Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Aula
Zavodnyik Blanka
Zavodnyik Blanka
újságíró, szerkesztő, a Bonum Publicum munkatársa
  • 2021.04.28.
  • 2021.04.28.
Magazin / Aula

NATO 2030 – prognózisok a szövetség jövőjéről

Az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének következő tíz évét Csiki Varga Tamás, a Stratégiai Védelmi Kutatóintézet munkatársa segítségével térképezzük fel.

Közel egyéves megfeszített munka eredményeként született meg tavaly júliusban a NATO jövőképét, a kihívások és lehetséges válaszok dilemmáit vizsgáló dokumentum. A NATO 2030: United for a New Era című elemzés a szervezet főtitkára, Jens Stoltenberg vezetésével született, és meghatározza a következő évtized prioritásait: biztosítani, hogy katonailag erős maradjon a szervezet, politikailag még erősebbé váljon, és egy globálisabb megközelítés felé mozduljon el a jövőben. Az előrelépés feltétele a múlt tapasztalatainak feldolgozása, valamint ezek bedolgozása az új irányvonalakba.

Tartalmi megújulásra lenne szükség

„Európa biztonsági környezetében újra jelen vannak a nagyhatalmi konfliktusok, ezt a 2008-as grúz–orosz háború óta katonai hatalomként egyre látványosabban visszatérő Oroszország testesíti meg leginkább, de kihívást jelenthet közel-keleti szerepével Irán is” – jellemezte lapunknak az elmúlt időszak legjelentősebb kihívásait Csiki Varga Tamás. A Stratégiai Védelmi Kutatóintézet kutatója azt is kifejtette, hogy a „nagyok” mellett a gyenge, törékeny államok is (Szíria, Líbia) további nehézségeket gördítettek a szövetség útjába, de az ún. „nem állami szereplők” (például a terrorszervezetek) is komoly kihívást jelentenek manapság.

A katonai, védelmi problémákon túl van egy sokkal komolyabb és bizonyos értelemben nehezebb feladat is a szövetség előtt: a „belső tartalmat” illetően kell megújulni. „Enyhíteni kell azokat a belső konfliktusokat, amelyek megterhelik egyes gyakorlati intézkedések megvalósítását, mert a konszenzusos döntéshozatal követelménye egységet követel meg” – fogalmazott Csiki Varga Tamás, utalva ezzel egyebek mellett a török–görög vagy a török–francia konfliktusokra.

Ütközőzóna

A belső, politikai újrarendeződés azonban cseppet sem lesz könnyű feladat. A nagyhatalmak közül immár nem csak Oroszország az, amely felkerül a képzeletbeli boncasztalra, szorosan mellette ott terpeszkedik majd Kína is, aki nemcsak gazdasági és politikai kihívóként, de katonai fenyegetésként is jelen van egyes NATO-tagországok életében. Az Egyesült Államok Kínai iránti aggályát nem mindegyik európai szövetséges osztja. A Stratégiai Védelmi Kutatóintézet szakértője úgy véli: áthidaló megoldást jelenthet a globális partnerkapcsolatok szorosabbra fűzése például Japán, Dél-Korea és India felé.

Oroszország megítélése ezzel szemben kevésbé megosztó az NKE kutatója szerint: „A kollektív védelem megerősítésének központi eleme minden tagállam számára a lehetséges orosz katonai fenyegetés elleni felkészülés, az elrettentés erősítése.” Sem a transzatlanti, sem az orosz fél számára nem érdek a katonai konfliktus kiélezése, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy Közép- és Kelet-Európa továbbra is ütközőzónaként funkcionál nemcsak fizikai, de politikai értelemben is a két régió között. Nem véletlen az sem, hogy Washingtonból is érdeklődve figyelik az eseményeket, s kétség sem fér hozzá, hogy a balti államok, Lengyelország és Románia lelkes támogatói lesznek a bideni Oroszország-politikának.

Minőségi változás

Joe Biden elnöksége válaszokat adhat az elmúlt évtizedben felgyűlt kérdések egy részére, és segíthet megteremteni a légkört a további útkereséshez. „Minőségi változás lesz – sőt már tapasztaljuk is – magának az amerikai elnöknek a multilaterális intézményekhez fűződő álláspontja, a diplomáciai készségek alkalmazása, a politikai konzultáció megerősítése terén, és ami a legfontosabb: más lesz a stílus, mások lesznek az üzenetek” – véli a szakértő. A „tranzakcionalista” külpolitika gyakorlatának hátrahagyásával egy politikailag egységes, katonailag cselekvőképes szövetség újraélesztése a cél. Olyan, amely tartalmában is változásnak indulhat: új és régi-új elemek bevezetése a politikai konzultációba, valamint egy új stratégiai koncepció elfogadása, amely „tiszta lapot” nyithat a szövetség életében.

A már terítéken lévő, a lisszabonit felváltani hivatott, és várhatóan az idei brüsszeli csúcson elfogadásra kerülő új stratégiai koncepciónak azokhoz a problémákhoz kell iránymutatást adnia, amelyeket a 2030-ig szóló szakértői jelentés is kiemelt. A koncepció várható újdonságainak az erősödő technológiai komponenst, a tagállamok ellenálló képességének erősítését, valamint az éghajlatváltozás hatásait mérséklő célkitűzéseket tartja a szakértő. Az utóbbi években is részét képezte a jelentéseknek, de most talán hangsúlyosabban jelennek meg az energiahatékonysági vagy éppen a klímaváltozás által kiváltott katonai konfliktusok kezelésére vonatkozó tervek.

Egy új koncepció kidolgozása azért is időszerű, mert az idő múlásával párhuzamosan egy rendkívül gyorsan zajló haditechnikai forradalomnak, az állami szereplők képességfejlődésének is tanúi lettünk, ráadásul a technológiai fejlődés következményeként már nem állami szereplők is hozzáférést szereztek a legfejlettebb technológiákhoz.

A változó körülményeknek köszönhetően pedig már „olyan kérdések kerülnek napirendre, mint például a rakétavédelem és a légvédelem megerősítése, a mesterséges intelligencia integrálása a már létező és a jövőben fejlesztendő haditechnikai eszközökbe, a kvantumszámítás adta lehetőségek kihasználása a vezetés-irányítási rendszerekben, a kibertér védő és támadó képességeinek fejlesztése” – hangsúlyozta Csiki Varga Tamás.

A kutató azt is megjegyezte, hogy mindenképpen pozitív az a tendencia, amelyet Európa mutat a katonai képességek fejlesztése vagy éppen a védelmi ráfordítások tekintetében. A politikai szándék megvan, a gazdasági lehetőségek nagyban függnek külső eseményektől (mint a koronavírus), és a Biden-elnökség talán a megfelelő „légkört” is képes megteremteni ahhoz, hogy konstruktív válaszok szülessenek a már évek óta napirenden lévő kérdésekre.

A cikk a Bonum Publicum áprilisi számában jelent meg.

Témakörök: Biden, Csiki Varga Tamás, Kína, NATO, Oroszország
ITKI BLOG

Az MI-fejlesztési verseny legújabb állomása: DeepSeek

Teremt a szűkösség hatékonyságot és innovációt?

Ludovika Podcast

Kiberhigiénia az orosz–ukrán háború idején

Hogyan ne váljunk digitális célponttá?

Katedra

Work smart, play smart

Portré Mártonffy Balázsról, az Amerika Kutatóintézet vezetőjéről.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT