Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kutasi Gábor

Pénzreform egy dollárvezérelt világban

Lehetséges-e a „nemzeti pénz” egyedül?

Kutasi Gábor 2025.12.05.
Tóth Bettina

Mit lehet tudni a biogazdaságról?

Új stratégiai irány a fosszilis gazdaság után.

Tóth Bettina 2025.12.05.
Kalas Vivien

Hozhat-e új időszakot az Európai Parlamentben a 2027-es év?

Az Európai Parlament következő elnökéről folytatott vitában az Európai Néppárt ismét a jobboldalon kereshet támogatókat.

Kalas Vivien 2025.12.04.
Csepeli Réka

Irány a sereg?

Sorkötelezettség az EU tagállamaiban.

Csepeli Réka 2025.12.03.
Máthé Réka Zsuzsánna

A háború vagy a béke szolgálná inkább az EU érdekeit?

Az Európai Unió számos stratégiájában központi szerepet kapott a védelmi ipar fejlesztése, valamint Ukrajna védelme.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.12.02.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Matuz János
Matuz János
kutató, NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.12.08.
  • 2025.12.08.

Nettó befizetők?

A Népszava december 1-jén kiáltotta világgá, hogy „Történelmi fordulat: az Orbán-kormány allűrjei miatt uniós nettó befizető lett a magyar állam”. Ahogy ilyenkor lenni szokott másnap már a HVG és a Telex is erről írt: „Hogyan vált az EU-pénzek egyik legnagyobb kedvezményezettjéből nettó befizetővé Magyarország?” (HVG) „Tényleg nettó befizető lett az EU-ban Magyarország?” (Telex). December 3-án pedig a Tisza párt is „rácsatlakozott a vonatra”, és hozták a híreik között, hogy „Magyarország nettó befizető lett az EU-ban”: „a Fidesz-kormány évek óta nem teljesíti azokat a jogállamisági és antikorrupciós feltételeket, amelyek garantálnák, hogy az uniós pénzek átláthatóan, szabályosan és a közérdeket szolgálva kerüljenek felhasználásra.” S „természetesen” a Tisza helyreállítja a jogállamiságot, megszünteti a korrupciót és hazahozzák a magyaroknak járó összes uniós forrást – olvashatjuk az ellenzéki kampány részeként ezt is. Sajnálatos módon még a fogalmakat – amelyek a kommunikáció alapegységei – is úgy igyekeznek „hajlítani”, hogy az megfeleljen a kampánycéloknak, amelyre jó példa már önmagában a fent idézett Népszava cikk címe: „Történelmi fordulat: az Orbán-kormány allűrjei miatt uniós nettó befizető lett a magyar állam”, amely azt igyekszik sejtetni, hogy (1) szenzáció, (2) kizárólag a kormány miatt, (3) nettó befizetők lettünk. Azért a cikk végére saját maguk elismerik és ezáltal megcáfolják saját magukat, hogy mégsem lettünk nettó befizetők, mert a „nettó befizetők” fogalmát nem úgy használják az Unióban, ahogy azt a szenzációhajhász címben hozzák ti., hogy csak az EU-tól a költségvetésbe befolyt és az oda kifizetett összegek egyenlegét számítják, hanem az összes EU-ból származó pénzáramot figyelembe kell venni, függetlenül attól, hogy azt a magyar nemzeti költségvetés, önkormányzatok, privát tulajdonban lévő vállalkozások, gazdák vagy civil szervezetek kapják.

Az Unió hét éves költségvetési terve (MFF) alapvetően (1) a kohéziós forrásokból, (2) a közös agrárpolitika (KAP) forrásaiból, és (3) a közvetlen uniós alapokból áll. Ezt egészíti ki a COVID-19 járványra tekintettel elindított Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz RRF, amely leginkább a kohéziós forrásokhoz hasonlít legalábbis felhasználás és irányítás szempontjából.

Forrás: Európai Bizottság, Magyar Fejlesztésösztönző Nonprofit Kft., www.mfoi.org

Az államháztartás legnagyobb mértékben a kohéziós forrásokból részesedik, a KAP-ot a hazai agrárvállalkozások kapják, míg a közvetlen uniós források több mint 50 különböző programjára, valamennyi tagállam, (sőt számos esetben nem-tagállam) privát és állami, for-profit és nonprofit szervezeteinek konzorciumai egymással versenyezve pályáznak. Ez utóbbit egy az EU teljes területére kiterjedő verseny alapján a Bizottság, illetve annak különböző ügynökségei vagy az általuk megbízott szervezetek a pályázatok teljes folyamatát felügyelve közvetlenül osztják szét a tagállamok beleszólása nélkül. Ha ezen EU forrásokat összegezzük (az EU éves költségvetései alapján), akkor láthatjuk (ld. fenti grafikon), hogy hazánk a 2010-es évektől kezdődően többségében évi négy milliárd euró feletti többletet tudhatott magáénak. Ez az egyenlegünk esett le 2024-ben 1,8 Mrd €-ra a 2023. évi 4,8 Mrd €-ról. S a kampány fokozódásával, különösen az 1999 óta hatalmon lévő egyre jobban baloldalra csúszó Európai Néppárt és az erősödő Patrióták közti küzdelem „jegyében” várhatóan ez fog tovább csökkenni 2025-ben, de nem a 0 alá, ahogy azt a fent idézett ellenzéki újságok is megállapították, azaz továbbra is nettó kedvezményezett marad az ország.

Az EU-t gyakran úgy ábrázolják, mintha az csak „nettó befizetésről” vagy „nettó kedvezményezett” státuszról szólna. Sőt, a nettó befizetők, mint Hollandia, Németország vagy Svédország előszeretettel terjesztik azon narratívát, hogy őket igazságtalanul terhelik a „nettó kedvezményezett” tagállamok támogatása. Sőt, őket kizsákmányolják (mondják ők…), mert többet fizetnek be, mint amennyit közvetlenül visszakapnak. Ugyanakkor mégis valamiért megéri nekik lassan 50 éve az Unió tagjának lenni….

Ez az értelmezés azonban nemcsak, hogy végtelenül leegyszerűsíti az EU pénzügyeit, de nem is igaz. Közgazdaságtani alapvetés, hogy egy egységes piacon zajló szabad versenyben a legtőkeerősebb, leginnovatívabb, legjobb termékek és szolgáltatások előállítói realizálják a legnagyobb profitot. Az EU piacán a nettó befizető országokban, azaz Ausztriában, a Benelux országokban, Németországban, Franciaországban, Írországban és a Skandináv országokban honos vállalkozások realizálják a legtöbb hasznot, amelyet a közös piac, azaz az EU legfőbb vívmánya az áruk, szolgáltatások, tőke és személyek szabad mozgása biztosít számukra. Sajnos egyelőre mi még nem tartozunk ezen országok körébe. De érdekünk egy olyan EU-t építeni, amely elősegíti, hogy odatartozzunk.

Nyitókép forrása: depositphotos.com

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT