Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Könyvtár
Békefi Miklós
Békefi Miklós
külső munkatárs, Ludovika.hu
  • 2021.06.30.
  • 2021.06.30.
Magazin / Könyvtár

A kapitalizmus szelleme

A protestáns etika és a kapitalizmus kapcsolatáról egykor Max Weber hosszan értekezett. Ám miközben annak idején idehaza a lakosság zöme a reformáció nyomán protestáns lett, mégsem nyert igazán teret a kapitalista szemléletmód. Vajon mi ennek az oka? Recenzió.

A protestáns etika Magyarországon. Első hangzásra nem tűnik kifejezetten árulkodónak a kötet címe, ám ha látjuk, hogy a szerző Molnár Attila Károly vallásszociológus, eszmetörténész, a borítón pedig egy flamand pénzváltó szerepel, máris beugrik Max Weber klasszikus műve: A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme. A borítón látható flamand festmény megválasztása és elhelyezése maga is üzenetet hordoz. Massys híres 1514-es festménye egy pénzváltót és a feleségét ábrázolja, az előbbi éppen szorgalmasan dolgozik, miközben a mellette ülő felesége egy vallásos művet lapozgat, közben átpillant a férje által méregetett pénzérmékre. E könyv borítóján azonban csak a pénzváltó látszik, és a protestáns, vallásos élet jelképének tekinthető feleségét ezúttal a könyv címe helyettesíti, így téve mégis teljessé az üzenetet.

Molnár Attila Károly: A protestáns etika Magyarországon. Ludovika Egyetemi Kiadó, 2021.

Max Weber szelleme

Természetesen ez a könyv is azt a Max Webernek tulajdonított alapvetést veszi szemügyre, majd vizsgálja meg hazai összefüggéseiben, miszerint a kapitalizmus egyik előidézője a „kapitalizmus szelleme”, mely elsődlegesen a puritanizmus protestáns (hivatás)etikájából fakad. A szerző rámutat arra a látszólagos ellentmondásra – már amennyiben a weberi felvetés igaz –, hogy bár Magyarország lakosságának zöme a XVI. század végén és a XVII. század elején protestáns volt, mégsem látjuk, hogy nálunk is megnyilvánult volna a kapitalizmus ezen szelleme.

Hiszen ha a puritanizmus a hazai protestantizmusban is megjelent, és nem is csupán marginális irányzatként, miért nem lépett akkor Magyarország is egy ahhoz hasonló útra, mint azok a társadalmak, amelyekben Weber szerint a protestáns etika hatása a kapitalizmus szellemét eredményezte? Más lett volna a hazai puritanizmus? Másként értelmezték a protestáns etikát? Esetleg hiányoztak belőle olyan fontos vonások, amelyek elengedhetetlenek voltak a kapitalizmus szellemének kialakulásához?

Protestáns etika, puritán források

A kérdések megválaszolásához Molnár Attila Károly először Weber nyomán a protestáns (neokálvinista, puritán) etika mindennapi életre kiható szabályait azonosítja be, illetve azt a belső motivációt, ami a hívőket ezek követésére ösztönözte. Teszi ezt részben Weber művére – pontosabban Weber teljes releváns munkásságára –, részben azoknak a nagy hatású puritán szerzőknek (pl. Perkins, Baxter) az írásaira is támaszkodva, akik nagyban alakították vagy hűen tükrözték a korabeli hívők szemléletét. Ugyanezt a megközelítést alkalmazza a magyarországi viszonyok elemzésekor, amikor sorra veszi a hazai puritán szerzők műveit és a fordításokat, közülük is nagyobb hangsúlyt helyezve azokra (Medgyesi Pál és Pápai Páriz Imre), akik a műveik példányszáma alapján vélelmezhetően nagyobb hatást gyakoroltak a közgondolkodásra, illetve feltehetőleg nagyobb összhangban voltak vele. Bepillantást nyújt emellett olyan személyes dokumentumokba, amelyekből a protestáns etika egyéni megélésére lehet következtetni.

A szerző bőségesen ellátja az olvasót idézetekkel az állításai, meglátásai alátámasztására, úgy magában a szövegben, mint a lábjegyzetekben, így végképp nem maradhat senkiben hiányérzet az idézett szerzők álláspontját illetően.

Maga a könyv az 1994-ben megjelent hasonló című munka (A „protestáns etika” Magyarországon) bővített, frissített változata. A szignifikánsan megnövekedett terjedelem mellett, amit két új alfejezet (A cselekvés problémája, valamint A gyakorlati és intellektuális racionalizáció) is indokol, a mostani könyv egyik gyakorlati előnye az elődjével szemben az, hogy… kapható.  Merthogy a majd’ három évtizede kiadott előd hiánycikknek számít az antikváriumokban. Márpedig Molnár Attila Károly olyan mélységében tárgyalja a témát, ami a művét teljességgel megkerülhetetlenné teszi a téma iránt érdeklődő olvasók számára, így kimondottan örvendetes fejlemény, hogy ismét bárki szert tehet egy saját példányra.

Hitek és indítékok

Amint azt Molnár Attila Károly megállapítja, Weber munkásságát értelmezve a protestáns etika és a kapitalizmus (illetve a szelleme) közötti ok-okozati viszony helyett helyénvalóbb magyarázat az eszmék és érdekek közötti „választó vonzódás”. Az ilyen kapcsolat esetén egyik jelenség sem oka vagy létrehozója a másiknak, hanem „a kapcsolatuk alapja az illeszkedés… [E]gymástól függetlenül jönnek létre, de egymás közelébe kerülve inkább egymást választják és erősítik tovább”. És bár a Weber által vázolt protestáns etika alapvető elemei Magyarországon is megjelentek, mind a népszerű puritán irodalom, mind a befogadó (és főleg: patronáló) társadalmi közeg nagyobb hangsúlyt helyezett az Istennek tetsző élet meghatározásában a „kontemplatív” tevékenységekre, mint a hivatás (a „világi hivatásban való aktív szolgálat”) gyakorlására. Ezenkívül a szerző meggyőzően érvel amellett is, miszerint – Weber feltételezésével ellentében – a vallásos hit a „régi ember” életében sem volt a cselekvés általános érvényű indítéka, és különösképpen nem volt az abban a magyarországi protestáns talajban, amelyre az importált puritán eszmék hullottak. Úgy látja, megalapozottan feltételezhető, hogy a valóban puritán erkölcsök szerint élő emberek elenyésző ksiebbséget alkottak. A fentieket figyelembe véve tehát a protestáns etika, a puritán erkölcs eleve nem fejthetett ki a nyugati (angolszász) közeghez fogható társadalomformáló hatást, és nem tudott illeszkedni a kapitalizmus legfeljebb nyomokban meglévő szelleméhez sem, hogy aztán egymást erősítsék.

A könyv Webshopunkban megvásárolható.

Témakörök: etika, Max Weber, Molnár Attila Károly, protestáns, recenzió
PÁK BLOG

John Locke és a keresztény természetjogi hagyomány

Nathan Guy Finding Locke’s God: The Theological Basis of John Locke’s Political Thought című, nemrég publikált kötetében John Locke politikai filozófiája mögött húzódó teológiai kérdéseket vizsgálja egy, a teljes locke-i

PÁK BLOG

Vallásháború a kereszténység ellen?

Az elmúlt években egyre gyakrabban találkozunk a szakirodalomban és a politikai publicisztikában is olyan írásokkal, amelyek nemcsak azt vonják kétségbe, hogy a mai nyugati államok világnézeti szempontból semlegesek, hanem egyenesen

PÁK BLOG

A még mindig ismeretlen korona

A magyar Szent Korona-eszme kora újkori háttere.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT