• MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Lajtai László

Név és nemzet

Kétnyelvűség a dualista Magyarországon.

Lajtai László 2022.08.04.
Smrcz Ádám

Párhuzamos életrajzok – Kissinger jellemábrázolásai

Hat esettanulmány – hat politikusi életút.

Smrcz Ádám 2022.07.27.
Nyirkos Tamás

Hogyan (ne) higgyünk a szocializmusban

A szocializmus népszerűsége néhol a kapitalizmusét közelíti.

Nyirkos Tamás 2022.07.19.
Hörcher Ferenc

Az modern áfium ellen való orvosság

Beszélgetést kell folytatnunk a múlttal.

Hörcher Ferenc 2022.07.11.
Tóth Kálmán

Az egyenlőség rövid története

A történelem vége még messze van.

Tóth Kálmán 2022.07.06.
PÁK BLOG
Kovács Eszter
Kovács Eszter
tudományos segédmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
  • 2022.08.03.
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
  • 2022.08.03.

A bűntől a vétekig

Mint ahogy Jil Muller disszertációjából készült könyvében rámutat, Montaigne és Descartes meghatározó szerepet játszott a bűn fogalmának szekulárissá válásában, ezzel mintegy felszabadítva az embert a teológiai értelemben vett bűn súlya alól. Recenzió.

Jil Muller könyvének célkitűzése, hogy a bűn fogalmát és a bűn orvoslásának gondolatát hasonlítsa össze Montaigne és Descartes filozófiájában. A kutatási kérdést a könyv bevezetőjében fejti ki. Bár a bűnről és főképp a teológiai értelemben vett eredendő bűnről mindkét szerzőnél kevés szó esik (Descartes szövegeiben például nem is szerepel az “eredendő bűn” kifejezés), mindkét szerző komoly figyelmet fordít arra, hogy honnan ered az emberi tévedés, vétség, a morális megromlás, és mit lehet ellene tenni. Montaigne a tridenti zsinatot követő időszakban, a vallásháborúk idején antropológiai és nem teológiai szemszögből vizsgálja a bűn és a vétek fogalmát. Descartes pedig a tudás gazdagítása (mint karteziánus cél) és a tudás gőgje (mint veszély) közötti ellentétet emeli ki. Míg Montaigne inkább az „eredendő rosszról” beszél, ezzel enyhítve a keresztény dogma súlyát, Descartes-nál a bűn fogalma episztemológiai, mert tévedés esetén az akarat nem marad a megértés határain belül (ennek legtisztább kifejtését lásd a IV. Elmélkedésben).

Jil Muller, bár hangsúlyozza, hogy a két szerző antropológiai vagy akár élettani és nem vallási értelmezést ad a test és a lélek megromlásáról, nem választja a pusztán szekuláris olvasatot sem Montaigne, sem Descartes kapcsán. Bár a két gondolkodó az emberi bajokat nem a keresztény tanokból vezeti le, nem hagyják maguk mögött teljesen a keresztény elemeket, például a gőgöt és a kíváncsiságot más vétkek okainak tekintik, Isten pedig soha nem tartható a bűnök vagy vétkek forrásának, mindez az emberi természetből vezethető le.

Jil Muller a bevezetésben részletesen áttekinti a hatástörténeti vitát arról, hogy Descartes olvasta-e, használta-e Montaigne-t. Mivel a kérdésben nincsen szakmai konszenzus, egyes kutatók a párhuzamokat hangsúlyozzák, míg mások elképzelt vagy utólag alkotott analógiának tartják a Montaigne–Descartes-hatás koncepciót, a szerző nem foglal állást, hanem összehasonlító olvasatot javasol a vizsgált kérdésről.

A továbbiakban a terjedelmi korlátok miatt néhány fejezet összefoglalására szorítkozom. Az első rész harmadik fejezete a hét főbűnt vizsgálja Montaigne-nél. Kiemelten negatív a gőg, Montaigne ugyanakkor a keresztény hagyománynál elnézőbb a melankóliával vagy a tétlenséggel szemben. Míg nem marasztalja el a vágyat (tehát a “bujaság mint bűn” hagyományos koncepcióját nem erősíti), határozottan elítéli a nőkkel szemben a vallásháborúk során felerősödő erőszakot. A düh és a kapzsiság azonban valóban bűnök, a túlzás bűnei, az utóbbi pedig valójában betegség.

Az ötödik fejezet Descartes gondolatait vizsgálja a főbűnökről. Descartes vonatkozó utalásai szintén a bűn fogalmának szekularizálását mutatják, a bűn teológiai súlya helyett az emberi természet hibái, gyarlóságai jelennek meg előttünk. A főbűnök nem vallási értelemben értendők, hanem a szenvedélyelmélet kapcsolódási pontjaiként, amelyek – mint a düh – bizonyos fokig mérsékelhetők, bár az erre irányuló akaratunk gyakran túl gyenge. Descartes nem a bűn elítélését tűzi ki célul, hanem a kontroll hiányának hátrányain elmélkedik. A hét főbűn így inkább valamiféle működési hiba az emberben, és nem a bűnbeesés következménye.

Jil Muller: Soigner l’humain. Péchés et remèdes chez Montaigne et Descartes [Az embert gondozni: bűnök és gyógymódok Montaigne-nél és Descartes-nál], Paris, Classiques Garnier, 2022.

A második rész második fejezete Montaigne gondolatait elemzi a gőgről, a tévedésről és a tudatlanságról. A rossz irányú kíváncsiság (le cuider) abban áll, ami az embert a lehetséges tudása határain túl viszi. Montaigne a tudás és nem-tudás kettősségét az emberi lét szükségszerűségeként mutatja be.

A második rész harmadik fejezete Descartes gondolataival foglalkozik a téves ítéletekről és a tudatlanságról. Descartes filozófiájában összeköti a téves megértést és a vétket. A IV. Elmélkedés („Az igazról és a hamisról”) kulcsszöveg ebből a szempontból: amikor Descartes a vétket a téves megértésből vezeti le, bizonyos értelemben meg is szelídíti a vallás bűn-fogalmát. A tévedés nem származhat Istentől, hanem az emberi megértés véges voltából következik, a vétek során ehhez pedig a túlzó akarat is hozzájárul. A fejezet Descartes tágabb értelemben vett szabadságértelmezésének elemzése, amelyben Jil Muller arra is rámutat, hogy Descartes szabadság-koncepciója elvezet az akarat irányításának és a szenvedélyek jó használatának elméletéhez. A fejezet végén kiemeli, hogy Descartes számára a tudás és az önismeret egyetlen veszélye a gőg, ami gondolatait Montaigne-ével rokonítja.

A harmadik rész negyedik, egyben a könyv utolsó fejezete nem csupán Descartes elméleti koncepcióját vizsgálja a szenvedélyekről, hanem ennek alkalmazott olvasatát adja: a szenvedélyek megfelelő használata Descartes-nál a szenvedélyek mérséklése, ez egyben az erény záloga. A test betegsége vagy a halál nem Isten büntetése sem Montaigne-nél, sem Descartes-nál, mint ahogy a szenvedélyek okozta gyötrelem sem átok, pusztán következmény.

A könyv konklúziójában Jil Muller kiemeli, hogy mindkét szerző megújította a bűnről való gondolkodást: a fogalom egyszerre veszített súlyából, egyszerre nyert az értelmezés árnyaltsága által. Montaigne és Descartes is az emberi bajokról, terhekről, vétkekről gondolkodtak, és azt keresték, hogyan lehet az embereket kigyógyítani a szenvedélyek és téves ítéletek okozta gondokból. Filozófiájuknak ez az aspektusa tehát fontos szekularizációs lépés volt.

A könyv témaválasztása igen nehéz terepet jelent, főleg fiatal kutató számára, hiszen olyan kérdést jár körül, amely lexikálisan és kvantitatív értelemben nem ölel fel sok anyagot, ezt azonban nagy korpuszban kell megtalálni és összefüggéseiben elemezni. A szerzőnek tovább kellett vinnie továbbá a Montaigne-Descartes hatástörténet megoldatlan kérdéséből adódó bizonytalanságot is, és így igazolnia munkahipotézisét, amely szerint a bűn és orvoslásának gondolatatát érdemes egymásra vetíteni Montaigne és Descartes filozófiájában. Jil Muller, annak ellenére, hogy első ízben volt monográfia szerzője, a nehéz feladatot elismerésre méltón oldotta meg.

Jil Muller: Soigner l’humain. Péchés et remèdes chez Montaigne et Descartes [Az embert gondozni: bűnök és gyógymódok Montaigne-nél és Descartes-nál], Paris, Classiques Garnier, 2022.

Témakörök: bűn, Descartes, monográfia, Montaigne, recenzió, vétek
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT