Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Az együtt gondolkodás szerepe az európai kutatásfinanszírozásban

Az EU kutatásfinanszírozási programjai meghatározó szerepet játszanak az európai tudományos együttműködésekben.

Pató Viktória Lilla 2025.03.28.
Matuz János

Egyedülállók vagyunk, de egyedül nem megy

Van, ahol előnyt élvez a nemzetközi együttműködés.

Matuz János 2025.01.27.
Szűcs Petra

Hogyan hatott a Covid a munkaerőpiaci folyamatokra és az elbocsátások alakulására?  

Az üzleti szektor számos ága és iparág érintett volt. Elemzés.

Szűcs Petra 2024.09.06.
Veszelszki Ágnes

Valóban a testükből élnek az influencerek?

A szelfi szexualizálódása.

Veszelszki Ágnes 2024.05.02.
CYBERBLOG
Bányász Péter
Bányász Péter
NKE Kiberbiztonsági Kutatóintézet
  • 2021.05.04.
  • 2021.05.04.

Kérek engedélyt a kibertámadásra!

Hankó Viktória – Bányász Péter

Légiközlekedés és kiberbiztonság

Forrás: Forescout

A légiközlekedésben a számítógépes technológia lefedi a hagyományos informatikai infrastruktúrát, amely magába foglalja a számítógépeket, a szervereket és a hálózati összetevőket, a felhasznált szoftvert és az infrastruktúrán keresztül továbbított információt. Továbbá az ipari vezérlőrendszereket, mint például a repülőtér világítását, fűtését, szellőztetését, üzemanyag-elosztását, illetve energiagazdálkodásét, légkondicionálását és poggyászkezelő rendszereit. Ezek együttesen támogatják a repülőgépek biztonságos üzemeltetését, a repülőtéri létesítmények fejlesztését és karbantartását, az utasok bejelentkezését és átvizsgálását, valamint számos egyéb tevékenységet. Fontos felismerni, hogy minden olyan infrastruktúra, ahol bitek vagy bájtok haladnak át, sérülékenyek lehetnek, függetlenül attól, hogy csatlakozik-e az internethez vagy sem. A fenyegetések sokféle formában fordulnak elő, és a kifinomultság és a motiváció szintje eltérő. Gondolhatunk egy elégedetlen alkalmazottra, de akár bűnszervezetekre és a hacktivistákra.

Ezáltal a kiberbiztonság alapvető kérdés a légitársaságok számára, hiszen rendkívül kitettek a kibertámadásoknak. Ennek egyik oka vezeték nélküli eszközök nagy száma, amelyet szinte az összes modern utasszállító használ, mint például a repülés közbeni szórakoztató rendszerek, az elektromos repülőtáskák, a javítások automatizálására vagy az üzemanyag-hatékonyság növelésére szánt IoT-eszközök és a repülőgépre telepített bármely más Wi-Fi-csatlakozási rendszerek. Ebből következik, hogy minden egyes repülőtérnek számos célpontja van, amely által a kiberbűnözők hozzáférhetnek a rendszerekhez és a bennük tárolt adatokhoz. Az elmúlt években példát is láthatunk ilyen esetekre.

Nemzetközi repülőtereket ért kibertámadások

Forrás: The Hacker News

2018 márciusában az atlantai repülőtéren történt kibertámadás. A Hartsfield-Jackson atlantai nemzetközi repülőtér ekkor biztonsági intézkedésként lezárta a belső Wi-Fi hálózatát, mivel Atlanta városa kormányzati hálózatát ransomware támadás érte. Állítólag a SamSam néven ismert támadó több fájlt titkosított, azok dekódolását váltságdíj fizetéséhez kötötte. Az atlantai repülőtér kikapcsolta a Wi-Fi szolgáltatást, hogy elkerülje a ransomware átterjedését a repülőtér hatóságainak, a légitársaság és esetlegesen az ügyfelek számítógépeire. Az intézkedés nem volt hatással a légiforgalomra.

2018 augusztusában pedig az Air Canada légitársaságot érte támadás. A légitársaság figyelmeztette az ügyfeleket, akik személyes adatokat adtak meg az Air Canada alkalmazásban, hogy az adataikat megsértették. A légitársaság azt nyilatkozta, hogy szokatlan tevékenységet észleltek, melynek következtében 1,7 millió felhasználó fiókját zárolták. Azonban ennek ellenére is 20.000 ember adatait mégis ellopták. Ezek között nevek, e-mail címek, telefonszámok, illetve bizonyos esetben – ha az utas megadta – útlevél számok lettek eltulajdonítva.

Szintén 2018 augusztusában a British Airways 38 000 utasa esett áldozatul ismeretlen hackereknek. Az érintettek személyes és pénzügyi adatait (név, bankszámlaszám, hitelkártyaadat, lejárati dátum, CCV-kód, e-mail cím) lopták el. A légitársaság a weboldalán közzétett egy üzenetet, amelyben azt tanácsolják az ügyfeleknek, hogy lépjenek kapcsolatba a bankjaikkal, amennyibben ismeretlen vagy általuk nem jóváhagyott tranzakciót észlelnek, illetve, ha visszaélnek az adataikkal.

Jól látható, hogy 2018 komoly kihívást jelentett a légiforgalom szereplőinek, azonban később további új, akkor még ismeretlen kihívásokkal kellett szembe nézniük.

Repülés és a COVID-19

Forrás: The International Airport Review

A repülést is súlyosan érintette a COVID-19 járvány megjelenése, mind az utazási korlátok, mind a légi forgalom drasztikus csökkenése tekintetében. A világjárvány hatást gyakorolt többek között a munkakörnyezetünkre, világszinten – ahol lehetséges volt – átálltak a távoli munkavégzésre, mindemellett pedig a technológiára való támaszkodásunk is jelentősen megnövekedett. A hackerek és az internetes bűnözők minden felkínált lehetőséget kihasználtak a jelenlegi nehézségek kihasználására. Ide tartoztak az egyének elleni adathalász támadások mellett az egészségügyi problémák felhasználása a személyes adatok megszerzéséhez, illetve az internetes kémkedés az oltásokkal kapcsolatos kutatások ellopása érdekében, valamint a gyógyszeres támadások, amelyek a repülőjegy-tulajdonosokat hamis visszatérítési weboldalakra irányították. 

Mindemellett a repülőterek kulcsfontosságú láncszemek az oltóanyag ellátási láncban, de a kiberbiztonság biztosításában és kibertámadások elleni védelmében is tapasztalattal rendelkeznek. Amíg a világ felkészül a COVID-19 vakcinákra, az oltóanyag elosztásának egyik legnagyobb veszélye a hackerek, amelyek a COVID oltóanyag-ellátási láncokat és a terjesztési erőfeszítéseket célozzák meg. A World Airport IT Standing Committee (WAITSC) felkérésére a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) virtuális Repülőtéri kiberbiztonsági COVID-19 felmérést adott ki, hogy globális áttekintést nyújtson  a COVID-19 járvány által a repülőtér közösségében okozott hatás szintjének felmérése érdekében, különös tekintettel a kiberbiztonságra. Több mint 40 repülőtér hatósága – amelyek világszerte több mint 100 repülőteret irányítanak – vett részt ebben a felmérésben. A jelentés áttekintést nyújt a felmérés eredményeiről a kiberbiztonsági érettség, a COVID-19 hatása, a biztonsági kockázatok és intézkedések, a kibertámadások és az előttünk álló kihívások tekintetében. A repülőtér válaszadóinak 61,5%-a megerősítette, hogy repülőterüket kibertámadások célozták meg a felmérési időszak alatt. Emellett a repülőtér IT vezetőinek 54,1%-a szerint a legnagyobb kihívás a kiberbiztonság tekintetében a COVID-19 helyreállítási szakaszát illetően a költségvetés csökkentését jelentené. További kulcsfontosságú megállapítás volt a távmunka hatása és az együttműködési eszközök nagyobb mértékű használata, amelyek új kockázatokat jelentettek a mindennapi munkakörnyezetben. A válaszadók több mint 80%-a frissítette távmunkára vonatkozó politikáját.

Összességében elmondható, hogy a repülőtereknek különböző kihívásokkal kell szembe néznie nap, mint nap, melynek egyik eleme a kibertámadások elleni védekezés. A korábbi nehézségek mellett a vakcina ellátás biztosítása, illetve az otthoni munkavégzés újdonságára is fel kellett készülnie a légitársaságoknak. A korlátozások enyhítése következtében pedig újra megindulhat a légiforgalom világszerte, amely talán az előbb említetteken felül további kihívások elé állítja majd a repülés szereplőit.

Nyitókép forrása: Aero-mag

Irodalom

Nahla Davies „Are airports and airlines prepared for cyber threats post COVID-19?”, AT&T Business, 2020. június 10.

Kesang Ukyab: „Airport cybersecurity in a COVID-19 world”, ACI Insights, 2021. január 6.

PA Consulting: „Overcome the silent threat”, PA Consulting Group, 2018. (Elérés dátuma: 2021. 05. 03.)

Varsha Saraogi „Five times airports were involved in cyberattacks and data breaches”, Airport Technology, 2019 július 24.

Témakörök: hálózat, kiberbiztonság, kibertámadás, koronavírus, légiközlekedés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT