Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Műhely
Etl Alex
Etl Alex
Tudományos munkatárs, NKE Stratégiai Védelmi Kutatóintézet
  • 2022.08.07.
  • 2022.08.07.
Magazin / Műhely

Mesterséges intelligencia alapú technológiák a NATO-ban

A mesterséges intelligencia (MI) alapú technológiák terjedése alapjaiban változtatja majd meg a védelmi szektor képét a következő évtizedekben, amelynek során átalakulnak a katonai képességek is. Hogyan reagálnak az egyes NATO tagállamok e változásokra?

A mesterséges intelligencia (MI) alapú technológiák terjedése várhatóan alapjaiban változtatja majd meg a védelmi szektor képét a következő évtizedekben, amelynek során átalakulnak a döntéshozatali folyamatok és az egyes hagyományos, illetve nem-hagyományos katonai képességek is. Kutatásomban azt vizsgáltam, hogy hogyan reagálnak az egyes NATO tagállamok e változásokra, annak érdekében, hogy pontosabb képet kaphassunk a szövetség helyzetéről. Mivel a NATO képességei alapvetően a szövetséges tagállamok egyéni képességeitől függnek, így fontos megértenünk, hogy az új, MI-alapú technológiák terjedése milyen hatással lehet az egyes országok haderejére és ezáltal az együttműködésükre.

A munkám során a NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence (CCDCOE) 2021 őszén megjelent adatsoraira támaszkodtam, amely átfogóan összegezte a NATO tagállamaiban jelenleg alkalmazott MI-alapú képességeket, a saját kutatásomban pedig ezen az adatsoron végeztem további elemzéseket, hogy feltárjam a NATO-n belül egyre láthatóbbá váló MI-alapú technológia-klasztereket és képességszakadékokat.

Az már a CCDCOE által feltárt puszta számadatokból is jól látszik, hogy a NATO Keleti Szárnya (és Lengyelország kivételével általában véve a hidegháború után csatlakozott országok) jelentős mértékben le vannak maradva az MI-alapú eszközök katonai alkalmazása terén. Az egész szövetségen belül 9 tagállam rendelkezik legalább 10 különböző, MI-alapú képességgel, van viszont 14 olyan ország, ahol e képességek száma kevesebb, mint 5. E 14 ország közé sorolhatjuk Izlandot, Luxemburgot és a 12 keleti tagállamot, ami komoly földrajzi törésről árulkodik a szövetségen belül. Ez önmagában persze nem feltétlenül újdonság, hiszen a NATO-n belüli képességszakadékok korábban is ismertek voltak és számos alkalommal meg is mutatkoztak az elmúlt évtizedek során a különböző műveletekben.

A helyzet ugyanakkor nem sokkal jobb a nagyobb MI-alapú képességekkel rendelkező tagállamok esetében, hiszen a körükben kimutatott tendenciák komoly fragmentációt jeleznek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a NATO-n belül használatban lévő 84 darab különböző MI-alapú eszköz 61%-át mindössze 1 tagállam használja, 26%-át pedig 2-4 tagállam. Ennek oka, hogy a jelentős MI-alapú képességekkel rendelkező tagállamok értelemszerűen a saját tecnhológiájukat szeretnék preferálni és előnyben részesíteni, így például, Törökország 10 különböző MI-alapú programot tart rendszerben, de ezek közül 9-et csak és kizárólag Törökország használ a NATO-n belül. A török példához hasonlóan Franciaország esetében 5, Németország esetében 6, az Egyesült Királyság esetében 7, az Egyesült Államok esetében pedig 6 ilyen program azonosítható, ami párhuzamos képességstruktúrák létrejöttéhez vezet és akadályozza az együttműködést szövetségi szinten.

Az adott programot használó tagállamok számaProgramok / eszközök
Több mint 10 tagállam1 program/eszköz (RQ-11 Raven)
5–10 tagállam9 program/eszköz (Harpoon Block II; F-35; ScanEagle; Patriot; Gavia; Puma 3; Remus 100; THeMIS; MU90 Impact)
2–4 tagállam22 program/eszköz (AMRAAM, nEUROn; Skeldar V-200; Aegis; CRAI; Duble Eagle Sarov; FCAS; Iver; Phalanx; Sabuvis; SAMP/T; SWORD; A-18M; A27-M; Barracuda; BlueScan; Goalkeeper; Mistral 2; Naval Strike Missile; SeaRAM; Skylar I-LEX; Tempest)
1 tagállam52 program/eszköz (A9-M; ADATS; AKINCI; Albatros-K; Alpagu; Anka S; AR-4; ARCHANGE; Automatic Imaging Target Acuqisition; AWISS; B-Hunter; Boatswain’s Mate; Brimstone; C-DAEM; Dardo; F4 Rafale Predictive Maintenance; Harop; HUGIN; Husky; Joint Strike Missile; Kalaetron Attack; Kargu; LIMS IV; Luna; Manta; MANTIS; Mast-13; Mast-9; Mission Master; Mixed Reality Remote Assistant Support System; MQ-9 Reaper; NASAM; Nerva; Perun; Project Maven; Pulat; RQ-4 Global Hawk; SeaCon; SeaHunter; Soprene Project; Spyder; SWIM; Swordfish; Talios; Taranis; TB2; TF-X; TOGAN; Viking 6×6; Warmate; Watchkeeper)

A lentebb látható ábrán azt jelöltem, hogy milyen MI-alapú képességhálózat azonosítható a szövetségen belül. Minél vastagabb egy nyíl két tagállam között, annál több olyan MI-alapú képesség azonosítható, amit mindkét ország használ a haderejében. Jól látható, hogy a kapcsolatok a belső körben erősebbek, és ezek az államok rendszerint több MI-alapú programmal is rendelkeznek (a keleti országok Lengyelország kivételével a külső körben helyezkednek el). Fontos azonban rögzíteni két tanulságot is. Egyfelől jelentős MI-alapú képességekkel együtt is szorulhat valaki a perifériára, ha más nem használja azokat a képességeket. Így például Törökország és Franciaország is kiszorul a belső körből, pedig mindketten a NATO élmezőnyébe tartoznak az MI katonai alkalmazása terén. Magyarország (és a keleti NATO tagok) szempontjából ugyanakkor még ennél is fontosabb, hogy korlátozott MI-alapú képességekkel is bekerülhet valaki a belső körbe. Hollandia és Lengyelország MI középhatalmakként komoly kapcsolatrendszert tudnak felmutatni, ami az interoperabililtást fokozza a szövetségen belül. Hozzájuk hasonlóan a korlátozott MI képességekkel rendelkező Dánia és Belgium is a belső körben helyezkedik el, és mindketten erősebb szövetségen belüli kapcsolatrendszerrel rendelkeznek, mint a legtöbb MI nagyhatalom. Az MI nagyhatalmak az új technológiák fejlesztése és alkalmazása során egymás vetélytársaivá válnak és jellemzően vonakodnak az MI-alapú képességeiket más tagállamoktól vásárolni. Eközben az MI-középhatalmaknak (és a magukat ügyesen pozicionáló kisebb országoknak) jobb esélyük van magasabb szintű interoperabilitást elérni a szövetségen belül.

Összességében a kutatásból kirajzolódik, hogy a NATO-n belüli képességszakadék nemcsak az MI-alapú technológiákat szélesebb körben alkalmazó és nem alkalmazó tagállamok között jelentkezik, hanem egyre látványosabb a jelentős képességekkel rendelkező tagállamok csoportján belül is. Ez jelentős fragmentációhoz, az együttműködési képességek korlátozásához és párhuzamos képességstruktúrák kiépüléséhez vezet a szövetségen belül. Mivel feltételezhetjük, hogy az MI-alapú technológiák terjedési üteme fokozódni fog a jövőben, így valószínűsíthetően e fragmentáció is egyre látványosabbá válik majd, aminek hosszú távon is komoly hatása lehet a NATO belső kohéziójára és műveleti képességeire is.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ÚNKP-21-4-I-NKE-19 Kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.

Az elemzés teljes terjedelmében a Nemzet és Biztonság – Biztonságpolitikai Szemle 2021/4. számában jelenik majd meg. Az ábrát és a táblázatot a szerző készítette a NATO CCDCOE által publikált adatok elemzése alapján.

Etl Alex: A mesterséges intelligencia hatása a NATO tagállamok stratégiai gondolkodására. Nemzet és Biztonság – Biztonságpolitikai Szemle, 14. évf. 4. sz. 2021/4. (megjelenés előtt).

Témakörök: elemzés, MI, NATO
LUDECON BLOG

A big data elemzés lehetőségei: az adatok jelene és jövője

Az adatalapú társadalom felé.

PÁK BLOG

A mesterséges intelligencia istene

Ki lesz a papság, ami közvetít az isteni és az emberi között?

LUDECON BLOG

Minimálbérek vannak az Unióban, minimáljövedelem nincs

Közel a feltétel nélküli alapjövedelem gondolatához.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT