Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Ződi Zsolt

A platformok rezilienciája a tavalyi román elnökválasztás fényében

Mi értelme a DSA-nak, ha ez bekövetkezhetett?

Ződi Zsolt 2025.10.28.
Zsivity Tímea

Reformok helyett patthelyzet

Montenegró klánok fogságában.

Zsivity Tímea 2025.10.28.
Dobos Gábor

Az igazságos ár újragondolása

A könyv érdeme, hogy új nyelvet ad egy elavultnak tekintett hagyomány újjáélesztéséhez.

Dobos Gábor 2025.10.27.
Pogácsás Krisztián

Lengyelországi hadijátékos konferencia

A konferencia a szakmai fejlődésen túl hozzájárult a nemzetközi kapcsolatok erősítéséhez is.

Pogácsás Krisztián 2025.10.27.
Csepeli Réka

Nyugdíjasnak lenni Európában

A népes családok mára már nem képeznek ideális családmodellt.

Csepeli Réka 2025.10.27.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Taraczközi Anna
Taraczközi Anna
kutató, Európa Stratégia Kutatóintézet, EJKK
  • 2025.10.28.
  • 2025.10.28.

Kohézió helyett hadipar?

Az EU új pénzügyi alapja megosztja Európát

Egy olyan lépéssel, amely néhány évvel ezelőtt politikailag még elképzelhetetlen lett volna, az Európai Unió új határt lépett át. 2025. október 16-án az Európai Parlament és az EU Tanácsának tárgyalói mérföldkőnek számító politikai megállapodásra jutottak az Európai Védelmi Ipari Program (EDIP) létrehozásáról. Ez nem csupán egy újabb brüsszeli költségvetési sor; ez az első jelentős jogalkotási győzelem egy sokkal nagyobb, többirányú kampányban egy valódi Európai Védelmi Unió kiépítésére. A 2025–2027-es időszakra szánt 1,5 milliárd eurós kezdeti költségvetéssel az EDIP a blokk konkrét válasza a „regionális és globális biztonság hosszú távú romlására”, amelyet Oroszország 2022-es ukrajnai inváziója váltott ki. Ez az új alap azonban nem a semmiből jött létre; egy tudatos, többéves stratégiai átállás csúcspontja. Ennek az idővonalnak a megértése kulcsfontosságú ahhoz, hogy lássuk, miért is annyira időszerű ez a hír, és mi következik ezután.

Oroszország inváziója volt a katalizátor, de az EDIP politikai és jogalkotási alapjait módszeresen fektették le. Az EU-nak először azonosítania kellett, hogy ipara miért nem tudott reagálni a válságra. A Bizottság jogalkotási javaslatot terjesztett elő a védelmi K+F transzlációjának elősegítésére, azonosítva egy kritikus „laboratóriumtól a harctérig” tartó szakadékot, ahol a jó kutatási eredmények nem váltak használható felszereléssé. Ez a törekvés azonban nem most kezdődött. A tagállamokat tömörítő Tanács már korábban jelét adta a változásnak, amikor javaslatot tett a kettős felhasználású projektek korlátozott támogathatóságára a jelenlegi Horizont Európa programon belül. Ez volt az első repedés a kizárólag polgári célú finanszírozás falán. Ez a kezdeti, óvatos lépés mára egy teljes körű politikai csatává terebélyesedett a következő, 100+ milliárd eurós kutatási program, az FP10 jövőjéről. Az Európai Parlament mélyen megosztott a kettős felhasználású kutatások befogadásával kapcsolatban. Ez nem egy egyszerű eljárási szavazás; ez egy ideológiai összecsapás. Az egyik oldalon azok a képviselők állnak, akiket a Bizottság is ösztönöz, és azzal érvelnek, hogy az EU már nem engedheti meg magának, hogy figyelmen kívül hagyja K+F tevékenységének biztonsági alkalmazásait. A másik oldalon egy erős blokk kitart amellett, hogy ez a lépés megmérgezné a nyílt, együttműködő, nemzetközi tudomány kútját. Ezt az ellenállást visszhangozza az akadémiai szféra is, mivel az egyetemek jelezték, hogy nem támogatják az elmozdulást, amely kompromittálhatja alapvető polgári küldetésüket.

Ebben a feszült vitákkal teli kontextusban bír olyan nagy jelentőséggel a 2025. október 16-i megállapodás az EDIP-ről. Miközben a Parlament a jövőbeli kutatásokról vitázik, addig most jóváhagyta a jelenlegi ipari finanszírozást. Az EDIP kulcspillérei, a 300 millió eurós Ukrajna Támogatási Eszköz és a 65%-os „európai tartalomra” vonatkozó szabály, kézzelfogható győzelmet jelentenek a védelmi lobbi számára. Az EDIP azonban csak egy darabja egy sokkal nagyobb stratégiának. Az EU egyidejűleg minden jelentős pénzügyi eszközét megnyitja ezen új biztonsági prioritás előtt. Épp a múlt hónapban, 2025 szeptemberében, az EU véglegesítette a Kohéziós Politika félidős felülvizsgálatát. Ez a csendben forradalmi döntés most lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy önkéntesen csoportosítsanak át pénzeket a hatalmas nemzeti kohéziós borítékjaikból (egy 392 milliárd eurós költségvetés részeként) védelmi és biztonsági projektekre. Ezzel párhuzamosan a nyomás más frontokon is folytatódik: hangos felszólítások hangzanak el az Európai Beruházási Bank (EBB) szabályainak megváltoztatására, hogy az finanszírozhasson halálos fegyverekre irányuló projekteket is. Ezt az irányt Von der Leyen elnök is megerősítette a biztonságot előtérbe helyező programja részeként.

Ez a több fronton zajló stratégiai átállás azonban falba ütközik, amikor Budapestre ér. A magyar kormány álláspontja tökéletesen szemlélteti az EU belső megosztottságát. Egyrészt támogatja az EDIP ipari oldalát, mivel az egybevág Magyarország saját nemzeti stratégiájával a hazai védelmi ipar újjáépítésére. Budapest azonban határozottan ellenzi, hogy bármilyen közös EU-s finanszírozást Ukrajna felfegyverzésére használjanak, ezt az álláspontját az Európai Békekeret (EPF) segélycsomagjainak ismételt blokkolásával is egyértelművé tette. Az EDIP-en belüli 300 millió eurós ukrán eszköz kétségtelenül magyar ellenállásba fog ütközni. Továbbá Magyarország rendkívüli gyanakvással tekint a Kohéziós Politikához való új kapcsolódásra. Mivel saját regionális alapjai jogállamisági viták miatt zárolva vannak, a kormány ezt egy újabb politikai nyomásgyakorlási eszköznek tekinti, és ellenezni fog minden olyan kísérletet, amely az általa vélt Magyarországnak járó forrásokat Ukrajnának juttatná. Az október 16-i megállapodás tehát nem a történet vége. Ez egy kritikus fordulópont. Ezzel a jogalkotási győzelemmel a zsebében a Bizottság várhatóan hamarosan bemutatja teljes védelmi átalakítási tervét az innováció fellendítésére. Ez a készülő terv fogja összekötni ezeket az ellentmondásos szálakat – az EDIP-et, a kohéziós politikát, az EBB-t és az FP10 jövőjét – egyetlen, egységes stratégiává. Annak vagyunk tanúi, ahogy hivatalosan is megkezdődik az Európai Unió új, védelemközpontú és heves vitáktól sem mentes korszaka.

Nyitókép forrása: Európai Bizottság

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, háború, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT