Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kovács Örs

Hogyan lehet maximumpontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Bíró Csilla

A latin nyelv egykori tankönyvei

A jezsuita Manuel Alvarez-féle tankönyvcsalád.

Bíró Csilla 2025.05.06.
Gósy Mária

Miért érdemes konferenciára járni?

A korábbi mozaikszerű ismeretek észrevétlenül egész képekké állnak össze.

Gósy Mária 2025.04.29.
Köő Artúr

A válogatott labdarúgóból lett magyar miniszterelnök

Kormánya nem volt széles körben elismert.

Köő Artúr 2025.04.22.
TANÁRI SZOBA BLOG
Tőkei Krisztina
Tőkei Krisztina
szakoktató
  • 2025.07.02.
  • 2025.07.02.

„Mondókázz velem!”

A kisgyermekkori beszédfejlődés támogatása a magyar népi mondókák segítségével

„Apacuka, fundaluka,
Fundakávé, kamanduka,
Abcug, fundaluk,
Funda kávé, kamanduk.”

Álmomból ébredve is fújom ezt a kiszámoló mondókát, kitörölhetetlen a fejemből. Nagyapám tanította, aki a XX. század elején született egy kis faluban, sokadik gyermekként. Nem volt pedagógus, nem volt a tudományok doktora. Ösztönösen cselekedett, ahogy tanulta az édesanyjától, nagyobb testvéreitől. „Tetszik a gyermeknek, mosolyog, milyen ügyesen próbálja mondogatni.” Talán ezek a gondolatok fogalmazódtak meg benne. S milyen jól tette, hogy így játszottunk, mondókáztunk közösen! 

A paraszti kultúrában az anya úgy fürdette, etette, gondozta gyermekét, hogy beszélt hozzá, altatódalt dúdolt, énekelt, mondókákkal, kedves szavakkal tanította ülni, járni, tevékenykedni.  A csecsemőnek, a kisgyermeknek kialakított életrendjébe, mai nevén napirendjébe beépített ölbeli játékokból környezete biztonságot adó gondoskodását, szeretetét tapasztalta. Az altatódal dallama, a mondókák ritmusa, a beszéd üteme lekötötte figyelmét, megnyugtatta. 

Ma már tudjuk, hogy kultúrkincsünk mondókái végtelen lehetőségeket kínálnak gyermekeink fejlődéséhez. A magyar népi mondókák évszázados hagyományon alapuló, játékos nyelvi eszközök, amelyek a kisgyermek számára természetes módon közvetítik a nyelv ritmusát, zeneiségét, és segítik a beszédkészség fejlődését sok egyéb pozitív hatásuk mellett.

A beszédfejlődés folyamatos, szakaszokra bontható út, amely már a születés előtt megkezdődik. A magzati korban a baba hallja az édesanya hangját, érzékeli a beszéd ritmusát, dallamát. A csecsemő először sírással kommunikál, majd megjelenik a gőgicsélés, gagyogás. Ezek a hangadások utánzással fejlődnek, és a környezeti ingerek, mint az éneklés, mondókázás, nagy hatással vannak rá. Az első szavak egyéves kora körül jelennek meg, majd fokozatosan gyarapodik szókincse; 18–24 hónapos kora körül képes egyszerű mondatokat alkotni. Ebben az időszakban a beszédértés is jelentősen fejlődik. Két-három éves korában összetett mondatokat alkot. Szókincse ugrásszerűen gyarapodik. A nyelvtani szerkezetek még kezdetlegesek, de az utánzás és a gyakori nyelvi helyzetek biztosítják a fejlődést ezen a téren is. Óvodáskorban beszéde fokozatosan összetettebbé és választékosabbá válik. Ma a gyermekeket nagyobb számban érinti beszédfejlődési zavar. Egyre gyakoribb a megkésett beszédfejlődés diagnózisának megállapítása, amely kihatással van az érzelmi és kognitív fejlődésre is. A korai szakaszban a legfontosabb mintaadó a szülő, a család, a gyermekeket körülvevő felnőttek. Különösen fontos, hogy gazdag nyelvi környezet vegye körül a gyermeket. A játékos beszédhelyzetek legjobb eszköze az ölbeli játékok, mondókák használata. A ritmus megkönnyíti a szavak megjegyzését, gyakori ismétléssel elősegíti a nyelvi szabályszerűségek belsővé válását. A mondókákhoz kapcsolódó mozgások: höcögtetés, tapsolás, simogatás pozitív érzelmi hatásával hozzájárul a nyelvi élmény létrejöttéhez, a figyelem összpontosításához. A mondókákban megjelenő szókincs segíti a nyelvi változatosság elsajátítását, a szavak alkotóelemeire, szótagokra, hangokra való bontásának a képességét, ami a későbbiekben az olvasástanulás előfeltétele. 

Előfordulhat, hogy sok szülő számára nehéz az első időkben megtalálni a megfelelő eszközöket, hogy hogyan játsszon újszülött gyermekével. A mondókák ebben kiváló segítséget nyújtanak. Könnyen tanulhatók, nem igényelnek különleges eszközöket, és azonnali visszajelzést adnak a gyermekről. A szülő ilyenkor megtapasztalja, hogy képes hatni gyermekére, képes őt megnevettetni, megnyugtatni; ez pedig erősíti a szülő önbizalmát, és pozitív élménnyé teszi az együtt töltött időt. A mondókázás során a szülő és a gyermek között kialakul egy olyan közös élményvilág, amelyben a gyermek megéli, hogy a szülő figyel rá, jelen van, szeretetteljes és kiszámítható. Ez a tapasztalás különösen fontos a korai életszakaszban, amikor a gyermek idegrendszeri fejlődése szoros összefüggésben áll az érzelmi stabilitással, kapcsolati biztonsággal. A magyar népi kultúra eszköztárából választott mondókák, játékok erősítik a kulturális értékeink, hagyományaink folytonosságának biztosítását. 

Ahogy a nagyapám által tanított mondóka él bennem, úgy él tovább a hang, a ritmus, az öröm emléke. Ezek az apró szavak, játékos dallamok nemcsak a gyermek nyelvét formálják, hanem hidat képeznek nemzedékek között, múlt és jelen között. Mikor kimondok egy sorocskát, nagyapám hangján is megszólal bennem – visszhangzik a szeretet, a gondoskodás, az örökölt tudás. A mondóka így válik többé, mint játék, mint anyanyelvi fejlesztő eszköz: kapcsolat, örökség, biztonság. Remélem, egy napon az a gyermek is így fogja továbbadni, akinek megtanítom – ösztönösen, szeretettel, tudatosan.

Nyitókép: Herald Post / Flickr

Témakörök: mondóka, tanár, tanítás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT