Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Ludovika.hu

Dánia az EU élén

Skandináv ambíciók a lengyel elnökség után.

Ludovika.hu 2025.07.01.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
Kalas Vivien

A mai Európai Tanács ülés elé

Hat nagyobb témakört kellene megvitatniuk a politikai vezetőknek.

Kalas Vivien 2025.06.26.
Zsivity Tímea

Migrációs tesztlabor a Nyugat-Balkánon?

Új típusú migrációkezelési modell körvonalazódik Európa peremén.

Zsivity Tímea 2025.06.25.
PÁK BLOG
Smrcz Ádám
Smrcz Ádám
tudományos segédmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2025.07.04.
  • 2025.07.04.

Mi a manipuláció?

RECENZIÓ – Shlomo Cohen izraeli tudós úttörő könyvében a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására tett kísérletet, gondolatébresztő szempontokat vetve fel korunk egy nagyon is releváns problémája kapcsán.

A közbeszédben gyakran esik szó arról, hogy reklámok, sajtótermékek vagy akár számítógépes algoritmusok hogyan manipulálják fogyasztóikat vagy felhasználóikat. Az efféle, balsejtelmű kijelentések hallatán azonban alig-alig gondolkozunk el azon, hogy mit is értünk manipuláció alatt. Shlomo Cohen A manipuláció fogalma és etikája (The Concept and Ethics of Manipulation) című frissen megjelent kötete ebben a kérdésben kíván fogódzót nyújtani, valamint azzal kapcsolatban is felvet elgondolkodtató szempontokat, hogy a manipuláció valóban olyan káros-e, mint amilyennek első ránézésre gondoljuk.

Cohen a Tel-Avivi Ben Gurion Egyetem kötelékében folytat mindenekelőtt meggyőzéselméleti, média- és bioetikai kutatásokat, a szóban forgó kötet pedig a szerző első átfogó igényű írása. Mint az már a címéből is sejthető, a monográfia két fő részből áll: az első során a manipuláció mibenlétét igyekszik a kortárs szakirodalom figyelembe vételével tisztázni, a második részben pedig ennek etikai vonzatairól értekezik.

A manipuláció kifejezés eredete feltehetően a latin manus és a plere szavakra vezethető vissza, melyek együttesen a kézbe vevés vagy eszközként kezelés fogalomkörét idézik meg. Cohen néhány, magyarul nehezen visszaadható példa segítségével rögtön könyve elején arra is felhívja olvasói figyelmét, hogy bizonyos angolszász szófordulatokban ez a képzetkör máig visszaköszön ‒ például amikor az orvos a törött csontokat a helyükre teszi vagy amikor a gépkezelő beállítja a szerkezetét, az angolul egyaránt kifejezhető a manipulation szóval (6) ‒, ezek azonban szerinte sem azonosak azzal, amit köznapi értelemben – és általában rosszalló mellékzöngével – manipulációnak nevezünk. A szónak a „más emberek kontrollálását és irányítását” (7) sejtető jelentése 1828-ban bukkant fel először, mibenlétének pontosabb megállapítására azonban csak a múlt század másik felétől irányultak szórványos törekvések.

Ezen, a manipulációval kapcsolatos szakirodalmon pedig végigvonul az előbb említett rosszalló mellékzönge, vagyis az, hogy a manipuláció – bármi is legyen annak pontos jelentése – valamilyen morálisan helyteleníthető dolgot takar. Cohen ezzel szemben igyekszik megfordítani a kérdést, és azt tenni központi témává, hogy „adható-e a manipulációnak valamilyen nem moralizáló (tisztán leíró) elgondolása” (41), vagyis elképzelhető-e a manipulációnak olyan formája, amelyet morálisan nem neveznénk helytelennek. Bár ezt a felvetést – olvasatunk szerint – nem sikerült maradéktalanul igazolnia, a kötet kétségkívül megvilágító erejű kérdéseket feszeget.

A könyv első fejezetei részletgazdagon mutatják be a manipuláció kurrens megközelítéseit. Az egyik ilyen közkeletű elgondolás szerint a fogalom a meggyőzés (persuasion) és a kényszer (coercion), valamint a megtévesztés (trickery) és a nyomásgyakorlás (pressure) valamilyen köztes állapotaként érthető meg leginkább (8): valószínűnek tűnik ugyanis, hogy a manipulációnak tényleg köze van a fentiekhez, de egyikkel sem azonosítható teljes mértékben. Mivel pedig ez definíciónak aligha nevezhető, érdemes inkább – Cohen szerint – másfelől közelítenünk a kérdéshez. Egy másik lehetséges értelmezés a manipulációra közkeletűen az értelem megkerüléseként (bypass) szokás tekinteni. Ez a megközelítés azonban Cohen szerint azért tarthatatlan, mert túl sok mindent ölel fel (overinclusive): manipulációnak minősülne például az is, amikor rámosolygunk egy hivatali ügyintézőre, mert ezzel voltaképpen az értelme megkerülésével igyekszünk a felénk irányuló érzelmeit számunkra kedvezően befolyásolni (12). Mindez nem csak azért lenne problematikus, mert általa a leghétköznapibb helyzetekben alkalmazott gyakorlataink is egy csapásra morálisan helyteleníthetőknek minősülnének, hanem azért is, mert ha a bolhából elefántot csinálunk, akkor nehezen tudjuk majd megkülönböztetni a tényleges elefánttól (vagyis a voltaképpeni manipulációtól).

Járhatóbb útnak tűnik ezért a szerző számára, ha a megbolygatás (subversion) fogalma felől próbáljuk megérteni a manipuláció mibenlétét: ennek értelmében az utóbbi folyamat az, amikor „szándékosan és sikeresen befolyásolunk valakit olyan módszerekkel, amelyek eltorzítják döntéshozatali folyamatát” (10). A megbolygatás során tehát az érzelmi befolyásolás helyett észérveket alkalmazunk, de nem szabályosan tesszük ezt: látszólag „jó érveket hozunk fel valami mellett, de hátsó szándékból tesszük ezt” (17). Mi történik azonban – teszi fel a kérdést a szerző –, ha érveink nem csak látszólagosan jók, hanem saját szent meggyőződésünk szerint is a lehető legjobbak, alkalmazásukkal mégis manipulatív célokat valósítunk meg, vagyis a számunkra kedvező módon kívánjuk befolyásolni embertársainkat?

A könyv első részének furcsasága az, hogy a rivális elméletek hosszas lajstromozása végén sem köteleződik el teljes mértékben a szerző egyik álláspont mellett sem, hanem félig-meddig mégis nyitva hagyja a manipuláció pontos mivoltára irányuló kérdést. Mi a helyzet azonban a fogalom „nem moralizáló elgondolásával”? Ennek kapcsán Cohen elképzelhetőnek tartja, hogy úgy manipuláljunk valakit, hogy közben semmi rosszat nem teszünk: „[h]a minden manipuláció megtévesztés, akkor a manipuláció természete szerint megtévesztő […]. Ez a nézet azonban hamis – a manipulációk többféleképpen lehetnek akár nem megtévesztők is. A manipulációk ugyanis nem megtévesztők, ha az igazságot, a teljes igazságot közlik és azon kívül semmi mást vagy egyszerűen akkor, ha semmilyen hamisságot nem tartalmaznak” (29–30).

Cohen olyan pszichológiai trükkökkel kapcsolatos példákat hoz ennek kapcsán, melyeknek a segítségével anélkül is manipulálhatunk embereket, hogy valótlanságokat állítanánk. Ha valaki – példának okáért – tisztában van azzal, hogy érveknek puszta feltüntetése is meggyőzőbbé teheti egy-egy kérését más emberek szemében, és ezért a „segíts, kérlek” formula helyett inkább úgy fogalmaz, hogy „segíts, kérlek, mert segítségre van szükségem”, akkor nagy valószínűséggel valóban nem állított semmi valótlant, mégis sikerült hatásosabbá (tehát manipulatívabbá) tennie mondanivalóját.

De ez, a másik tudattalanjára gyakorolt szándékos befolyásolás ne lenne morálisan elítélendő? Cohen a kötet zárófejezeteiben amellett kardoskodik, hogy tényleg nem az, mégpedig azért, mert az utóbbi nem szükségképp vonja maga után a másik eszközzé tételét, és a személyes méltóságának ebből fakadó megsértését (mint az a könyv talán legkevésbé meggyőző, Manipulation and Respect for Persons című fejezetének Kanttal kapcsolatos részeiből kiderül).

A Manipuláció fogalma és etikája tehát többet ígér, mint amit végül valóra vált, de – főleg az első, a fogalom értelmét tárgyaló fejezeteiben – gondolatébresztő szempontokat vet fel egy társadalom- és politikafilozófiai tekintetben nagyon is releváns probléma kapcsán.

Shlomo Cohen, The Concept and Ethics of Manipulation. Cambridge: Cambridge University Press, 2025.

Nyitókép: ingyensör-promóció, forrása: bmielec / Flickr

Témakörök: filozófia, manipuláció, politika, recenzió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT