Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Bárdi Alex

Lélegzetből olvasott jelek

A VOC-szenzorok és az MI szerepe a jövő tüdőrák-diagnosztikájában.

Bárdi Alex 2025.12.08.
Balogh Zsolt György

Az MI fejlődését hátráltató jogi tényezők – 1. rész

Hogyan lassíthatják a megbízhatósági elvárások a fejlesztést?

Balogh Zsolt György 2025.12.01.
Pató Viktória Lilla

Három út az MI-hez: verseny, kontroll, koordináció

Mára egyértelmű, hogy a világ három nagy pólusa teljesen eltérő stratégiát követ.

Pató Viktória Lilla 2025.12.01.
Pünkösty András

Hol a helye a felsőoktatásban az MI-nek?

Okosabbak leszünk vagy elbutít a MI?

Pünkösty András 2025.11.25.
Szűts Zoltán

Melyik vagonban utazik?

Snowpiercer a tanteremben.

Szűts Zoltán 2025.11.25.
VALLÁS ÉS TÁRSADALOM BLOG
Picture of Petruska Ferenc
Petruska Ferenc
alezredes, kutató, NKE EJKK Vallás és Társadalom Kutatóintézet
  • 2025.12.22.
  • 2025.12.22.

„Megkeresztelt” ChatGPT

A közelmúltban megjelent Magisterium AI nagy nyelvi modell (LLM) eddig ismeretlen lehetőségeket kínál a katolikus egyház tanításának megismerésére. A Magisterium AI ugyanis egy specifikus katolikus egyházi teológiai tudásbázisra épített (RAG – Retrieval-Augmented Generation) modell. Értéke nem a teológusok helyettesítése, hanem a katolikus hit sokkal mélyebb megértését kínálja. A jelen blogbejegyzésemmel azt kívánom bemutatni miként vált a mesterséges intelligencia a teológiai kutatás és a katekézis szinergikus eszközévé, elősegítve a fides quaerens intellectum (a hit keresi a megértést) klasszikus elvének digitális megvalósulását.

A Magisterium AI modell tudásbázisa nem a nyílt hálózati adathalmazok heterogén forrása, hanem a hiteles és egyház által elismert a katolikus szakirodalom. A hiteles feltanító adatok ellenére sem lenne hatékony a modell, ha a hiteles források nem lennének rangsorolva. A fejlesztők három prioritást vezettek be. Az első a temporális prioritás, azaz a friss adatok elsőbbsége a régiekkel szemben. Ez azt jelenti, hogy a kérdések megválaszolásakor a modellnek a frissebb egyházi dokumentumot kell előrébb rangsorolnia, mert az pontosabban tükrözi az egyház jelenlegi álláspontját. Így például a katolikus egyház 1992-es katekizmusa megelőzi a korábbi Baltimore-i katekizmust, amelyet 1885-ben adtak ki. A második a tanítóhivatali tekintély hierarchiája (gradus auctoritatis), azaz a tekintélyesebb szerző műveinek előre sorolása. Ez azt jelenti, hogy léteznek olyan szerzők és műveik, amelyek előrébb sorolandóak a többieknél. Például Szent Ágoston művei nyilvánvalóan előrébb soroltak, mint például ugyanabban a témában kevésbe ismert és elismert Sevillai Szent Izidor művei. Végül a   harmadik és utolsó priorizálási szempont forma elsőbbsége. Ez azt jelenti, hogy a források közül előrébb soroltak azok az egyházi igazságok, amelyek a mai kor embere számára könnyebben érthetőek, illetve megvalósíthatóak. Az előbbi hármas priorizálási módszer mutatja, hogy a Magisterium AI megépítése korántsem csupán informatikai kihívást jelentett, hanem nagyon is hermeneutikai és pasztorális feladatot is. 

Fejlesztése során a legfontosabb cél az volt a LLM-eket jellemző hallucinációk (meggyőzőnek tűnő, de valójában hamis válaszok) minimalizálása és a faktualitás növelése. A modell viszont nem csupán általános kérdésekre válaszol vagy adatokat keres, hanem forradalmasította a tudományos teológiai módszertanát. Ez a közeljövőben teljesen új tudományos eredményeket is hozhat. A modell technológiai alapja az ún. RAG (Retrieval-Augmented Generation) architektúra. Ez kulcsfontosságú: a modell  nem a saját belső „emlékezetéből” generál válaszokat, hanem minden kérdésnél először a katolikus adatbázisban végez szemantikai keresést, és kizárólag a megtalált releváns passzusok alapján fogalmazza meg a választ. Ez a módszer radikálisan csökkenti a hallucinációk kockázatát. Az alábbi táblázat megmutatja melyek a legnagyobb különbségek az eddig ismert LLM-ekhez képest.

 Általános célú LLMMagisterium AI
Episztemológiai forrásNyílt internetes adathalmazHiteles katolikus korpusz
TranszparenciaEsetleges forrásmegjelölésForrásdokumentumok és idézetek (szigorú hivatkozási rend)
TeleológiaValószínűségi szöveggenerálásPontos dogmatikai válaszadás
Etikai keretKereskedelmi algoritmusok „Algoretika” és az emberközpontú innováció 

 Forrás: A szerző szerkesztése

A katolikus egyház által alkalmazott mesterséges intelligencia tehát már nem csak a gyorsítja a kutatás folyamatát, hanem új összefüggéseket is megvilágíthat. Fr. Roberto Busa jezsuita szerzetes által IBM technológiát alkalmazva építette fel az Index Thomasticust. Az ő rendszere az ötvenhat kötetes konkordátum alapján csak annyit nyújtott a teológusoknak és kutatóknak, hogy egy-egy keresőszó alapján kereshettek az adatbázisban. Ez viszont a szemantikai megértés nélküli puszta  lexikális keresés szintjét nem haladta meg. Ezzel szemben a Magisterium AI már szemantikai vektorokat használ, ami lehetővé teszi a fogalmi összefüggések felismerését akkor is, ha a keresett kifejezés szó szerint nem szerepel a szövegben. A Magisterium AI esetében a felhasználó ha azt promptolja, hogy a „hitoktatás során szükség van közismert példákra a mélyebb igazságok megértéséhez”, akkor a modell képes felismerni, hogy a a példabeszédek funkciójára utalnak. Éppen ezért az új modell elsődleges haszna éppen az, hogy a hatalmas katolikus szövegkorpuszok között képes eddig fel nem fedezett összefügéseket és rejtett utalásokat is felfedezni, amelyek egy teológus számára aránytalanul időigényes vagy egyenesen lehetetlen lenne.

Ez a képesség nem merül ki a tematikus összefüggések gyorsabb feltárásában, hanem a katolikus hit átadásában is új távlatokat nyújthat. A hitoktató a jövőben kötelezővé teheti a diákok számára a modell használatát egy által megjelölt feladat során, majd a kapott válaszok validálását szabhatja következő feladatnak. Ez fejlesztheti kritikus gondolkodásukat és hozzá is járulhatnak a modell tökéletesítéséhez is.

A Magisterium AI sikerén felbuzdulva felmerült a „szentekkel való mesterséges intelligencia alapú párbeszéd” ötlete is. Ez azt jelentené, hogy egy-egy modell egy szent stílusát, szemléletét és tanítását adná vissza. Ez valóban izgalmas ugyan, de félrevezethető lehet e mesterségesen teremtett „társas kapcsolat”. Összességében tehát a katolikus egyház feladata nem csak a mesterséges intelligencia adaptációja, hanem valódi küldetése az lehet, hogy tanításaival szentelje meg a mesterséges intelligencia vívmányát. Ebben a folyamatban az Egyház az ún. algoretika (algorethics) mentén jelöli ki az utat. Ennek megfelelően a mesterséges intelligenciának átláthatónak, befogadónak és elszámoltathatónak kell lennie. A Magisterium AI tehát a jövőben sem helyettesíti a teológus személyes mérlegelését és a hívő közösség hitérzékét, hanem egyfajta „digitális segédkönyvtárosként” szolgálja az igazság mélyebb feltárását, miközben megőrzi az emberi méltóság primátusát a technológiával szemben. Ez vezethet oda, hogy a jövőben is biztosított legyen emberek méltósága, az igazság keresése, valamint az evangelizáció sikere.

Felhasznált irodalom

ANG, Kenny. Magisterium AI in Theological Inquiry and Religious Education: Challenges and Emerging Horizons. Scientia et Fides, 2025, 13.2: 239-278.

ANYANWU, Ugochukwu Stophynus. Towards a human-centered innovation in digital technologies and artificial intelligence: The contributions of the Pontificate of Pope Francis. Theology and Science, 2024, 22.3: 595-613.

GOZUM, Ivan Efreaim; EBALLO, Arvin. Artificial intelligence, integral ecology, and the planetary polycrisis: insights from Laudato Si’and Laudate Deum for sustainable and just AI governance. AI & SOCIETY, 2025, 1-13.

KLAIBER, Judith. Theological Anthropology Facing Artificial Intelligence. The Investigation of an Intersection Based on Treatises. Interdisciplinary Journal for Religion and Transformation in Contemporary Society, 2024, 1.aop: 1-26.

MACHIDON, Octavian M. Forming hearts and minds: challenges and renewal in catholic education in the age of AI. International Studies in Catholic Education, 2025, 1-16.

OCAMPO, Leo-Martin Angelo R.; GOZUM, Ivan Efreaim A. Catholic higher education interface with AI: diversions and intersections. International Studies in Catholic Education, 2025, 1-15.

SHANAHAN, Chloe; PARKER, Luke. What Are the Theological and Pedagogical Impacts of the Integration of Artificial Intelligence (AI) in Catholic Religious Education (RE)?. In: Innovative Educational Assessment with Generative AI: Opportunities, Challenges, and Practical Case Studies. Cham: Springer Nature Switzerland, 2025. p. 299-316.

Nyitókép: a szerző által készített, AI generált kép

Témakörök: katolikus, mesterséges intelligencia, tudásbázis
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT