Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Taraczközi Anna

Európa jövője a laborban és az előadóteremben dől el

Európa csak akkor maradhat versenyképes, ha elegendő magasan képzett szakember áll rendelkezésre.

Taraczközi Anna 2025.09.12.
Navracsics Tibor

Hajó örvényben

Az Európai Unió eltűnőben van a nemzetközi politika színpadáról.

Navracsics Tibor 2025.09.11.
Csepeli Réka

Kérem a következőt!

A francia kormány bukásának okai és következményei.

Csepeli Réka 2025.09.10.
Szikora Tamás

A Facebook (is) nemet mondott a politikai hirdetésekre

A rendelet által elvárt kötelezettségek aránytalan terhet rónak a platformra.

Szikora Tamás 2025.09.08.
Pató Viktória Lilla

Szakpolitikai válaszok a lakhatási válságra

Az Otthon Start és az uniós kohéziós politika. Cél a megfizethető, fenntartható és biztonságos lakhatás biztosítása.

Pató Viktória Lilla 2025.09.08.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.05.05.
  • 2025.05.05.

Hamarabb hatályba léphet a migrációs paktum több eleme

Az Európai Bizottság idő előtt lehetővé tenné bizonyos esetekben a menedékkérelmek gyorsított eljárásban való elbírálását.

Az Európai Bizottság április második felében tett javaslatot arra, hogy a 2024-ben elfogadott és 2026 júniusában hatályba lépő új menekültügyi és migrációs paktum két pontjának végrehajtása már ebben az esztendőben kezdődjön meg. A testület kezdeményezésének célja, hogy segítséget nyújtson a tagállamoknak azon menedékkérelmek elbírálásának felgyorsításában, amelyek benyújtói nagy valószínűséggel nem jogosultak a menekültstátuszra. A Bizottság legutóbbi javaslata egyrészről azt szorgalmazza, hogy a nemzetek mielőbb alkalmazhassák a húsz százalékos elismerési arány küszöbértéket, amely értelmében a tagállamok jogosultak lennének gyorsított menekültügyi eljárást lefolytatni olyan országokból érkező személyek vonatkozásában, ahonnan a benyújtott kérelmek alapján a menedékkérők több mint nyolcvan százaléka elutasításra kerül. A másik pontját a biztonságos harmadik és származási országok meghatározása jelenti, amelyet kivételek kijelölésével lehetővé tenne az uniós testület, ezzel nagyobb mozgásteret adva a nemzeteknek bizonyos régiók vagy csoportok kizárásával kapcsolatban.

Hasonlóképpen a menekültügyi eljárások egy részének felgyorsítása és hatékonyabbá tételének céljából a menekültügyi és migrációs paktum néhány elemének idő előtti végrehajtásán túl az Európai Bizottság egy, a biztonságos származási országokat tartalmazó közös, uniós lista elfogadására is javaslatot tett. Valamennyi ilyen államból érkező menedékkérő nagy eséllyel elutasításra számíthat az elismerési ráta alapján, így a tagországoknak ismételten lehetőségük nyílna a gyorsított eljárás lefolytatására. A közös uniós lista nem felváltaná, hanem csupán kiegészítené a már meglévő nemzeti listákat.

Az európai listán kivétel nélkül szerepelne az összes tagjelölt nemzet, amelyről csak három esetben kerülhetnének le: fegyveres konfliktus esetén, az Európai Unió részéről történő szankció bevezetésekor, illetve amennyiben a menedékkérelmek elbírálásakor a pozitív döntések meghaladják a húsz százalékot. A tagjelölt országokon kívül hét állam szerepelne még a biztonságos származási országok között: Koszovó, Banglades, Kolumbia, Egyiptom, India, Marokkó, valamint Tunézia. Ez a nemzetek közül az Indiából érkezők esetében volt a legalacsonyabb az elfogadott kérelmek aránya, mindössze két százalékos. Banglades, Egyiptom, Marokkó és Tunézia esetében négy százalékos az elismerési arány, a Koszovóból, illetve Kolumbiából származók körében pedig öt százalékról lehet beszélni.

Az Európai Bizottság javaslatának hatályba lépéséhez az Európai Parlament és a Tanács támogatása is szükséges.

Nyitókép: Szúsza, Tunézia. forrás: Ivan / Flickr

Témakörök: Európai Unió, jog, migráció, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT