Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
ITKI BLOG
Picture of Lábody Péter
Lábody Péter
kutató, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2021.07.21.
  • 2021.07.21.

Hogy is áll az uniós szerzői jogi reform tagállami átültetése?

Ahogyan arról hírt adtunk a szerzői jogi szabályozás hazai reformja kapcsán, az Országgyűlés április 8-án folytatta le a szerzői jogi törvény módosításával kapcsolatos, T/15703. számú törvényjavaslat általános vitáját. Ezt követően a törvényjavaslat „a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény és a szerzői jogok és a szerzői joghoz kapcsolódó jogok közös kezeléséről szóló 2016. évi XCIII. törvény jogharmonizációs célú módosításáról szóló 2021. évi XXXVII. törvény”-ként május 6-án kihirdetésre került és június 1-jétől hatályos része a magyar jognak.

Anélkül, hogy az igen sokszínű és átfogó módosítások részleteit hosszasan taglalnánk, csak kiemeljük, hogy a jogszabály a szerzői jogi szabályozás modernizációja, s a digitális világhoz való hozzáigazítása érdekében jött létre. Ennek keretében rendezi a nagy online platformok működését a sajtókiadványok, illetve egyéb kulturális tartalmak (zene, audiovizuális tartalom vagy éppen a mémek) felhasználásai kapcsán. Továbbá olyan speciális területeken is változásokat vezetne be, mint a tartalmak kutatási célú szabad felhasználása vagy a könyvtári gyűjtemények digitalizációja és online elérhetővé tétele.

Mint az a törvény címéből is látszik, megalkotása nem kizárólag „önkéntes” alapon történt, hiszen a jogszabály elfogadásának fő célja az uniós szerzői jog modernizációját biztosító két irányelv (az úgynevezett NetCab és CDSM irányelvek) hazai átültetése – vagyis uniós implementációs kötelezettség teljesítése – volt. (Ez még akkor is így van, ha végül a jogalkotó – a helyzetet helyesen kihasználva – olyan területekhez is „hozzányúlt”, amelyek az uniós szerzői jognak továbbra sem részei. Ilyen terület a felhasználási szerződések írásbeliségi követelményének elhagyása bizonyos esetekben [Szjt. 45. § (2) bek.] vagy a magáncélú másolással kapcsolatos rendelkezések korszerűsítése [Szjt. 35. § (2)-(3) bekezdések hatályon kívül helyezése], illetve a műintegritással kapcsolatos szabály egyértelműsítése [Szjt. 13. §.] stb.)

Tekintettel arra, hogy az uniós szerzői jogi reform egyes rendelkezései – főként a platformokat érintő szabályok – összeurópai (sőt, globális) szolgáltatásokat is érintenek, természetesen nagy jelentősége van annak, hogy e harmonizált szabályok mikor válnak a tagállami jogok részévé. Ez a lépcsőfok jelenti ugyanis az uniós törekvések gyakorlati megvalósulásának alapfeltételét: ekkor válnak e szabályok közvetlenül alkalmazhatóvá a szereplőkkel szemben az Unió egész területén. Érdemes tehát megvizsgálni, hogy az idén június 7-én lejáró átültetési határidőnek hány tagállam felelt meg eddig.

A rendelkezésre álló információk szerint összesen négy ilyen tagállam van. Időrendi sorrendben: Hollandia, Magyarország, Németország és Málta. Ez azt jelenti, hogy a tagállamok mindössze 15 százaléka tartotta csak be az uniós jogból fakadó kötelezettségét az átültetés kapcsán. Egyelőre tehát még várni kell arra, hogy a reform eredményei egész Európára nézve kézzelfoghatóvá váljanak.

Bár az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárások révén ösztökélheti a tagállamokat a gyorsításra – ugyanakkor azt is meg kell jegyezni, hogy e késedelem mögött részben éppen a testület késlekedése állhat. A CDSM irányelv közösségi platformok szerzői jogi felelősségét rendező 17. cikke kapcsán ugyanis a Bizottság feladata volt egy iránymutatás kidolgozása, amely a cikk gyakorlati alkalmazásának részletei kapcsán volt hivatott segítséget nyújtani a szolgáltatóknak, szerzői jogi jogosultaknak, és persze a – rendelkezéseket átültetni hivatott – tagállamoknak. Az iránymutatás ugyanakkor idén június 4-én (pénteken), vagyis az átültetési határidő június 7-e (hétfő) előtti utolsó munkanapon került kiadásra. A késlekedő tagállamok persze csak reménykedhetnek abban, hogy e szempontot valamelyest figyelembe veszi a Bizottság a késedelem miatti lépések fontolgatásakor.

A magyar jogalkotónak ennek kapcsán már nincs félnivalója, ugyanakkor a közeljövő feladata lehet számára, hogy (az iránymutatás késedelme miatt) a 17. cikket általánosabb módon átültető magyar rendelkezéseket a későbbiekben – akár a most késlekedő többi tagállam átültető rendelkezései és ezek hatásainak ismeretében – felülvizsgálja. De ez még a jövő zenéje.     

Témakörök: CDSM irányelv, Európai Bizottság, Európai Unió, jogi szabályozás, reform, szellemi tulajdon, tagállam
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT