Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Máthé Réka Zsuzsánna

Kenyértörés: közös agrárpolitika vagy uniós védelmi ipar legyen?

Az EU kiemelten fektetne a védelmi iparba, miközben az agrárpolitikára egyre kevesebb támogatás jut.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.30.
Csepeli Réka

A bevándorlás kérdése mint politikai fegyver

Francia népszavazás-indítvány a bevándorlásról.

Csepeli Réka 2025.09.29.
Navracsics Tibor

Elhagyva az eredeti küldetést

A Brexit nem önreflexióra, hanem az ambíciók növelésére ösztönözte az európai belpolitika szereplőit.

Navracsics Tibor 2025.09.25.
Zsivity Tímea

Készenlét a Nyugat-Balkánon

Bosznia-Hercegovina tartalékos haderőt épít.

Zsivity Tímea 2025.09.24.
Matuz János

Foglalkozzunk többet a gazdasági szuverenitással!

A legtöbb állam esetében a jogi szuverenitás ma nem kérdéses.

Matuz János 2025.09.23.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Mernyei Ákos Péter
Mernyei Ákos Péter
kutató, NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.10.01.
  • 2025.10.01.

Indonéz textilt Európának az uniós autóiparért cserébe?

Közel egy évtized hosszúságú tárgyalássorozatot követően révbe érni látszik az Európai Unió és Indonézia közötti kereskedelmi megállapodás. Milyen motivációk hajtják a feleket, s milyen egyenleggel jön ki Európa a dél-kelet ázsiai országgal való kapcsolatából?

Ha Indonézia nevét halljuk a mindennapokban, könnyen lehet, hogy először a trópusi tengerpart, a gasztronómiai különlegességek vagy a komodói sárkány jutnak eszünkbe. Az ország azonban a turisztikai jelentőségénél jóval fontosabb szerepet játszik a világkereskedelemben: Indonézia rendkívül gazdag nyersanyagokban, olajban, gázban és a szénben, illetve kiemelten jelentős textilipara és a mezőgazdasága is. De az importoldal is igen jelentős: a világ negyedik legnépesebb országaként (hozzávetőleg 284 millió emberrel), illetve Dél-Kelet Ázsia legnagyobb, s egyben a világ tizenhetedik legnagyobb gazdaságaként hatalmas felvevőpiaca az autó- és egyéb gépipari termékeknek, és természetesen a digitalizációhoz kapcsolódó áruk és szolgáltatások is iránt is kiemelkedő a kereslet.

Nem lényegtelen ezért, ki és milyen típusú és tartalmú partnerséget tud létesíteni Indonéziával. A versengésbe, egy jó évtizeddel ezelőtt, még egészen más körülmények között, az Európai Unió is beszállt. 2016 óta zajlottak a nemzetközi kereskedelmi tárgyalások, ám meglehetősen haladatlanul. A fásultságból – úgy tűnik – az Egyesült Államok újfajta vámpolitikája rántotta ki a feleket. Április 2-án, a „Felszabadulás Napján” Trump elnöktől elhangzott ugyanis az ígéret, hogy a behozatali vámokat a Fehér Ház jelentősen megemeli (Indonézia esetében 32%-ra) számos termékcsoportnál (pl. textilipari és mezőgazdasági termékek, ám „természetesen” kivételt képeztek a félvezetők), amely ösztönösen terelte Indonéziát és az EU-t mint alternatív kereskedelmi partnereket egymás felé. A történeti hűség kedvéért megjegyzendő, hogy utóbb az Egyesült Államok és Indonézia megállapodásra jutottak egy kölcsönös 19%-os vámtételben, valamint abban, hogy Indonézia az Amerikából származó termékek gyakorlatilag teljes körére kivetett külön vámtételeket eltörli (és nem mellesleg vesznek néhány Boeing repülőgépet is).

Eközben erőre kaptak az uniós tárgyalások: von der Leyen elnök július közepén, az indonéz elnökkel közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy az EU-nak sikerült politikai megállapodást elérnie a dél-kelet ázsiai partnerrel. A bejelentés során von der Leyen hangsúlyozta, hogy a megállapodás alapvető fontosságú az európai ipar (elsősorban a tiszta technológiák – „clean tech” – és az acélipar) számára ahhoz, hogy biztonságosan el tudja magát látni kritikus nyersanyagokkal. A közvetlen kereskedelmi vonatkozásokon túlmenően a felek kiemelték, hogy a megállapodásnak része lesz az indonéz állampolgárok számára gyorsabb és egyszerűbb, az Unióba való többszöri belépésre jogosító vízumrendszer létesítése is.

A részletekről a múlt hét óta tudunk többet, amikor is Maroš Šefčovič uniós biztos bejelentette, hogy a felek sikeresen befejezték a tárgyalásokat, s két egyezményt irányoznak elő: egyrészt egy Átfogó Gazdasági Partnerségi Megállapodást (Comprehensive Economic Partnership Agreement – CEPA), másrészt egy Beruházásvédelmi Megállapodást (Investment Protection Agreement – IPA). A megállapodások rendkívül kiterjedt tárgyi hatállyal dolgoznak, s felölelik az árukereskedelemtől a közbeszerzéseken át a jogvitarendezésig a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok számos spektrumát. Az alábbiakban, a teljesség igénye nélkül, egyes, kiemelten fontos, mostanáig napvilágot látott részletet ismertetek.

Az árukereskedelem kapcsán a felek megállapodtak, hogy a vámtételek 98%-a tekintetében eltörlik a vámot, mégpedig akként, hogy ez főszabály szerint az egyezmény hatályba lépésétől kezdve nyomban alkalmazandó lesz, míg bizonyos termékköröknél csak öt év elteltével. A megállapodás hatását tekintve várhatóan igen kedvezően érinti majd az Európai Uniós autó- és gépipart, valamint a mezőgazdaságot, indonéz oldalról pedig a textilipart. EU exportoldalról nyilvánvalóan remény, hogy ezzel életet lehet lehelni az erősen döcögő autóiparba (bár az indonézeknek sikerült érvényre juttatniuk egy, a hatályba lépéstől számított 5 éves derogációt(!), míg az európai fogyasztók oldaláról az a nagy kérdés, hogy mennyit éreznek majd az olcsóbban behozott indonéz eredetű ruházati termékekből, illetve milyen hatása lesz a várhatóan igen jelentős mennyiségű indonéz textilipari termékek behozatalának a még létező európai ruhaiparra. Az autóipart rendkívül részletesen szabályozzák az egyezmények, igyekezve felgyorsítani az európai autók bevezetését az indonéz piacra. E célt szolgáló rendelkezések előírják pl. a meghatározott nemzetközi standardoknak megfelelő autók újratesztelésének tilalmát, illetve Indonézia csatlakozását az 1958-es vonatkozó ENSZ megállapodáshoz.

Fontos, hogy az egyezmények tartalmaznak egy ún. „bilateral safeguard mechanism”-et (azaz kétoldalú biztonsági mechanizmust), amelynek rendeltetése, hogy amennyiben bármely fél úgy érzékeli, hogy valamilyen iparágát a hirtelen megnövekvő, alacsony árú import fenyegeti, akkor egyoldalúan ideiglenes intézkedéseket vezethessen be. Kapcsolódó – és igen nehezen ellenőrizhető – kérdés az ún. „eredetigazolások” problematikája, amelyet az egyezmények szintén szabályoznak majd. Csakúgy, mint a vámhatóságok közötti együttműködést, amely a csalások megelőzését, s egyidejűleg a minél hatékonyabb vámkezelést hivatott szolgálni.

Az egyezmények igyekeznek előmozdítani a szolgáltató szektor fejlesztését, illetve a kölcsönös beruházások fellendítését (csak a rend kedvvért: jelenleg több, mint 25 milliárd euró összegű beruházás van Indonéziában, míg a másik irányból mindössze 1,1 milliárd euró összegű FDI látható.) A megállapodás eltöröl számos, a beruházások útjában álló adminisztratív követelményt, így például azt, hogy kötelezően fióktelepet kelljen létrehozni a célállamban, illetve megkönnyíti a beruházás megvalósításához szükséges szakemberek beutazását. Ez a fejezet nyilván elsősorban az európai beruházók érdekeinek védelme szempontjából fontos.

A közbeszerzések tekintetében egy kettős rezsimet irányoz elő a megállapodás: azok a felhívások, amelyek mögött uniós finanszírozás áll, azonos feltételek mellett állnak rendelkezésre az uniós és az indonéz vállalatok számára, függetlenül attól, hogy letelepedtek-e Indonéziában, míg az indonéz közbeszerzéseknél azt írják elő, hogy az ott letelepedett vállalatok, azonban tulajdonosi háttértől függetlenül, részesüljenek azonos elbánásban.

A megállapodások további, rendkívül fontos fejezete az energiát és a nyersanyagokat szabályozó rész. A vonatkozó rendelkezések megtiltják a kizárólagos exportengedélyeket és a kettős árazást („dual pricing”) ezekben a szektorokban, igyekeznek kezelni a piacitól idegen kormányzati beavatkozást, akár árazás, akár egyéb adminisztratív követelmények tekintetében és megkönnyíteni a beruházásokat, különösen a megújuló energetikai szektorban.

Végül a megállapodások külön, de a WTO-hoz nagyban hasonló jogvitarendezési eljárást létesítenek, valamint kormányközi szervet állítanak fel, amelynek feladata a megállapodások végrehajtásának ellenőrzése lesz.

A most következő lépés a szerződéskötéshez vezető folyamatban a megállapodások Tanács általi jóváhagyása, amelyet követően kerülhet sor az aláírásokra. Mivel a szöveg egyelőre nem nyilvános (azt a közeljövőben ígérte bemutatni a Bizottság), teljes értékelést nem lehet adni még róla. Ami azonban bizonyosnak tűnik, az, hogy az EU aktívan keresi a fontos nemzetközi partnereket, s – szemben az Egyesült Államokkal folytatott tárgyalásával – talál is olyanokat, amelyekkel kölcsönösen előnyös vagy akár az EU számára előnyösebb megállapodást is tető alá tud hozni. 

Az eddig ismertek szerint a CEPA és az IPA komoly piacot és beruházási lehetőséget kínálhatnak az uniós vállalkozások számára, s különösen segítséget jelenthetnek az európai gép- és autóipar, valamint a szolgáltatószektor számára. Kérdés ugyanakkor, hogy a befektetőket védő szabályok mennyire lesznek betarthatók úgy a magánberuházásoknál, mint a közbeszerzésekhez való hozzáférésnél. Végül további kérdés, hogy azok a más iparágak, amelyekben az Unió (szintén) gyengélkedik, Indonézia viszont erős, így például a textilipar, teljesen megsemmisülnek-e a megállapodás következtében vagy képes azt az EU (valamennyire) megvédeni, és nem utolsósorban, hogy a vámok eltörléséből fakadó többlethasznot a kereskedők fogják-e lefölözni, vagy abból (legalább részben) részesülni tudnak az európai fogyasztók is.

Nyitókép forrása: Midori / Wikimedia

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT