Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Navracsics Tibor

Elhagyva az eredeti küldetést

A Brexit nem önreflexióra, hanem az ambíciók növelésére ösztönözte az európai belpolitika szereplőit.

Navracsics Tibor 2025.09.25.
Matuz János

Foglalkozzunk többet a gazdasági szuverenitással!

A legtöbb állam esetében a jogi szuverenitás ma nem kérdéses.

Matuz János 2025.09.23.
Pató Viktória Lilla

Innovációs tükör 2025

Folytatás az új Globális Innovációs Index tanulságai alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.09.22.
Tóth Bettina

Mi történik a 2040-es uniós klímacélokkal?

Az elérendő uniós klímacélokról folytatott diskurzus és maga a véglegesítés egyre inkább elhúzódik.

Tóth Bettina 2025.09.19.
Kalas Vivien

Kötelezettségmentes párbeszéd az Általános Ügyek Tanácsában

A havi rendszerességgel összehívott Általános Ügyek Tanácsa a legjelentékenyebb tanácsi formációk közé tartozik.

Kalas Vivien 2025.09.18.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Zsivity Tímea
Zsivity Tímea
kutató, NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.09.24.
  • 2025.09.24.

Készenlét a Nyugat-Balkánon

Bosznia-Hercegovina tartalékos haderőt épít

Zukan Helez, Bosznia-Hercegovina védelmi minisztere kezdeményezte egy tartalékos haderő felállítását, miután Horvátország és Szerbia is bejelentette a kötelező sorkatonai szolgálat visszaállítására irányuló terveit, a Boszniai Szerb Köztársaság pedig megkezdte saját tartalékos rendőri egységeinek megszervezését.

Helez 2024 decemberében elmondta, hogy a megváltozott biztonsági környezet – elsősorban az orosz–ukrán háború és a közel-keleti fegyveres konfliktus okozta globális instabilitás – szükségessé teszi a tartalékos kapacitások kiépítését. Rámutatott, hogy miközben több állam, köztük a két szomszédos ország is tervbe vette a sorkatonai szolgálat visszaállítását, addig Bosznia-Hercegovina sajátos, összetett alkotmányos berendezkedése akadályt jelent egy ilyen döntés meghozatalában. A miniszter szerint a döntéshozatali korlátok miatt jelenleg egy tartalékos állomány kialakítása tekinthető a leginkább megvalósítható és indokolt eszköznek a védelmi képességek erősítésére.

A kezdeményezés jogi alapját a Bosznia-Hercegovina védelméről szóló törvény fegyveres erők összetételéről szóló III. fejezet B) része képezi. A törvény 35–39. cikke a tartalékos erők összetételére, szervezeti struktúrájára, méretére, feladatára, oktatására, valamint jogaira és kötelezettségeire vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza. A jogszabály értelmében a fegyveres erők állományát a tartalékos állomány tagjai is képezik, akiknek feladata az aktív békefenntartó erők támogatása, a műveleti készenlét fenntartása és fokozása, valamint az aktív erők fenntarthatóságának erősítése. A törvény szerint a  tartalékos erők tagjai katonák, altisztek és tisztek, akiknek a szerződéses aktív katonai szolgálata véget ért. A tartalékos állományban teljesített szolgálatot a Bosznia-Hercegovina fegyveres erőiben való szolgálatról szóló törvény határozza meg. A védelmi miniszter jogosult további tartalékos állományú személyek bevonására, akik előzetes katonai szolgálati tapasztalat nélkül is toborozhatók a szakértelmet és gyakorlatot igénylő beosztások betöltése érdekében. Az ilyen szakemberek tartalékos szolgálati kötelezettségvállalása szerződés útján kerül meghatározásra. Az Elnökség – e törvény 12. cikkének rendelkezéseivel összhangban – meghatározza a fegyveres erők tartalékos állományának létszámát és szervezeti struktúráját, amely az engedélyezett hivatásos katonai állomány 50%-át teszi ki. A védelmi miniszter felelős a tartalékos állomány szervezéséért, felszereléséért és kiképzéséért.

Fontos kiemelni, hogy a Boszniai Szerb Köztársaság parlamentje 2005. szeptember 1-jén a védelmi reform elfogadásával ezt a hatáskört Bosznia-Hercegovina szintjére ruházta át. Ezzel a döntéssel ténylegesen elfogadták a Boszniai Szerb Köztársaság Védelmi Minisztériumának és vezérkarának megszüntetését, valamint támogatást nyert azoknak a Bosznia-Hercegovina Fegyveres Erőibe történő integrálása, amely 2006 elejétől valósult meg. A védelmi reform jogi alapját a Bosznia-Hercegovina védelméről szóló törvény megalkotása jelentette, amelyet a Bosznia-Hercegovinai Parlament 2005 szeptemberében fogadott el.

Bosznia-Hercegovina fegyveres erői jelenleg körülbelül 8000 katonát számlálnak, és mintegy kétezer betöltetlen pozíció van. Előzetes becslések szerint idén és jövőre 520 tisztnek és altisztnek, valamint 200 katona fog nyugdíjba vonulni, a következő nyolc évben pedig a jelenlegi hadsereg fele fogja betölteni a nyugdíjkorhatárt.

Zukan Helez, Bosznia-Hercegovina védelmi minisztere kezdeményezése szerint a tartalékos erőkbe nemcsak leszerelt katonák, hanem megfelelő szakértelemmel rendelkező civilek – elsősorban mérnökök, orvosok és egészségügyi személyzet – is bevonhatók, akikből hiány mutatkozik a hadseregben és más kiemelt jelentőséggel bíró szektorban. A tervek alapján az első tartalékosok 2026 elején állhatnak szolgálatba. A toborzás során szigorú etnikai kvóták érvényesülnek: a bosnyák, horvát és szerb közösségek arányait a személyi állományban és a hierarchiában egyaránt szabályozzák, amit az is tükröz, hogy a védelmi minisztériumban két különböző nemzetiségű helyettes dolgozik.

Mindemellett fontos megjegyezni, hogy a boszniai hadsereg továbbra is jelentős mértékben függ a külső támogatásoktól: az Egyesült Államok, Németország, Törökország és Kína fegyverzettel, járművekkel, helikopterekkel és más eszközökkel járul hozzá a működés fenntartásához. A védelmi kapacitások bővítését ugyanakkor akadályozza a Boszniai Szerb Köztársaság politikai elitjének ellenállása, akik közül többen nemcsak a katonai kiadások növelését utasítják el, hanem a közös fegyveres erők feloszlatását és egy külön szerb entitáshadsereg újjászervezését is szorgalmazzák. A katonai költségvetési viták következtében a 2025-ös állami költségvetés elfogadása mindeddig elmaradt.

A bosznia-hercegovinai tartalékos állomány felállítására irányuló kezdeményezés jól mutatja, hogy a régió biztonságpolitikai környezetét a belső megosztottság, a külső fenyegetések és a strukturális hiányosságok egyaránt meghatározzák. A humánerőforrás és a politikai konszenzus hiánya gátolja a gyors és hatékony haderőfejlesztést. Emiatt Bosznia-Hercegovina számára a következő évek egyik legnagyobb kihívása az lesz, hogy a belső politikai megosztottság ellenére olyan védelmi struktúrát hozzon létre, amely biztosítja az ország szuverenitását és területi integritását.

Fotó: wikimedia

Témakörök: Balkán, Európai Unió, haderő, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT