Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kovács Márton

Mesterséges intelligencia az európai egészségügyben

Új korszak az ellátásban?

Kovács Márton 2025.12.16.
Máthé Réka Zsuzsánna

Európai bizottsági elnök kerestetik?

Három hónap után újabb bizalmatlansági indítvány Ursula von der Leyen ellen.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.10.07.
Navracsics Tibor

Raffaele Fitto: stratéga vagy epizodista?

Az Európai Bizottság új vezetési struktúrával indult. Mi várható ennek kapcsán?

Navracsics Tibor 2024.12.17.
Navracsics Tibor

Kezdődik: a biztosjelöltek nehezen veszik az első akadályt

Mindössze három biztosjelöltnél nem talált semmi gyanúsat az Európai Parlament jogi ügyekkel foglalkozó bizottsága.

Navracsics Tibor 2024.10.10.
Kalas Vivien

Újabb lépés az egységes európai diploma felé

Az Európai Bizottság javaslatcsomagjának középpontjában az egyetemek nemzetközi együttműködésének fejlesztése áll.

Kalas Vivien 2024.04.10.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Matuz János
Matuz János
kutató, NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.12.19.
  • 2025.12.19.

Részesedések a közvetlen uniós támogatások „piacán”

Ha a jövőben az EU-ban a Bizottság által közvetlenül menedzselt támogatások részaránya még tovább növekedik és ezen programokban a kohéziós szempontok nem jelennek meg akkor az egységes közös piacon belüli különbségek várhatóan növekedni fognak. Elemzés.

Az EU költségvetéséből finanszírozott valamennyi pályázati felhívás, menedzsment szempontból az alábbi három fő csoportba sorolható be:

  • közvetlen irányítású programok: az uniós finanszírozást közvetlenül az Európai Bizottság kezeli;
  • megosztott irányítású programok: az Európai Bizottság és a nemzeti hatóságok közösen kezelik a finanszírozást;
  • közvetett irányítás: a finanszírozást partnerszervezetek vagy más hatóságok kezelik az EU-n belül vagy kívül;

Közvetlen irányítás esetén az Európai Bizottság közvetlenül felelős a program végrehajtásának minden lépéséért:[1]

  • pályázati felhívások kiírása;
  • benyújtott javaslatok értékelése;
  • támogatási megállapodások aláírása;
  • a projekt megvalósításának nyomon követése;
  • az eredmények értékelése;
  • fizetések teljesítése;

Ezeket a feladatokat a Bizottság szervezeti egységei vagy/és azok által megbízott végrehajtó ügynökségek végzik el. A pályázóknak közvetlenül a Bizottság által fenntartott elektronikus felületeken – többségében a Funding and Tenders portálon kell benyújtani pályázatukat angolul és amennyiben nyernek, úgy a Bizottság szervezeti egységeivel kötnek támogatási szerződést és az általuk kijelölt szervezetekkel kell tartani a kapcsolatot, benyújtani a pályázati elszámolásokat, stb. Ilyen programok a Horizon Europe, Erasmus+, Digital Europe Programme, Connecting Europe Facility, Single Market Europe, European Defence Fund, CERV, Creative+ hogy csak a legnagyobbakat és legismertebbeket említsem. A közvetlen irányítás alatt végrehajtott programok a 2021–2027-es uniós költségvetés (MFF) mintegy egyharmadát, azaz 377,3 Mrd. eurót tesznek ki, azonban százalékos arányuk költségvetési ciklusról költségvetési ciklusra folyamatosan nő.

Ellentétben a megosztott irányítású közös agrárpolitika és a kohéziós programok pályázati felhívásaival a közvetlen uniós programok esetén egy az EU egész területére kiterjedő – sőt sok esetben azon túlterjedően a programhoz társult nem-EU tagállamok szervezeteit is magába foglaló – verseny érvényesül. Érdemes megnézni, hogy hazánk vállalatai, egyetemei (akiknek nagy részét 2022. december óta kitiltották ezen „piacról”), kutatóintézetei, nonprofit szervezetei, állami és önkormányzati szervezetei hogyan állnak-e versenyben. Hogy állnak a V4, V5 országok, a 2004 után csatlakozott tagállamok, a mediterrán térség, a Baltiak, a Benelux államok vagy más EU-n belüli országcsoportosulások? S ha feltártuk a tényeket, akkor mely tényezők, okok állnak az eredmény hátterében? Mit tudunk tenni, hogy nagyobb legyen a részesedésünk? Nyilván ezen kérdések megválaszolása lényegesen túlmutat ezen blog terjedelmi keretein, de már az is egy fontos lépés, ha tisztában vagyunk a tényekkel és azok fényében gondolkodunk a jövőről, különösen a 2028-2025-ös időszak MFF tervéről.

CountryTotal 2021-2024 (€)%Per Capita (€)Per Capita %
Austria4 032 102 1053,02%440148%
Belgium14 971 012 31711,21%1267426%
Bulgaria1 055 578 1200,79%16455%
Croatia967 697 5680,72%25184%
Cyprus1 137 660 4570,85%1177396%
Czechia1 722 203 0321,29%15853%
Denmark4 229 773 5853,17%710239%
Estonia1 027 251 9080,77%747251%
Finland3 405 261 9602,55%608204%
France20 602 921 94115,42%301101%
Germany20 250 333 52715,16%24382%
Greece3 959 229 9432,96%381128%
Hungary1 006 408 9520,75%10535%
Ireland2 631 658 0491,97%492165%
Italy12 440 750 4679,31%21171%
Latvia953 856 4650,71%510171%
Lithuania1 924 374 4991,44%667224%
Luxembourg3 302 745 1352,47%49141653%
Malta193 090 1170,14%343115%
Netherlands8 271 458 8946,19%461155%
Poland4 433 299 4283,32%12141%
Portugal2 760 526 3202,07%25987%
Romania1 695 108 3261,27%8930%
Slovakia842 424 9540,63%15552%
Slovenia951 835 6260,71%448151%
Spain10 500 087 7247,86%21673%
Sweden4 333 022 1363,24%411138%
TOTAL133 601 673 553100,00%297100%

Forrás: a DG BUDGET által fenntartott Financial Transparency System alapján saját számítás

A fenti táblázat pusztán kiindulópontként igyekszik szolgálni, a jelen helyzet értékelésekor és a jövő tervezéséhez. Mind a 27 tagállam esetében összegeztem a 2021-2024 között elnyert közvetlen uniós támogatásokat, a CEF Transport tagállami kohéziós kiegészítése, valamint a tagállamokban lévő EU-s intézmények (pl. hazánkban az EIT), ügynökségek, közös kutatóintézetek támogatása nélkül. Azaz a fenti táblázat azt összegzi, hogy az elmúlt négy évben egy-egy tagállam privát, állami, önkormányzati, for-profit és nonprofit szervezetei mennyi forrást nyertek el a Bizottság által közvetlenül menedzselt 55 uniós programból. A 2. oszlopban látható egy-egy tagállam százalékos részaránya, a 3. oszlopban az egy főre jutó közvetlen uniós támogatás, míg a 4. oszlopban az egy főre jutó támogatás százalékos értéke kerül bemutatásra.

A magyar pályázók az elmúlt négy évben egy kicsivel több, mint 1 Mrd. közvetlen uniós forrást nyertek el, ami a közvetlen uniós források 0,75%-a. Hazánkban 105,-€ közvetlen uniós támogatás jut egy főre, ami az uniós átlag (297,-€) 35%-a.

Az előző „Nettó befizetők” című blogbejegyzésemben írtam, hogy „Közgazdaságtani alapvetés, hogy egy egységes piacon zajló szabad versenyben a legtőkeerősebb, leginnovatívabb, legjobb termékek és szolgáltatások előállítói realizálják a legnagyobb profitot.” Ezen alapvetés a közvetlen uniós támogatások piacán is megfigyelhető: a pályázati forrásokért zajló versenyben többségében a legerősebb, leghatékonyabb, leginnovatívabb, a konzorciumépítésben, együttműködésben legsikeresebb cégek és intézmények kapják a legtöbb forrást. Azaz ezen a területen kohéziós, felzárkóztatási, inklúzív vagy bármilyen más a kevésbé erős, fejlett szervezetet támogató szempont egyáltalán nem, vagy csak kevéssé érvényesül. S ha a jövőben az EU-ban a Bizottság által közvetlenül menedzselt támogatások részaránya még tovább növekedik és ezen programokban a kohéziós szempontok nem jelennek meg akkor az egységes közös piacon belüli különbségek várhatóan növekedni fognak.

Ugyanakkor a táblázatban számos kivételt is látni, azaz érdemes elemezni a számokat, keresni az okokat és azok figyelembevételével tervezni a jövőt!


[1] https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/funding-management-mode_en

nyitókép: depositphotos.com

Témakörök: Európai Bizottság, uniós forrás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT