Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Előadó
Kovács Lilla
Kovács Lilla
főszerkesztő
  • 2024.02.19.
  • 2024.02.19.
Magazin / Előadó

Hogyan segítheti az üzleti világ a szociális szférát?

Elkerülhetetlen digitalizáció címmel rendezett szakmai fórumot az NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézete február 16-án az Oktatási Központ épületében. A költségtervezésnél és normatíva igénylésnél egyaránt fontos statisztikák elkészítésében, a kapcsolódó dokumentáció kiállításában egyaránt nagy segítséget jelent a szociális szféra intézményei számára a digitalizáció. Az ezzel kapcsolatos tapasztalatokról  cseréltek eszmét a szakemberek.

Kutasi Gábor intézetvezető köszöntőjében elmondta: a közgazdaságban létező méltányosság vagy hatékonyság dilemmája egy elméleti kategória, a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy sok esetben mindkét fogalom egyidejűleg is megvalósulhat. Ez az esemény is azt mutatja, hogy egy profitorientált startup (a SzocWare Kft.) egy termélkváltozatával sikerrel tudja támogatni a szociális szféra felzárkózását, hatékonyságát. Ezáltal pedig az össztársadalmi hatékonyság is nő.

A társszervező SzocWare Kft. részéről Szemerei Péter megköszönte a résztvevőknek az együtt gondolkodást, majd szakmai életének főbb állomásait ismertette. Mint kiemelte, a SzocWare Kft.-ben a felhasználói igények felől közelítenek a feladatok megoldásához. Hiánypótlónak nevezte a szociális szféra számára kifejlesztett alkalmazást, amely statisztikák készítésében és az adminisztrációs feladatokban támogatja a dolgozók munkáját, amelynek révén értékes figyelem szabadul fel, amelyet érdemben a rászorulókra, az emberek gondozására tudnak fordítani.

E folyamatot ismertette, s a mindennapi munkába engedett betekintést Adminisztrációs nehézségek a szociális ágazatban című előadásában Kondé Ágnes, a Szent Rozália Görögkatolikus Intézmény vezetője. Ebben elsőként arra a kérdésre adott választ, miért van szükség a szociális ellátórendszerben a digitalizációra. Elmondta: közel 360 ellátott adatait kell naprakészen nyilvántartaniuk – ebben az idősek nappali ellátása, a házi segítségnyújtás mellett bölcsődei szolgáltatás részletei is benne vannak. Statisztikai kimutatások, ellenőrzések, elszámolások, utalások – a jogszabályok alapján kötelező minden adatok vezetni, nyilvántartani, jelenteni. A szolgáltatásokat időalapon kell elszámolni, azaz percre pontosan dokumentálni kell, hogy a gondozók hány percet töltenek utazással, házi segítségnyújtással, mindezt tételesen fel kell tüntetni a tevékenységnaplóban. A gondozók leterheltek, a napi jelentés óriási adminisztrációs többletmunkát jelent, amelyet csak akkor tudnak jól elvégezni, ha minden adat pontosan beérkezik. Ebben segít a SzocWare programja, amelyet a kollégák egy része használ, de az intézményvezető bízik abban, hogy egy hónap alatt az egész rendszer „ezen fog ketyegni”. Szeretik a kollégák, egyszerűvé vált számukra a riportolás. Még könnyebb lesz majd az adminisztráció, ha a digitális aláírás is elérhető lesz.

Ezt követően Gulyásné Belinszky Ilona, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Zala Vármegyei Kirendeltségének igazgatóhelyettese felidézte az első találkozást a SzocWare munkatársaival, amelyet a megoldandó problémákat, égető szükségleteket, és az azok nyomán formálódó szoftverfejlesztési irányokat egyeztették. Legnagyobb nehézséget itt is a statisztika és az ellátotti dokumentáció, a gondozási napló részletes kiállítása jelentette a 25 települést ellátó szervezeti egység számára. Annál is inkább, mert a pontos adatszolgáltatás nélkülözhetetlen a költségtervezésnél, normatíva igénylésnél.

Tapasztalatcsere

Együttgondolkodás az adminisztrációs nehézségekről – ez már a következő kerekasztal-beszélgetés címe volt, amelyen Kondé Ágnes és Gulyásné Belinszky Ilona mellett Koncz Marianna, a Fehérgyarmati Önkormányzati Társulás intézményvezetője osztották meg tapasztalataikat.

Koncz Mariann elmondta: miközben nő a gondozáson kívül szakápolást is igénylők, például a demensek száma, a gondozók munkaidejének jelentős része adminisztrációval telik. A SzocWare-re véletlenül talált rá az intézményvezető, aki bízik benne, hogy a közös munka nyomán értékes időmegtakarítást tudnak elérni, s segítséget kapnak a zárszámadás, a költségvetés és a napi adminisztráció elkészítésében.

Kondé Ágnes azt hangsúlyozta, hogy önmagában nem a feladatok ellenőrzésével van a gond, hiszen szerencsés, ha rálátást tudnak kapni az esetleges hiányosságokra. Az is jó lenne, ha az adminisztráció hozzájárulna ahhoz, hogy láthatóvá váljon a sok elvégzett munka. Az alapellátást kell megerősíteni, ez a jövő, nem a bentlakás – szögezte le.

Gulyásné Belinszky Ilona azt hangsúlyozta, hogy a digitalizáció rejtelmeibe az idősek egymást is be tudnák vonni: az online kapcsolattartásnak fontos szerepe volna.

Egészségügyi vonal

A résztvevők abban egyetértettek, hogy a kollégák eszközkezelésével nincs probléma: a szoftvert jelenleg saját eszközön és mobilon használják, méretét tekintve számukra ideális a táblagép volna. A kérdésre, hol szeretnének tartani e területtel összefüggésben pár év múlva, Koncz Marianna elmondta: Fehérgyarmaton már 780 ellátott esetében használják a szoftvert, nagy segítség lenne a bentlakásos intézményben dolgozók tehermentesítése is. Kondé Ágnes az egészségügy bekapcsolását tartaná nagyon hasznosnak a gyógyszerfelírások, orvosi konzultációk kapcsán. Gulyásné Belinszky Ilona ugyancsak a bentlakásos ág számára készülő szoftver mihamarabbi használatában bízik.

A következő előadást Sántha György , a Magyary Zoltán Egyesület elnöke tartotta. Digitalizáció az államigazgatásban című prezentációjában elsőként az e-közigazgatás előtörténetének főbb állomásait ismertette a Back.korszak egységes ügykezelési utasításaitól a KSH 1874-es felállításán át a kapcsolódó törvények megalkotásáig. Érdekességképpen felidézett egy 1968-ból származó, a szovjet kormánytól érkezett levelet, amelyet Fock Jenőnek, a Minisztertanács elnökének címeztek, s amelyben a számítástechnika fejlesztésének a szocialista országok műszaki előrehaladásában játszott szerepére hívták fel a figyelmet. Az előadó az e-ügyintézés fejlettségei szintjeit részletezte  az információszolgáltatáson, az egyirányú kapcsolatok, majd a kétirányú interakciók szintjén át a teljeskörű elektronikus ügyintézés, majd a személyre szabott (smart) e-ügyintézés koráig. A digitális transzformáció lépcsőit ugyancsak sorra vette a papír alapúságtól az egyszerű elektronizáláson majd digitális transzformáción át a mesterséges intelligenciáig.

Az esemény további részében egyebek mellett a szociális digitalizációban rejlő fejlődési lehetőségekről, a szociális ágazat és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közötti együttműködésről, az innovációk társadalmi szintű támogatásáról, a üzleti szféra és a szociális ágazat közti kooperációs lehetőségekről hallhattak az érdeklődők.

Témakörök: adminisztráció, digitalizáció, hatékonyság, szociálpolitika
Közigazgatási és Továbbképzési Intézet

Digitalizáció és társadalomkutatás

Mi a szerepe a társadalomkutatásnak a digitális világban?

Műhely

Hol tartunk most az ipar 4.0 és 5.0 útvesztőiben?

Az átmenet újradefiniálhatja az ember és a gépek közötti interakciót.

MESSZELÁTÓ BLOG

Digitális elvek – Hol tart Európa?

Európai felmérés készült a digitalizációról.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT