Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Pócza Kálmán

Piszkos kezek és keresztény politika

Mit kezdjünk az erkölcsi kompromisszumokkal egy tragikus világban?

Pócza Kálmán 2025.06.13.
Pető Zoltán

A nemzet „tiszta idealitás”

Joó Tibor a magyar történelem szellemtörténeti felfogásáról.

Pető Zoltán 2025.03.26.
Smrcz Ádám

A tulajdonjog politikai, gazdasági és normatív megközelítései

Jacob Blumenfeld elveti a tulajdonjog bevett politikai és gazdasági megalapozásait.

Smrcz Ádám 2025.03.19.
Hörcher Ferenc

A szabadság koramodern dilemmái

A politikai eszmetörténet fontos segédeszköze a politikaelméletnek és -filozófiának.

Hörcher Ferenc 2025.02.28.
PÁK BLOG
Kovács Eszter
Kovács Eszter
tudományos segédmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2020.07.08.
  • 2020.07.08.

Diderot mint filozófus? Egy régi kérdés új megvitatása

Nem kevés erőfeszítést és nyomdafestéket szenteltek már annak a kérdésnek, hogy Denis Diderot önálló filozófus és politikai gondolkodó volt-e. Egy újabb ilyen vállalkozás Hichem Ghorbel politikafilozófus tollából származik.

Hichem Ghorbel politikafilozófus, aki eddig inkább Montesquieu és Rousseau filozófiájának szentelte kutatásait, most a háborús állapot koncepciójának és a szabadság értelmezéseknek a vizsgálatát helyezte előtérbe. Könyve Le Monde chez Diderot. Connaissance, interprétation et signification címen 2018-ban a L’Harmattan gondozásában jelent meg.

Diderot filozófus voltával kapcsolatban a mérleg „nemleges” serpenyőjében az új fogalmak és a rendszerszerűség hiányát találhatjuk, valamint a műfaji szempontból heterogén írásmódot és az eklektikus gondolkodást; a mérleg „igenlő” serpenyőjében pedig az eredetiséget, a modernitás előfutárának szerepét vagy a 20. századot megelőlegező politikai gondolatokat. Ghorbel tétjét arra teszi fel, hogy Diderot igenis filozófus volt, ám vizsgálatait szűkebb körre korlátozza, mint Colas Duflo 2003-as nagymonográfiája (Diderot philosophe).

A választott korpusz (három Diderot-szöveg) érdekes módon nem a politikai írások közül való, hanem az ismeretelmélet és tudományelmélet kérdéseit feszegető kulcsszövegek (Levél a vakokról, Gondolatok a természet értelmezéséről, D’Alembert álma). A könyv deklarált célja, hogy visszaadja Diderot-nak a filozófus státuszát, ám nem mondhatjuk, hogy erre a vállalkozásra feltétlenül szükség volt, hiszen a Ghorbel által leküzdendő akadály már régóta nem tűnik számunkra annyira jelentősnek. A választott korpuszt a materialista filozófia vizsgálata által köti össze, ám a szerző keveset szól arról, hogy Diderot materializmusa milyen szélesebb társadalmi-politikai kontextusba illeszkedett.

A könyv elemzései természetesen érdekesek, és maga a Diderot-kutatás örömmel vette a filozófus-státusz újabb megerősítését. Leginkább újszerűnek a Gondolatok a természet értelmezéséről című írás azon olvasatát találtam, amely a szöveget egy Spinozával és Descartes-tal szembehelyezett ellenmódszerként olvassa (anti-discours de la méthode-nak minősítve), Diderot ezzel tágabb értelemben a filozófia módszerelvű megközelítésével helyezkedik szembe. A kiindulópont újszerűsége ellenére a következtetések nem újak: a gondolatok diszkontinuitása, Diderot filozófiájának állandó mozgása, dinamikája, szubverzivitása olyan vélemények, amelyek nem most fogalmazódtak meg először.

Szintén érdekes a D’Alembert álmának és a dialógus „vitalista materializmusának” szentelt fejezet, ahol az anyag érzékenysége válik a fő kérdéssé. A kontextus azonban ezúttal sem igazán nyitott, Ghorbel a három választott szövegben fejlődést lát, elemzése szerint a három írás a D’Alembert álma, mint filozófiai kiteljesedés felé halad. Azonban arra nem tér ki, hogy ennek a materialista kibontakozásnak milyen szerepe volt vagy lehetett az életműben, és nem fordít figyelmet az életmű részterületeinek (széppróza, esztétika, ismeret-, tudományelméleti és politikai írások) átjárhatóságára.

Ghorbel könyve jól olvasható, és érdekes kísérlet. Felróhatjuk természetesen neki az ismétlődéseket (szófordulatok és érvek ismétlései), illetve a filológiai részletekben több alaposságot kérhetünk rajta számon (a szerző miért a Wikisource-t használja az Enciklopédia-szócikkek idézéséhez megbízhatóbb, online is szabadon hozzáférhető tudományos kiadások helyett?). Az ellentmondást azonban nem az ilyen, minden könyvben megtalálható apróbb hibák okozzák, hanem egy alapvetőbb szembeállítás: Diderot materialista filozófiájának és a metafizikusoknak (les métaphysiciens) szembehelyezése, ahol a tét – talán be sem látva – vallásfilozófiaivá válik, hiszen e logikát követve oda jutnánk, hogy a metafizika mindig teista, és ami ateista, az nem lehet metafizika.

A megkerülhetetlen ám egyben megfoghatatlan 18. századi francia gondolkodó megragadására a magyar filozófiában Alexander Bernát 1900-as Diderot-tanulmányok című kötete óta nem történt igazán sikeres kísérlet, az 50-es, 60-as évek értelmezései sajnos tévúton jártak, ezen időszakból ma már csupán egyes Diderot-fordítások használhatók érdemben. Ezért a könnyen hozzáférhető és jól olvasható angol és francia nyelvű munkák továbbra is hasznosak. Ghorbel könyve érdekes kísérlet egy „kísérleti filozófia” rehabilitálására, és saját koncepcióját dicséretesen összefonja idősebb és fiatalabb Diderot-kutatók munkájával. Meglepő, hogy saját szakterületétől részben eltérő területre tévedt, és nem az autonóm politikai gondolkodó Diderot-t próbálja feltámasztani vagy megmutatni, hanem a természetfilozófiában keresi a gondolati rendszert a mára közhelyesen eklektikusnak minősített gondolkodás mögött. Hiányolhatjuk, hogy az organikus-vitalista modellt nem viszi tovább Diderot társadalom- vagy történelemfilozófiai gondolataira, egy összetettebb kísérlet tehát még várat magára.

Hichem Ghorbel: Le Monde chez Diderot. Connaissance, interprétation et signification. Paris, L’Harmattan, 2018.

A kép forrása: New Statesman

Témakörök: filozófia, Hichem Ghorbel, politikafilozófia, tudományelmélet
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT