatalembernek víziója születik a Földről mint a Kozmoszban lebegő henger alakú kődarabról. Vitatja a tűzben, levegőben, vízben az ősokot kereső korábbi elméleteket, ezek közös elemeként viszont megsejti a láthatatlan fizikai törvények univerzumát. Egy új dimenziót képzel el, amelyben a tapasztalással szemben nincs lent és fent (világűr), és van bátorsága a természeti törvényekben látni a világ magyarázatát (az istenek akarat helyett). Az apeirón gondolatából születik Püthagorasz matematikája, Newton mechanikája, a mágneses mezők, a fényhullámok, az egységes tér-idő, a kvantumfizika és a hálózatok dimenziója napjainkra. Hogyan születhetett meg a tudomány „ősgondolata” ott és akkor, nem korábban? Talán a i.e. 7–6. századi Milétosz volt a történelemben az első olyan közösség, ahol a (lüdiai) királyok elűzése után nincs papi kaszt és semmilyen hatalmi tekintély. A városállam polgárai szabadon vitatják meg a polisz törvényeit, a kritika és érvelés demokratikus kultúrája indul útnak. Ez a szabadság és nyitottság vezet oda, hogy átveszik a főnicíai ábécét, amelyet magánhangzókkal kiegészítve a történelem első fonetikus, jól tanulható és széles körben tanított betűírását hozzák létre. A beszéd rögzíthetővé és széles körben olvashatóvá válik. Ez a közösség nyitottá válik más kultúrák gondolataira is, a Közel-Kelet ősi tudására és a tengeri kereskedelemmel beáramló eszmékre. Kiszabadult az emberi szellem, a jóniai görögök merészeltek elsőként természeti magyarázatot adni bonyolult kozmikus jelenségeknek. Anaximandrosz fenti tételei, a világ első térképe, amit ő rajzolt, és az első prózai mű, amit a természeti jelenségekről ő írt. Mindez az agorán vitázva fejlődött, talán Thálésszel is beszélt, kérdezett, érvelt és gondolkodott.

A világ első térképe

Ott születik meg a nyugati világot felépítő modern kritikai gondolkodás, amely lázad az istenek és mítoszok, a tekintélyelvű alázatosság és az arisztokratikus bizonyosság ellen. A tudomány csírája, hogy posztulálunk valamit, ami a régi tanításokat megkérdőjelezi, és e posztulátumot vitára bocsájtjuk. Anaximandrosz szerint minden élet a tengerből jött, Hérakleitosz és Empedoklész a „fejlődés” gondolatát fogalmazzák meg, miszerint a változó természet kiválasztja a jobban alkalmazkodó szervezeteket. Püthagorasz már bolygórendszereket lát, amelyek középpontjába a Napot helyezi, de még nem hisznek neki. Ebből a szellemiségből születik egy-két évszázaddal később Szókratész sejtése a gömb alakú Földről (Platón: Phaidón), majd kételkedése saját tudásával szemben. Ekkoriban a kínai császári udvarokban a természetelvű gondolatokért fejvesztés járt. Milétosz szabad volt, ez vezetett a későbbi Platóni Akadémiához és a dialógusokhoz. A csúcspontot Arisztotelész jelenti, aki a szabad szellemnek módszert adott (organon), amelyet logikának nevezett. A helyes gondolkodás formájaként a tudományos értekezés ősformáit alkotja meg olyan fogalmakkal, mint a maxima, a kategória, az energia, az alapelv, a forma, a szillogizmus, a metafizika és a logika. Csaknem kétezer éven át Arisztotelész tanai uralják a nyugati gondolkodást, amint Hippokratesz és Galenosz dogmái az orvoslást. Csaknem másfélezer év (!) szunnyadó szelleme Roger Baconnel (13. sz.) kezd felszínre törni, aki bátran a teológia mellé a matematikát és az optikát helyezi. Kopernikusz és Galilei a Földet mozgásban látja, de a legnagyobb hatással Francis Bacon élesztik fel a kritikai gondolkodás tüzét, amely a sokmillió nyomtatott könyv ereje nélkül talán nem sikerült volna. Bacon lázad az évezredes ködképekkel (idolumok) szemben, és a természet törvényeinek keresésével Arisztotelész Organonja után kétezer évvel megalkotja az Új Organont (1620), a tudomány második „bibliáját”. Ennek poszt-fundamentumai csak hat évtizeddel később születnek meg, amikor Newton kiadja a Principia-t. Történetünk innen folytatódik.

Mit ünnepeljünk tehát a tudomány napján és havában? Mindenekelőtt az ember bátorságát a kételkedésre, a szabadságot arra, hogy egymás nézeteit vitassuk, kritizáljuk, ugyanakkor nyitottak maradjunk más kultúrák és eszmék megértésére. A demokratizmus olyan politikai érték, amelyben a tudomány két és félezer éve Milétoszban megszülethetett, és amelyet a tudományos közösségnek védenie és időnként ünnepelnie kell.

1.: Carlo Rovelli: A tudomány születése, Park könyvkiadó, 2020.

Nyitókép: Anaximandrosz (Santi festményén)

Témakörök: kezdetek, tudomány, tudomány ünnepe
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT