Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Magazin: Aula
Picture of Sarnyai Tibor
Sarnyai Tibor
újságíró
  • 2023.10.30.
  • 2023.10.30.
Magazin / Aula

Professzorokkal reggelizni, Amerikában

Kifinomult kutatási tervek létrehozására és azok kritikájára ad módszereket doktoranduszoknak és fiatal oktatóknak minden évben a világ egyik vezető, az Amerikai Egyesült Államokban található kutatásmódszertani intézete. Az itt elsajátított tudást a Nemzeti Közszolgálati Egyetem delegálásában részt vett oktatók mind a saját kutatásaikban, mind pedig az egyetemen végzett tevékenységük során sikerrel tudják alkalmazni. Szakos Judit innovációs szakértővel beszélgettünk.

Ebben az évben Szakos Judit, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Amerika Kutatóintézetének tudományos munkatársa utazott a világ egyik vezető módszertani intézete, a Center for Qualitative and Multi-Method Inquiry (Kvalitatív és Több Módszertant Használó Kutatási Központ ­– CQMI) által szervezett Institute for Qualitative and Multi-Method Research (Kvalitatív és Több Módszertant Használó Kutatási Intézet – IQMR) képzésre idén júniusban. A kéthetes képzés helyszíne New York államban, a Syracuse University-n volt.

Egyetemünk kutatója, Szakos Judit az egyesült államokbeli képzésen

A tiszteletet parancsoló névsor

Az IQMR nemcsak hatalmas hagyománnyal rendelkezik a különféle társadalomtudományi kutatási módszerek, így a kvalitatív és kvantitatív elemeket kombináló módszerek oktatásában, hanem folyamatosan becsatornázzák az előző évek résztvevőinek visszajelzéseit is a képzésbe. Szakos Judit Közép-Európából, frissen a doktori disszertációját megvédő kutatóként érkezett meg erre a képzésre. „Bevallom, kicsit megszeppentem, amikor láttam, hogy a résztvevők az MIT-ről, a Princetonról és más neves amerikai egyetemekről érkeznek. Nem tudtam, hogy milyen a légkör, milyen lesz a hozzáállás” – vallja be. A résztvevők nagyobb részben Amerikában doktori képzést folytató, de nem csak amerikai állampolgárok, másrészt pedig az európai, ausztrál és ázsiai régiókból érkezett doktoranduszok és kutatók voltak. Európából Juditon kívül hárman jöttek egy dán egyetemről, illetve egy német kutatóintézetből is volt résztvevő.

Hogyan épült fel a képzés?

A hallgatók az első héten négy intenzív képzési napon vettek részt – reggeltől az éjszakába nyúlóan. Utána volt egy szabad hétvége, amelyet a résztvevők akár New York állam felfedezésével, akár egymás megismerésével is tölthettek. „A képzés alatt így szakmai kapcsolatok, sőt barátságok is születtek” – teszi hozzá Szakos Judit. 

A második hét öt napos képzési programmal folytatódott. Egy képzési nap blokkokra osztódott, minden egyes blokkhoz nagy mennyiségű kiadott olvasmányt kellett előre elolvasni és feldolgozni. A szabadon választható, kutatási módszertanok szerint csoportosított blokkok között volt egy szeminárium is, amelyen bárki előadhatta a saját kutatási tervét. Minden nap két résztvevőt hallgattak így meg. Fontos elvárás volt az aktív részvétel, a téma alapos ismerete, tehát hogy építsék egymás munkáját. Judit szerint ez volt az egyik legnagyobb pozitívuma a képzésnek. A résztvevők nagy többsége vagy nemzetközi tanulmányokat hallgatott, vagy gazdasági, biztonságpolitikai, illetve a szociológia irányából jövő hallgató volt.

Hasznosítani az új módszereket

„Minden kutatási témának, így akár a teljesen kezdő, akár a gyakorlott kutatóknak hatalmas segítség, amit ez a képzés nyújt” – hangsúlyozza Szakos Judit –, „hiszen ebben a két hétben új kutatási módszereket tanítanak, illetve az ismert módszerek legnagyobb újításait, leginnovatívabb megközelítéseit prezentálják a professzorok”. Az előadó szakértők, professzorok szinttől, megszerzett tapasztalattól függetlenül voltak képesek mindenki kutatásához valamit hozzáadni. „Bár jobb híján előadásnak nevezem ezeket az alkalmakat, ezek nagyon interaktív események voltak, amelyre előzetesen nagyon komolyan kellett készülni” – hangsúlyozza Szakos Judit. 

A hivatalos órák mellett persze lehetett a professzorokkal közvetlenül is ismerkedni, reggeliket, ebédeket és vacsorákat is adtak. Az egyik ilyet például tematikusan szervezték: különböző asztalokat jelöltek ki, azaz megpróbálták a részvevőket témák szerint összekötni, hogy akár egy hosszú távú, nemzetközi kutatási hálózat is ki tudjon alakulni. A korábbi évek résztvevőitől Judit azt is hallotta, hogy ezek a spontán szerveződő kapcsolatok akár újabb kutatási ösztöndíjakról való közvetlen tájékozódást is jelenthet a résztvevőknek a későbbiekben.

Itthon visszaadni a megszerzett tudást

Szakos Judit kutatóként egyébként az állam innovációban játszott szerepét kutatja. A két hét alatt kiderült, hogy Ecuadorban létezik egy, a hazai közszolgálati egyetemhez hasonló intézmény, amely ugyanazt az integrált modellt használja. Az egyik résztvevő innen érkező oktató volt, akivel Judit sokat tudott beszélgetni arról, hogy ők Latin-Amerikában hogyan csinálják és mit érdemes tanulni esetleg egymástól. Szakos Judit nemcsak a saját kutatásában szeretné hasznosítani a megszerzett tudást, hanem törekszik rá, hogy az egyetemnek is visszaadjon belőle. 

Álmaimban Amerika

Szakos Judit először járt az Egyesült Államokban, s kicsit sajnálja is, hogy a repülőtéren és az egyetem campusán kívül nagyon kevés időt tudott eltölteni, így úgy érzi, legalább egyszer még vissza kell térni az USA-ba. Akikkel ezen az úton találkozott, azok elsősorban az Amerikában élő és a doktorit végző nemzetközi kutatók, nem az átlagemberek. A képzésen így explicit elhangzott, hogy háttértől, egyéni gondoktól és küzdelmektől függetlenül mindannyian tudományt próbálnak művelni, amely tiszteletre méltó.

Nyitókép: Syracuse University Forrás: Flickr / John Marino

Témakörök: innováció, IQMR, kutatás, módszertan
KREATIVITY BLOG

Rendészeti oktatás kreatív és interaktív módon? Lehetséges!

Beszámoló a Jövő képzési technológiái című konferenciáról.

Előadó

Mire jó, mire való az egyetem?

A felsőoktatás eszménye és jövőképe. Konferenciabeszámoló.

ITKI BLOG

Bízhatunk-e a mesterséges intelligenciában?

Tudjuk-e definiálni a mesterséges intelligenciát?

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT