Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Műhely
Kovács Lilla
Kovács Lilla
főszerkesztő
  • 2024.05.24.
  • 2024.05.24.
Magazin / Műhely

Hogyan segíti a MI a kutatói munkát?

Tudomány, kommunikáció, mesterséges intelligencia címmel került sor arra az eszmecserére, amelyet az NKE Tudománystratégiai Irodája és Tudomány és Társadalom Kutatóműhelye szervezett a John Lukacs Társalgóban május 23-án.

A konferencia elején Falyuna Nóra, a Tudomány és Társadalom Kutatóműhely vezetője köszöntötte a megjelenteket. „Aligha létezik manapság aktuálisabb, megvitatásra érdemesebb téma, mint a mesterséges intelligencia, ami már nem a jövő, hanem a jelen kihívásait és lehetőségeit alakítja. A mesterségesintelligencia-technológiák és az új digitális technológiák mind gyorsabban formálják társadalmunkat, gazdaságunkat, kultúránkat, munkavégzésünket, kommunikációnkat és valóságkonstruálásunkat. Fontos tehát megérteni működésüket, hatásukat, lehetséges szerepüket” – vélte. Hozzátette: bár az MI a társadalomtudományi kutatásokban is egyre nagyobb érdeklődést kelt, nincs kidolgozva egy átfogó tudományos meghatározás és elméleti keretrendszer a mesterséges intelligencia meghatározására, különösen a kommunikáció és a média kutatásában.  A szakmai fórum meghívott előadója, Manuel Goyanes különböző társadalomtudományi területekről, különösen az újságírás és a kommunikáció területéről hoz példákat az elméleti megközelítésekre, és felvázol egy jól alkalmazható tudományos definíciót a kommunikációkutatásban – jelezte Falyuna Nóra.

Bepillantani a nemzetközi gyakorlatba

Demeter Márton, az NKE Tudománystratégia Iroda vezetője megnyitójában elmondta: e rendezvény középpontjában a publikálási folyamat és a mesterséges intelligencia használatának összefüggései állnak; e téma a tudományos közösség minden tagját érinti. „Előadóink és kerekasztal résztvevőink jelentős elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkeznek ezen a területen, és folyamatosan képezik magukat. Ezért a mai alkalom kiváló alkalom arra, hogy bepillantást nyerjünk a nemzetközi publikációk jelenlegi gyakorlatába és a kapcsolódó trendekbe” – fogalmazott. A meghívott előadót bemutatva elmondta: Manuel Goyanes kommunikációkutató Európa egyik legtermékenyebb szerzője. „Túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy Manuel mindent tud a nemzetközi publikálásról, a klasszikus angolszász akadémiai hagyománytól a legújabb trendekig. Nem véletlen, hogy az elsők között tárta fel a mesterséges intelligencia kutatási és publikációs felhasználását” – méltatta a vendéget Demeter Márton. A kerekasztal-beszélgetés másik résztvevőjével kapcsolatban elmondta: Julian Romero történész és szociológus, doktori disszertációját Márai Sándor publikációinak nemzetközivé válásáról írta. A mesterséges intelligencia és a publikációs irányzatok összefüggéseit mélyebb, filozófiai és intellektuális szempontból vizsgálja.

Segítség a tudósoknak

Ezt követően került sor Manuel Goyanes Mesterséges intelligencia a társadalomtudományi kutatásokban című előadására. Az előadó úgy vélte, az MI egy új korszak kezdetét jelzi a tudományos publikációk kapcsán is tudományos, módszertani szempontból. Ha megfelelően, a kapcsolódó etikai szempontokat is figyelembe véve használják, akkor sok segítséget adhat a tudóstársadalom számára. A szakértő egy kutatás apropóján, annak mentén számolt be arról, miképpen támogathatja az MI a tudományos munkát. A kutatás célja az volt, hogy felmérje, miképpen hat a közösségi média használata az állampolgárok politikai véleményformálására. Ehhez interjúkat kellett felvenni, azok szövegét kiírni, kommenteket figyelni, elemezni, az információkat dokumentumokba rendezni, a nem releváns információkat kiszűrni. Az így elkészült szöveget feltöltötték a ChatGPT-be, amely feldolgozta azt. A mesterséges intelligenciának több feladatot is adtak a kutatók. Elsőként a 30 felvett interjú szövegeiben felmerült témákat kellett azonosítania. Másodikként a kulcsgondolatokat, kulcsmondatokat szedették listába, majd az egyes témák fontosabb megállapításait foglaltatták össze. Végül a minden egyes témához a legszemléletesebb idézeteket kapcsoltatták hozzá.

Összességében arra a megállapításra jutottak a kutatásban részt vevők, hogy a mesterséges intelligencia révén pontosabb eredményekre lehet jutni, a kvalitatív kutatásokban érdemes kombinálni a hagyományos módszereket a ChatGPT-vel.

Kritikai gondolkodás

A kerekasztal-beszélgetésben szóba került az újságírói felelősség, az, hogy a témák megalkotásánál, a helyesírás ellenőrzésénél nagy segítség az MI, de a résztvevők javaslata szerint a cikkek megírásának feladatát nem szabad átadni a ChatGPT-nek. A kritikai gondolkodás kialakítása, feltételeinek megteremtése nagyon fontos, ezt az MI sosem helyettesítheti. Fontos az lenne, hogy a kutatói munka monoton, „unalmas” részeit váltsa ki az MI, ám a minőségi, emberi gondolkodást igénylő részei megmaradjanak. Julian Romero hangsúlyozta azt is, hogy lényeges szempont a kutató identitása, az, hogy a munkából rá lehessen ismerni a szerző személyére. Manuel Goyanes a tanszékek szerepét emelte ki a szabad kutatásban, Romero azonban azt tette szóvá, hogy az egyetemek egy részén szigorú szabályok korlátozhatják a munkát. Demeter Márton szerint egy oktatási intézmény mozgástere a nemzetköz hívnevétől, brandjétől is függ. Goyanes szerint nem a külső elvárásoknak kellene megfelelni, és problémafókusszal dolgozni, hanem hangsúlyt tenni az önmeghatározása, és annak nyomán egy vízió, egy irány meghatározására, amelyet nem az oktatási intézmények menedzsmentje szab meg.

Nyitókép: depositphotos.com

Témakörök: chatgpt, kutatás, mesterséges intelligencia, tudomány, tudománykommunikáció
ITKI BLOG

A köz- és felsőoktatás az MI korában

Hogyan változtatja meg a képzéseket?

CYBERBLOG

ChatGPT, az elérhető tanársegéd

Ha embernek tekintjük, hamar túlzott elvárásaink lesznek.

Aula

„Van mit tanulnunk egymás mulasztásaiból és eredményeiből“ – 2. rész

Miképpen integrálják a kitelepített németeket a cseh nemzeti narratívába? Interjú, második rész.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT