Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Máthé Réka Zsuzsánna

Mi is az EU saját forrása?

Az Európai Unió Tanácsának ECOFIN ülésén a Bizottság által javasolt saját jövedelmi forrásról tárgyaltak.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.10.21.
Tóth Bettina

Valóban hatással van az éghajlatváltozásra az étkezés?

Az egészség megőrzése érdekében a növényi alapú étkezés előnyben részesítése jelenthet megoldást.

Tóth Bettina 2025.10.17.
Kalas Vivien

Helyhatósági választások Portugáliában

Az októberi voksolás győztese a kormányzó Szociáldemokrata Párt lett, de a jobboldali Chega is növelni tudta támogatottságát.

Kalas Vivien 2025.10.16.
Mernyei Ákos Péter

Újrakovácsolni az európai acélipart

Az Európai Bizottság héphaisztoszi szerepben.

Mernyei Ákos Péter 2025.10.15.
Taraczközi Anna

Magyarország az európai mesterségesintelligencia-hálózat élvonalában

Új korszak kezdődik az AI-stratégiával.

Taraczközi Anna 2025.10.14.
PÁK BLOG
Picture of Smrcz Ádám
Smrcz Ádám
tudományos segédmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2025.10.21.
  • 2025.10.21.

A gazdaságok kulturális háttere

RECENZIÓ – A friss Nobel-díjas közgazdász, Joel Mokyr legutóbbi könyve szerint a nyugati világ újkori gazdasági sikerei elsősorban kulturális tényezőkre vezethetők vissza.

Idén Joel Mokyr lett a Közgazdasági Nobel-emlékdíj egyik kitüntetettje – az indoklás szerint azért, mert „sikerrel azonosította a technológiai fejlődés általi fenntartható növekedés előfeltételeit”. De mik is ezek az előfeltételek? Mokyr legutóbbi monográfiaméretű munkájának első kiadása 2016-ban jelent meg A növekedés kultúrája – a modern közgazdaságtan kezdetei (A Culture of Growth: The Origins of the Modern Economy) címmel, melyben – részben szakítva korábbi elképzeléseivel – egyértelműen kulturális tényezőkre vezeti vissza a nyugati országoknak a korai újkorban kezdődő gazdasági sikereit.

A szerző az illinois-i székhelyű Northwestern University, valamint a tel-avivi Eitan Berglas School of Economics tanára, szűkebb kutatási területére nézve pedig gazdaságtörténész. Korábbi munkái közül feltétlenül említést érdemelnek A gazdagság felemelkedése ‒ technológiai kreativitás és gazdasági haladás című 1992-es, valamint az Athéné ajándékai – avagy a tudásalapú gazdaság történelmi kezdetei című 2002-ben megjelent írásai: ezek közül az elsőben még a különböző kultúrák közötti tudásátadások foglalkoztatták, anélkül azonban, hogy az egyes tudásformák átvételének intellektuális lehetőségfeltételeivel mélyebben foglalkozott volna. Figyelme 2002-es monográfiájával kezdett végérvényesen is az utóbbi szempontrendszer felé irányulni, amikor is a „hasznos tudás” (useful knowledge) tudományos ideáljának XVII. századi térnyerésére vezette immár vissza a későbbi korok technológiai és gazdasági vívmányait. Ekkori elgondolása szerint ugyanis a kora újkorra datálható a világ dolgairól igaz állításokat megfogalmazni képes tudás (propositional knowledge) és a technológiai vívmányok előállításához szükséges gyakorlati ismeretek (prescriptive knowledge) elméleti szétválasztása és gyakorlati összefonódása. Mind az elméletnek, mind pedig a gyakorlatnak a fáklyahordozója pedig az a Francis Bacon volt szerinte, aki elsőként „szólította fel együttműködésre és tudásmegosztásra mindazokat, akik ismerték, és akik létrehozták az egyes dolgokat” (35).

Bacon jelentőségét azért sem becsülhetjük alá Mokyr életművén belül, mert „a brit Apollón” – ahogy néhány kortársa szerette nevezni őt – A növekedés kultúrájában is kulcsszerepet játszik. Éppen ezért érdemes mindenekelőtt szót ejtenünk arról a különös jelenségről, hogy egy gazdaságtörténészt miért foglalkoztat ennyire egy – ámbár felettébb sokoldalú, de – közgazdaságtannal érintőlegesen sem foglalkozó XVII. századi szerző hatástörténete. Ennek oka, hogy Mokyr azok közé a társadalomtudósok közé tartozik, akik szerint a gazdasági folyamatok emberi szemmel jól látható, és ezért viszonylag könnyen számszerűsíthető jelenségeinek (a tőkefelhalmozás mértékének, technológiai szabadalmak számának, egy adott térség infrastrukturális fejlettségének stb.) lajstromozása önmagában nem képes magyarázattal szolgálni e jelenségek mögött meghúzódó mélyebb okokra. A gazdaságtörténetnek szerinte ezért kijjebb kell merészkednie a saját maga által korábban kijelölt diszciplináris határain, és az általa vizsgált csoportok vagy társadalmak gazdasági teljesítményét egy tágabb kulturális kontextusból kell szemügyre vennie – még ha ezzel időnként az amatörizmus gyanúját kelti is (5).

Így jön tehát a képbe a filozófia-, a tudomány- vagy a vallástörténet Mokyr vizsgálódásai során. De miért éppen Francis Bacon? A szerző elmondása szerint teljesen mindegy, hogy manapság Luthert vagy Kálvint, Descartes-ot vagy Spinozát, esetleg Keplert vagy Galileit tartjuk-e a modernitás alapító atyjainak; mégpedig azért „nem számít igazán, hogy a mi korunk mit gondol ezeknek a kulturális vállalkozó szellemeknek a teljesítményéről, mert nem a mi korunk teremtette meg az ipari forradalmat vagy a modern gazdasági növekedés [alapjait]” (68). Már a fentiekből is sejthető, hogy a könyv – legalábbis részben – egy Max Weberrel folytatott posztumusz pengeváltás, aki egy évszázaddal korábban épp vallási, felekezeti okokra vezette vissza egyes országok vagy térségek gazdasági fejlettségét vagy elmaradottságát. A most tárgyalt kötetnek ugyan csak egyetlen fejezete (A puritanizmus és a brit kivételességtudat) foglalkozik nyíltan a kettejük közötti módszertani különbségekkel, de egy 2007-es előadásában (Az európai felvilágosodás, az ipari forradalom és a modern gazdasági növekedés) Mokyr részletesebben is kifejtette, hogy vallási-felekezeti szempontok legfeljebb részben játszhattak szerepet olyan horderejű változások, mint az ipari forradalom létrejöttében (a XVI‒XVIII. századok között ugyanis kisebb jelentőségű, általa „mikroinvencióknak” nevezett találmányok voltak szerinte dominánsak a nyugati gazdaságok színterén, a vallásos, kiváltképp puritán meggyőződés pedig csak egy szűk elitcsoportra gyakorolhatott olyan hatást, amilyet Weber általánosnak tételezett).

A weberiánus paradigma helyett ezért Mokyr egy személy- és intézményközpontú szemléletmódot javasol, és ennek taglalása alkotja a könyv második felét. A gazdasági fejlődés mindenkori motorjainak egyrészt ugyanis olyan „kulturális vállalkozó szellemek” (cultural entrepreneurs) tekintendők szerinte, mint az általa sokat idézett David Hume vagy Adam Smith (természetesen a korábban említett Francis Bacon mellett). De még az ő kibontakozásukhoz is elengedhetetlen volt egy másik feltétel, nevezetesen egy olyan intézményrendszer fennállása, mely, mind egzisztenciális, mind pedig intellektuális szempontból biztonságos körülményeket biztosított számukra. Mokyr szerint az utóbbit nevezhetjük – összefoglaló néven – république des lettres-nek, ami alatt az írástudóknak az a nemzet- és felekezetközi hálózata értendő, amely „az értelmiségi közösségnek egy többközpontú intézményi hátterét biztosította a kora újkori Európában […] egyaránt magában foglalván tudósokat és irodalmi szereplőket […]. Mindenekelőtt ez a közösség tudott olyan intézményi ösztönzőket garantálni, amelyek az akadémiai és művészeti „szupersztárokat” [kimagasló teljesítményre] bátorították” (179). Ez a kezdetben merően informális közeg biztosította ugyanis azt a – megfelelő szabályok mentén kialakított – platformot, melyben a „közösség” tagjai egymással eszmét cserélhettek, próbára tehették vagy egyenesen bírálni tudták egymás elgondolásait. Mokyr legfontosabb meglátása szerint ugyanis ahogy az egyéni kvalitások önmagukban korábban sem voltak, úgy ezután sem lettek volna elegendők kimagasló vívmányok létrehozatalához.

Mint az a kötet egyik legérdekfeszítőbb fejezetéből (Felvilágosodás és gazdasági változás) kiderül, az eleinte legfeljebb egyéni találkozókon vagy levélváltásokon alapuló rendszer az angol tudóstársaság, a Royal Society 1660-as megalapításával kezdett ténylegesen is intézményi kereteket ölteni, aminek példáját röviddel ezután számos ország követte a kontinensen is. De miért is érdekes ez a meglehetősen közismert történet? Azért, mert a szerző szerint az egész folyamatot korábban említett főhőse, Francis Bacon ihlette az Új Atlantisz című utópiájának tudóstársaságával: „[a] Royal Society kifejezetten Bacon Salamon-háza, a fiktív akadémia mintájára jött létre […]” (89).

A könyv tehát több szempontból is igyekszik érveket felsorakoztatni mind Bacon, mind pedig a kulturális hatások jelentősége mellett a gazdasági folyamatokat illetően. Kritikusai jellemzően az utóbbit róják föl neki, mondván, hogy a közgazdaságtan eszköztárával nehezen megragadható jelenségeknek tulajdonít konkrét(nak vélt) gazdasági jelentőséget, de az előbbi kapcsán is megjegyzik, hogy viszonylag kisszámú egyén kulturális teljesítményéből von le esetenként túlságosan is messzemenő következtetéseket. A módszerével rokonszenvezők viszont épphogy erényként tekintenek nagyjából ugyanezekre a vonásaira. Nobel-díja átvételének másnapján egy méltatója például úgy fogalmazott: „[m]íg más közgazdászok hajlamosak azt feltételezni […], hogy a gazdasági eredményeket a gazdasági ráfordítások határozzák meg, Mokyr éleslátóan megérti, hogy gazdasági eredményeinket egyaránt befolyásolják vélekedéseink, értékeink, reményeink és törekvéseink”. A Mokyr körül kibontakozó vitákra tehát voltaképpen annak az idestova másfél évszázada tartó polémiának a részeiként is tekinthetünk, melynek következtében máig eldöntetlen maradt, hogy a közgazdaságtan művelése kizárólag a társadalomtudományok módszereivel kell-e történjen, vagy pedig ‒ történeti gyökereihez hűen ‒ bölcsész- vagy kultúratudományok is szerepet kell kapjanak ebben.

Joel Mokyr: A Culture of Growth: The Origins of the Modern Economy, Princeton University Press, Princeton, New Jersey, 2018.

Nyitókép forrása: J. Chapman / Wikimedia.org

Témakörök: gazdaság, politika, recenzió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT