Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Matuz János

Mennyire és milyen területen fontosak a Türk Államok az Európai Uniónak?

A Türk Államok részvétele a közvetlen uniós programokban.

Matuz János 2025.07.15.
Sorbán Kinga

Az életkor-ellenőrzés esete a szólásszabadsággal az Egyesült Államokban

A Paxton-ügy elmozdulást jelent a korábbi ítélkezési gyakorlathoz képest.

Sorbán Kinga 2025.07.14.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat II.

A fiskális akadályok Előzőleg már írtunk arról, hogy a dollár geopolitikai szerepének változása, valamint az amerikai gazdasági és pénzpiaci fejlemények új ajtókat nyithat az euró nemzetközi

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat I.

Lehetőség az átalakuló világgazdasági környezetben?

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
Zsivity Tímea

Srebrenica: a múlt árnyéka, a jelen felelőssége

„Jobb a közeli jó szomszéd, mint a távoli testvér”.

Zsivity Tímea 2025.07.14.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Pató Viktória Lilla
Pató Viktória Lilla
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.07.16.
  • 2025.07.16.

Versenyképesség és tudomány az új költségvetésben

Merre tart az EU kutatásfinanszírozása az FP10 keretében?

A mai napon, 2025. július 16-án mutatja be az Európai Bizottság a 2028–2034-es többéves pénzügyi keretre (MFF) vonatkozó javaslatát, amely meghatározza, mire és hogyan kíván az Európai Unió forrásokat fordítani a következő hétéves időszakban. A dokumentum nem csupán költségvetési számokról szól, hanem politikai prioritásokról is – különösen fontos ez a kutatás, innováció és versenyképesség szempontjából. Az MFF tervezetének bemutatása előtt kiszivárgott a Tizedik Keretprogram (FP10) első koncepciója is, amely kijelöli az EU kutatás- és innovációfinanszírozásának irányát a következő évtized első felére.

A tervezet alapján egyértelmű, hogy az Európai Unió szeretne érdemi választ adni a globális technológiai versenyre, ugyanakkor több területen továbbra is strukturális hiányosságokkal küzd.

A kutatásfinanszírozás terén az Európai Bizottság egy új, négypilléres szerkezetben gondolkodik. Az első pillér továbbra is a kiválóságot célozza meg, elsősorban az Európai Kutatási Tanács (ERC) és a Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) révén. A második pillér a korábbi globális kihívások helyett a „Versenyképesség és Társadalom” címet kapja, és szorosabban kapcsolódik majd az újonnan létrehozandó Európai Versenyképességi Alaphoz (European Competitiveness Fundhoz), amely az iparpolitikai célokat és a kutatás-innovációs eszközöket egy közös keretbe rendezné. A harmadik pillér az innovációt támogatja, elsősorban az Európai Innovációs Tanács (EIC) eszközein keresztül, amely továbbra is az ARPA-modell inspirálta, kockázatvállaló megközelítést alkalmazná. A negyedik pillér az Európai Kutatási Térség megerősítésére koncentrál, ide kerülne a „widening” program, valamint az ERA-politikák támogatása is.

Az FP10 ezen új struktúrája egyértelműen jelzi, hogy az EU célja nem pusztán a kutatásfinanszírozás mennyiségi növelése, hanem a stratégiai irányok összehangolása is. A Bizottság szándéka, hogy jobban integrálja a versenyképességi és tudománypolitikai célokat, növelje az innovációs ökoszisztémák ütőképességét és javítsa az uniós programok hozzáférhetőségét. Emellett külön figyelmet fordítana a multiszektoriális típusú „moonshot” kezdeményezésekre, amelyekben nemcsak kutatók, hanem ipari szereplők, régiók és civil szervezetek is együtt dolgoznának közös célok érdekében.

A tervezetben míg az Európai Innovációs Tanácsnak egy egész fejezetet szenteltek, az Európai Innovációs és Technológiai Intézetet nem is nevesíti a dokumentum. Annál többször hivatkozik viszont a Heitor-jelentésre,amely az Európai Bizottság tudományos tanácsadó munkacsoportja által kiadott állásfoglalás volt, és nem ösztönzi az EIT fenntartását, legalábbis nem a mostani formájában. A kritikák elsősorban az EIT központi irányításának túlbürokratizáltságát érinti, valamint azt, hogy a KIC-ek (Knowledge and Innovation Communities) működése nem minden esetben hatékony vagy fenntartható. Több tagállam – köztük Dánia – is azt javasolja, hogy az EIT-t integrálják az ERA-keretrendszerbe, vagy legalábbis tegyék átláthatóbbá és hatékonyabbá, esetleg válasszák szét a központi irányítást a KIC-ek gyakorlati tevékenységeitől. Az is felmerült, hogy az EIT központja helyett a sikeres KIC-ek legyenek a tudás- és innovációátadás elsődleges motorjai.

Külön figyelmet érdemel a widening program sorsa. A javaslat szerint az FP10-ben ez egyértelműen saját pillért kap és tartalmilag is megújul. A cél nemcsak a részvétel növelése, hanem a tényleges kapacitásépítés támogatása: a program az uniós és nemzeti források összehangolására, a régiós kutatási ökoszisztémák erősítésére és a hosszú távú partnerségek ösztönzésére fókuszálna. Újdonságként megjelenhet egy külön widening alap, amely a kevésbé fejlett kutatási rendszerek célzott fejlesztését támogatná. Emellett a nyugati tagállamokat is jobban ösztönöznék arra, hogy részt vegyenek widening partnerségekben, például bónuszpontokkal vagy kiemelt pályázati értékeléssel.

Mivel Dánia tölti be az Európai Unió Tanácsának soros elnöki tisztét 2025 második félévében, kiemelt szerepe lesz a 2028–2034-es többéves pénzügyi keret (MFF) tárgyalásainak kezdeti szakaszában. A dán kormány pragmatikus megközelítést képvisel: kiemelt céljuk, hogy „komoly előrehaladást” érjenek el az FP10 szabályozási kereteiben, ugyanakkor nem terveznek azonnali végrehajtási stratégiát. A dán álláspont szerint a kiválóságot továbbra is védeni kell, de a widening program megújítása is elengedhetetlen a kohézió és a stratégiai autonómia érdekében. A dán elnökség célja, hogy a versenyképesség, a biztonság és a zöld átállás szempontjait helyezze előtérbe, miközben a kohéziós politika modernizálásán és hatékonyabbá tételén dolgozik a 2027 utáni időszakra. A kutatásfinanszírozás tekintetében a dán megközelítés hangsúlyozza a köz- és magánszféra közötti együttműködés erősítését, valamint azt, hogy Európa csökkentse lemaradását a kritikus technológiák terén mutatkozó innovációs szakadékban.

Azért is fontos a jó stratégia megtalálása, mert az uniós kutatásfinanszírozás számos kihívással néz szembe. Európa még mindig le van maradva az új tudományfinanszírozási megközelítések alkalmazásában, különösen az MI, a kvantumtechnológia és a biotechnológia területén, miközben a versenytársak – különösen Kína – jelentős előnyre tettek szert a mesterséges intelligencia tudományos alkalmazásában. Az EU-nak nemcsak több forrásra van szüksége, hanem rugalmasabb és kockázatvállalóbb mechanizmusokra is, ha valóban versenyképes akar maradni a globális tudományos térben. A 2028 utáni költségvetés fontos eleme a kutatásfinanszírozás, a sikere azonban nemcsak a költségvetési kereten múlik, hanem azon is, hogy a szabályrendszerek egyszerűbbek, a célkitűzések koherensebbek, az eszközök pedig valóban elérhetők lesznek-e a teljes kontinens számára – beleértve Közép- és Kelet-Európát is.

Nyitókép forrása: Dominic Smith / Flickr

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, technológia, versenyképesség
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT