Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Bíró Csilla

Halotti beszéd

Anjou Szent Hedvig, Lengyelország királynője tiszteletére.

Bíró Csilla 2025.10.22.
Máté András

Fináczy Ernő munkássága

Mind kutatói, mind oktatási, mind közigazgatási munkája becsülendő.

Máté András 2025.10.21.
Máté András

Fináczy Ernő pedagógiai hitvallása

Fináczy munkái jelentős állomásai a hazai pedagógiatörténetnek.

Máté András 2025.10.17.
Rada Roberta

Előregyártott elemek a nyelvben

Az újra és újra visszatérő, több szóból álló nyelvi egységek.

Rada Roberta 2025.10.15.
Máté András

Fináczy Ernő élete

A magyar neveléstudomány egyik legnagyobb alakja.

Máté András 2025.10.14.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Stárics Roland
Stárics Roland
földrajz–történelem szakos tanár
  • 2025.11.19.
  • 2025.11.19.

Felszínformálás, domborzatábrázolás, topográfiai gyakorlatok

Játszva tanulni az interaktív digitális terepasztalon

Gyakorló pedagógusként napjaink egyik legnagyobb kihívásának tartom a tanulók érdeklődésének felkeltését és a tartós figyelem fenntartását.

A szaktudományos ismeretek alapos elsajátítása, a tartalomközpontú pedagógia alkalmazása vagy a tantárgyközi kapcsolatok megjelenítése önmagukban már nem elegendők. Ahhoz, hogy a földrajzi ismeretátadás valóban élményszerű, felfedező tanulássá váljon, olyan korszerű eszközökre is szükség van, amelyek „tevékenykedtető” jellegükből fakadóan képesek bevonni a diákokat, és cselekvő részvételre ösztönözni őket – akár az új ismeretek feldolgozása, akár a tanultak rendszerezése vagy ismétlése során. Ennek érdekében pedagógusként folyamatosan meg kell újítanunk módszertani kultúránkat, valamint bővítenünk technikai és vizualizációs eszköztárunkat, hogy minél hatékonyabban motiválhassuk a tanítványainkat.

A regionális természetföldrajz témaköreinek tanításában nagy segítséget nyújthat az interaktív digitális terepasztal, közismertebb nevén a 3D-homokozó, amely formálható (áthalmozható) „homokfelszínt” kombinál valós idejű háromdimenziós szkenneléssel (mélységérzékeléssel) és fényfestéssel. Ez az eszköz a „homokfelszín” mozgatásával és alakváltozásával egyidejűleg – a homokra vetített fényfestés segítségével – jelenít meg magassági színeket (színfokozatokat), szintvonalakat, lejtésviszonyokat, vízrajzi elemeket és domborzati formákat, valamint földrajzi képződményeket. A kiterjesztett valóságon alapuló rendszer kiválóan alkalmas a belső és a külső erők felszínformáló munkájához kapcsolódó jelenségek és felszíni formakincsek szemléltetésére, valamint a földrajz más tudományterületekkel (természettudományok, információs és digitális technológiák, mérnöki tudományok, művészetek és a matematika) való összekapcsolására is. Ez a korszerű, interdiszciplináris oktatási eszköz ma már számos hazai egyetemi központban, iskolai diáklaborban, tudományos élményközpontban és földrajzi múzeumban elérhető, hozzájárulva az élményszerű földrajzoktatás megvalósításához.

Használata nemcsak a tanulók térszemléletét és rendszerszintű gondolkodását fejleszti, hanem lehetőséget kínál a geológiai, a geomorfológiai és a térképészeti ismeretek gyakorlati alkalmazására is. Mindez játékos, cselekvésorientált tanulási környezetben valósul meg, amely ösztönzi a megfigyelésen, a modellezésen, a következtetésen és a hipotézisalkotáson alapuló természettudományos gondolkodás fejlődését, valamint erősíti a problémamegoldó képességeket, a térképolvasási technikát és a topográfiai tájékozódást. Az interaktív digitális terepasztal további előnye, hogy multiszenzoros élményt nyújt – ötvözve a látványt, a tapintást és az interaktivitást –, miközben jól alkalmazható páros és csoportos munkához is, így hatékonyan segíti a földrajzi folyamatok mélyebb megértését, és hozzájárul a társas tanuláson alapuló ismeretszerzés öröméhez.

A kiterjesztett valóság földrajztanórai alkalmazására leginkább a 7–8. évfolyamon nyílik lehetőség, figyelembe véve a tanulók életkori sajátosságait és a tananyag jellegét, amely ebben a korban elsősorban új ismeretek megszerzésére épül. E korosztály számára a tankönyv számos témaköre – például a Földközi-tenger középső medencéje, Észak-Európa, Afrika, Ausztrália, Latin-Amerika vagy éppen Kelet- és Délkelet-Ázsia – kreatív és élményszerű módon dolgozható fel a háromdimenziós technológia segítségével. Saját tapasztalataim szerint a Földközi-tenger középső medencéje több szempontból is kiemelkedően népszerű mintaterület a tanulók körében. Tagolt felszíne a fontosabb vízrajzi elemeket is magában foglalja, változatos domborzati formakincse, valamint látványos képződményei – mint például a rétegvulkánok – pedig kiváló lehetőséget és extra motivációt kínálnak a terepasztalos megjelenítéshez.

Mielőtt a diákok hozzákezdenek a felfedező tanulási folyamathoz, érdemes számukra bemutatni és elmagyarázni a terepasztal interaktív működésének alapjait. Amint a három-négy fős tanulócsoportok összeállnak, megkezdődhet a szaktanári útmutatás mellett a topográfiai elemek megjelenítése: Appennini-félsziget, Korzika, Szardínia, Szicília, Málta, Isztriai-félsziget, Ligur-tenger, Tirrén-tenger, Jón-tenger, Adriai-tenger, Alpok, Appenninek, Pó-síkság, Pó, Tevere, Arno, Garda-tó, Lago Maggiore, Comói-tó, Vezúv, Etna, Stromboli.

Miközben a topográfiai elemek megjelenítése zajlik, számos természetföldrajzi összefüggés megismerhetővé válik, legyen szó akár a lemeztektonikai mozgásokról, a hegységképződés folyamatáról, a földrengések gyakoriságáról, a tűzhányók tevékenységéről, a vulkáni utóműködések előfordulásáról, az éghajlati területek elhelyezkedéséről, valamint a folyóvíz és a jég felszínformáló munkájáról. A rendszerszemléletű gondolkodás és a komplex földrajzos térszemlélet fejlesztése során érdemes a kialakított felszínformák, képződmények és vízföldrajzi tájalkotó elemek segítségével népesség- és gazdaságföldrajzi (pl. népsűrűségi, mezőgazdasági, bányászati, ipari, közlekedési-szállítási, idegenforgalmi) megállapításokat tenni, majd következtetéseket levonni.

A bemutatott topográfiai gyakorlat elősegíti a domborzati térképek és valós domborzat közti kapcsolat felismerésén keresztül a síkbeli és térbeli gondolkodás összehangolását, valamint a térképi és az irányérzékelési készségek fejlődése révén a földrajzi névanyag értő elsajátítását és tartós berögzülését. Mindemellett ösztönzi a tanulók közötti hatékony kommunikációt és a szakmai együttműködést. A „tevékenykedtetés” során szerzett ismereteket célszerű a tanóra végén vagy a következő tanóra elején tanulói munkalapok és értékelőlapok segítségével ellenőrizni.

Bátorítom minden kollégámat, hogy merítsenek inspirációt az interaktív digitális terepasztal nyújtotta lehetőségekből, hiszen e korszerű tanulástámogató eszköz segítségével nemcsak élményszerűbbé és hatékonyabbá tehetjük a földrajz oktatását, hanem erősíthetjük tanítványaink aktív tanórai részvételét is.

Felhasznált irodalom

Agóra Tudományos Élményközpont – Homokozó 2.0

Beals Science – Augmented Reality Sandbox will Blow Your Mind

Makádi Mariann (2020): A földrajztanítás módszertani alapjai 2. Hogy tudatosan végezze… ELTE TTK FFI Földrajz szakmódszertani csoport, Bp.

Okoshomokozó – Játék és tanulás egyben: az interaktív homokozó pedagógiai előnyei

Pirkhoffer Ervin – Czigány Szabolcs – Fábián Szabolcs Ákos – Valkay Alexandra Ilona – Varga Gábor – Máté Andrea – Balogh Richárd – Halmai Ákos (2019): KINECTO-MORPHO-LÓGIA. A felszínformák tanulásának lehetőségei a kiterjesztett valóság segítségével. GeoMetodika, 3/1. 27–43. old.

Nyitókép forrása: antur@hotmail.com / depositphotos.com

Témakörök: földrajz, tanár, tanárképzés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT