Mai adásunk arról szól, miképpen működhet környezettudatosabban az NKE, s hogyan járulhat hozzá a fenntarthatósághoz szükséges fordulat megtételéhez. Erről kérdezi Kemény Gábor fejlesztési rektorhelyettest Czippán Katalin, a Környezeti Fenntarthatóság Intézet munkatársa, az NKE fenntarthatósági fejlesztési programjának szakértője.
Miközben makroszinten viszonylag jól definiálható a környezeti fenntarthatóság fogalma, mikroszinten, azaz a háztartások és a vállalatok viszonylatában ez nincs így. Ezen kísérel meg változtatni az NKE. Jóllehet egyetemünk nem nagy fogyasztója a természeti erőforrásoknak, ám a fenntarthatóság támogatásában jelentős szerepe van annak, mit és hogyan tanulnak itt a hallgatók, milyen üzenetet, tapasztalatot visznek magukkal, miképpen sikerül elültetni bennük a környezettudatos gondolkodást. Ebben komoly feladata van az egyetemnek, s e szellemiségnek a tananyagokban, kutatási témákban meg kell jelennie.
E szempontok hangsúlyosan szerepet kapnak a 2025-30-as időszakot meghatározó, most készülő intézményfejlesztési tervben. Az adásban részletesen szó esik arról, milyen lépések révén tud megjelenni minden egyes egyetemi polgár véleménye e tervben. Mélyinterjúk, kari és funkcionális workshopok révén az oktatók, kutatók, hallgatók egyaránt elmondhatják tapasztalataikat, gondolataikat a téma kapcsán. Az így elkészült, a stratégián alapuló akcióterv azonban mérések nélkül aligha lehet eredményes. Hogyan mérik majd a változásokat? Miképpen definiálják majd a fenntarthatósági indikátorokat?
Bizonyos szintű fejlődést technikai változtatásokkal – napelemek, energiahatékony izzók – is el lehet érni, hívja fel a figyelmet szakértőnk, ám nem az épületek, hanem az emberek használnak energiát. Márpedig ha az egyetemi polgárok nem élnek fenntarthatóan, akkor a funkcionális területek megfelelő működése esetén sem tudnak az elvárt szintre jutni a fenntarthatósági indikátorok.
E feladat már csak azért is kulcsfontosságú, mert a közszféra más szereplői számára is segítséget jelenthet, ha a szervezeti kultúra részévé válik e szemlélet. S az eredmény nemcsak az oktatók, kutatók, de az egyetem összes partnere számára teremt értéket – s jelenthet inspirációt a fejlődés, s annak révén egy boldogabb, tartalmasabb élet irányába. A Ludovika Podcast e heti adása e témát járja körül.