Répás József, az NKE Katonai Műszaki Doktori Iskola doktorandusz hallgatója sikeresen részt vett az 2022. áprilisában megrendezett, XX. Szentágothai János Multidiszciplináris Konferencián és Hallgatói versenyen. Interjú.
Először is gratulálunk, hiszen Mit árul el rólunk az autónk? – Modern járművek IT szakértői vizsgálatának kérdései és lehetőségei című előadásával első helyezést ért el a mérnöki szekcióban. Meséljen egy kicsit a versenyről! Kik és milyen munkával nevezhettek? Hogyan zajlott a megmérettetés?
A PTE TTK Szentágothai János Protestáns Szakkollégium, a Szentágothai Szakkollégium Egyesülettel közös szervezésben immár huszadik alkalommal rendezte meg hagyományos konferenciáját és hallgatói versenyét. 155 fő részvételével, egy ötfős szervező bizottság több, mint egy tucat szekciót menedzselt több mint harminc szekció bizottsági taggal. Volt brazil, dél-afrikai, mongol, albán, bangladesi, lengyel, német, nigériai, indiai, határon túli magyar és román versenyző is. Szekciónként első, második és harmadik díjat osztottak ki, az előadások és témák színvonalának megfelelően. Minden előadónak húszperces előadásban kellett bemutatnia kutatását, annak eredményeit, ezek a konferenciához kapcsolódó absztrakt-kötetben is megjelennek.
Honnan jött a témaválasztás ötlete?
Témavezetőm által jött a téma, amely beleillik érdeklődési körömbe, illetve munkahelyi feladataim is szorosan kapcsolódnak e területhez. A járműipar és a modern közúti közlekedési járművek fejlődése által rohamosan növekszik a hálózatba kapcsolt járművek száma. Az önvezető, vagyis emberi beavatkozás nélkül működő és közlekedő járművek egyre közelebb kerülnek a mindennapjainkhoz. Önvezető taxik, reptéri buszok, vagy a közeljövőben megjelenő önvezető kamionok a mindennapjaink részévé válnak. Az új közlekedési eszközök megjelenésével elérhetővé válhat a balesetmentes közlekedés, a hatékonyabb forgalomszervezés, kevesebb károsanyag kibocsátás, amely magával hozza az életmódunk megváltozását is.
Milyen egyéb változásokat hoz majd életünkbe az önvezető autók kora?
Az új közlekedési rendszerek, modern és egyre inkább önvezetővé váló közlekedési járművek megjelenésével exponenciálisan növekszik a rendelkezésre álló, feldolgozást igénylő információk mennyisége is. A közlekedési ökoszisztéma fejlődésével párhuzamosan szükségessé válik a szabályozási környezet mellett a szakértői vizsgálati megoldások fejlesztése is. Biztosítani kell, hogy egyes esetekben – például balesetkor – a jármű által összegyűjtött adatok hozzáférhetőek, feldolgozhatóak legyenek. Az adatok kinyerésével és feldolgozásával a cél megállapítani, hogy mi, mikor, hol, miért, milyen körülmények között történt, és ki volt érintett az eseményben. A modern és önvezető járművek által elszenvedett vagy okozott balesetek utólagos szakértői vizsgálata, vagy hatósági, jogi, büntetőjogi eljárásokban az események rekonstruálása kihívás elé állítja a szakembereket. Feladatuk a helytálló következtetéseket levonása, az események láncolatának meghatározása, s ehhez új technikák, módszerek szükségesek.
Mi került előadása fókuszába?
Bemutattam, hogy milyen széles körben rendelkeznek rólunk információval a járműveink, valamint ezen adatok járművön belüli forrásai is az előadás középpontjába kerültek. A jármű központi egységében, az EDR – Event Data Recorder-ben a környezeti elemekből, a felhő szolgáltatásokban, alkalmazások, rendszerek, szerverek naplóiban temérdek információ található meg rólunk. Ezekre nem is gondolunk, személyes adatainkkal kapcsolatban sajnos a többségünk még nem elég tudatos.
Milyen típusú információkat árul el rólunk az autónk?
Ilyenek lehetnek például a járműre vonatkozó adatok (pl.: sorozatszám, alkatrész azonosító, kulcs ID stb.), a csatlakoztatott eszközök, telepített alkalmazások adatai (pl.: mobiltelefon, navigáció, Facebook, Twitter stb.). Vagyis az üzeneteink, hívásinformációk, valamint az úticélokra, korábbi útvonalakra vonatkozó navigációs adatok mellett a különböző járműhöz kapcsolódó események (pl.:ajtó nyitás/zárás, világítás be-/kikapcsolás, sebesség, kormányszög, erős gyorsítás lassítás, vezetői figyelmeztetések stb.) szolgálhatnak információval egy-egy vizsgálat során.
Mindez hasznos az autósok és a társadalom számára? Hogyan értékelné e folyamatokat, mi a személyes véleménye?
Bízom benne, hogy a személyes adataink biztonságos és jogszabályok szerinti kezelésére egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyártók és különböző szolgáltatók. Várakozások szerint a felhasználók körében is megjelenik az az elvárás, hogy kizárólag célhoz kötötten, a szükséges mértékben kezeljék adataikat. A modern és önvezető járművekben megtalálható adatok és azok kezelése egy új, fejlődő terület, így itt is nagy hangsúlyt kell kapnia a tájékoztatásnak és az oktatásnak.
Mihez kezd az eredményekkel, folytatja a kutatást?
Kutatási munkám elején járok még, a folytatásban különböző járművekben, járműtípusokban található adatok felmérését tervezem. Ki kell alakítani egy olyan eljárást, amely gyártófüggetlenül alkalmazható, és biztosítja az adatokhoz való szabályozott hozzáférést.