Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Aula
Páhy Anna
Páhy Anna
újságíró
  • 2022.06.23.
  • 2022.06.23.
Magazin / Aula

Csak lakható egy település vagy élhető is?

Önkormányzatok nélkül nem lehet országot üzemeltetni. Az állam képviselőivel a lakosság elsőként az önkormányzatok révén találkozik, így a települési kormányzás felelőssége és technikái kiemelt fontosságúak – vallja Gyergyák Ferenc mesteroktató. A digitális önkormányzatok jellemzőiről, feladatairól az NKE ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék mesteroktatóját, a PTE Állam- és Jogtudományi Kar Alkotmányjogi Tanszék címzetes egyetemi docensét, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének főtitkárát kérdeztük.

Kezdjük az alapoknál! Mit nevezünk digitális önkormányzatnak?

Fontos kiemelnem, hogy mind a hatósági ügyintézésnél, mind a településüzemeltetésnél meghatározó a digitális értékrend az egyén és az önkormányzat szempontjából is. A kérdésre a válasz azonban attól függ, kimit nevez digitális önkormányzatnak. Ha kiteszünk egy okospadot az önkormányzat elé, ahol lehet netezni és telefont tölteni, az csak lakossági komfortérzetet jelent, települési digitalizációt nem. A digitális település, a digitális önkormányzat – álláspontom szerint – azt jelenti, hogy az egyfelől az állampolgár távolról is tud ügyet intézni, másfelől pedig az önkormányzat a település működéséről mért adatokat kap, továbbá például egy applikáción keresztül üzenetet tud küldeni a lakosságnak például arról, hogy mikor várható a zöldhulladék szállítás vagy hogy másnap elmarad az orvosi rendelés. Tehát kialakul egy oda-vissza működő kommunikáció, kapcsolattartás, interaktív párbeszéd a mindennapi ügyekben. Mindez kényelmes lehetőség a lakosság számára és bizonyos szempontból tehermentesítést jelent az ügyintézők számára. Emellett a digitalizáció segítségével az önkormányzat olyan adatokhoz juthat hozzá a településsel és lakóival kapcsolatban, melyeket a működtetésben, a fejlesztésben és a tervezésénél fel tud használni.

Miért fontos az önkormányzatok számára az adatgyűjtés?

Legyen szó intézményfejlesztésről vagy közlekedéstervezésről, az ehhez szükséges, ezzel kapcsolatos adatok nem állnak rendelkezésre. Pedig ha a digitálisan rendelkezésre álló adatokat adatbázisokba gyűjtjük, azokat jól kapcsoljuk össze és jól tudunk belőle szűrni, olyan információkhoz jutunk hozzá, amivel optimalizálni lehet a város vagy község működését, működtetését.

Gyergyák Ferenc (Fotó: Kolin Péter (TÖOSZ))

Ezek szerint előbb-utóbb mind a 3178  települési önkormányzat digitálissá válik?

Nem feltétlenül ez a cél. Mindig meg kell nézni, milyen területen, hol és hogyan érdemes áttérni a digitalizációra. Nagyon kevés település van, amely ezt megengedheti magának. Meggyőződésem: a községek tekintetében mindez úgy valósítható meg, hogy bizonyos szolgáltatásokhoz összeállnak a kistelepülések mikrotérségi együttműködéssel, melynek során jó ár-érték arányt tudnak elérni, hiszen természetesen mindennek költsége és kihasználtsági optimuma is van. Tehát mindig testreszabottan, egyéniesítve, kistelepüléseknél mikrotérségi szinten van jövője ennek a lehetőségnek.  

Melyek a legfontosabb paraméterek az egyéniesítés, a specifikáció kialakításában?

A települések tekintetében fontos a lakosságszám, de az csak egy szempont a sok közül, lényeges az országon belüli regionális elhelyezkedés is. Ezzel együtt vagy ennek ellenére megfigyelhető egy érdekes jelenség: ha van egymás mellett két, nagyjából azonos méretű település, azok gyakran mégis teljesen mások. Eltérő a történelmük, mások a természeti-társadalmi-gazdasági adottságaik, ezáltal a potenciális lehetőségeik és az intézményrendszerük is.

Hogyan képzeljük el a digitalizáció kezdeti lépéseit, a folyamat kialakítását?

Úgy gondolom, kísérleti jelleggel, pilot-projekttel kéne bevezetni két-három, különböző típusú településen a digitalizációt, majd összegezni a tapasztalatokat, és csak ezt követően „ráengedni” a végső változatot a hazai önkormányzati rendszerre, lassan, két-három év alatt. Szükséges a felkészülési idő technikailag és fejben is, hiszen társadalmunknak közel fele még digitális analfabéta, sok idős embernek e-mail címe sincs, ez a pandémia időszakában az oltás-regisztrációnál jelentett problémát.

Ha már a világjárványt említi, milyen hatással volt a pandémia a digitalizáció folyamatára?

A Covid hihetetlen nagymértékben lendített rajta. Azt a folyamatot, amihez 5-10 évre lett volna szüksége a társadalomnak, a Covid kikényszerítette. A járvány lecsengőben van, de hatásaként egyre több helyen szervezik át a munkát, a hibrid megoldás munkaszervezési és költségvetési szempontból is optimálisabb.

Egy digitális önkormányzat esetében mitől függ a hatékonyság?

Hadd kérdezzek vissza: mit értünk hatékonyságon? Az adatgyűjtést, vagy az adatok használatát? Az egyik legnagyobb feladat az adatbázisok feltöltése, melyeket folyamatosan naprakészeken kell tartani. A folyamat leggyengébb láncszeme a humánerő. Az adatbázisokkal kapcsolatban talán a legfontosabb az, mit tudunk kihozni egy adathalmazból, tudunk-e szintetizálni, döntéstámogató következtetéseket levonni. Ez egy nagyon komoly folyamat, ha ez jól működik, akkor az önkormányzat hatékony lesz, és jó döntéseket tud hozni nemcsak az üzemeltetés és a fejlesztés terén, hanem a közlekedésszervezés, a közvilágítás, a Volán-járatok, a buszmegállók és a járda vonalvezetése tekintetében is. De ehhez minden egyes települést egyedileg kell vizsgálni, mire van szükség, milyen technikai megoldással lehet elérni a célokat úgy, hogy a fejlesztések minden esetben fenntarthatók legyenek.

Mondana egy példát?

Egy jó polgármester – a digitalizáció aktuális mértékétől függetlenül – mindig a település ütőerén tartja a kezét, érzi és tudja, mi a probléma, mire kell reagálni, mi az, ami fejlesztési szükséglet. Ez utóbbival kapcsolatban azt is tudja, nem érdemes olyan presztízs beruházásokat véghezvinni a digitalizációval kapcsolatban sem, melyek anyagilag nem fenntarthatók. A digitális átállás tekintetében ügyelnie kell arra, hogy a folyamatot, a „versenyt” a település tudja tartani öt, tíz, tizenöt, vagy akár húsz éven keresztül. Emellett a hirtelen vagy váratlanul felmerülő problémákat is meg kell tudni oldania. Tehát nem csupán fejlesztenie és üzemeltetnie kell, hanem azonnal reagálni, ha szükséges. Tisztában van vele: nemcsak az a fontos, hogy az önkormányzat mit tud fejleszteni és ehhez milyen pályázatokat tud elnyerni, hanem az is lényeges, hogy milyen információkat tud közvetíteni a helyi vállalkozások felé a pályázati lehetőségekkel kapcsolatban, hiszen ezek is a település fejlődését szolgálják: munkahelyet teremtenek és nem utolsó sorban adóbevételt biztosítanak. Tehát a település vezetője soha nem gondolkodhat csak az önkormányzat és intézményei körében, mert akkor az emberek nem fogják érezni, hogy őket képviseli. Azt kell érezniük: a település halad, fejlődik. Ennek fényében kétfajta település van: a lakható és az élhető – és csak az utóbbinál érzik jól magukat az ott élők.

Témakörök: digitalizáció, önkormányzat, település
Előadó

Milyen az emberközpontú digitalizáció?

Nemzetközi konferencia a munka jövőjéről. Beszámoló.

Előadó

Mennyit tudjanak rólunk a gépek?

A digitalizáció és a mesterséges intelligencia térhódítása nyomán számos jogi dilemma merült fel.

Könyvtár

Milyen lesz a digitális közteherviselés?

A közteherviselés a XXI. században komoly kihívások elé néz. Recenzió.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT