Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Lábody Péter

MI-útmutató

Komoly kihívássá vált az etikus és átlátható működés.

Lábody Péter 2025.07.01.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.03.20.
  • 2025.03.20.

Az Európai Bizottság hatékonyabbá tenné a bevándorlók visszaküldését

Az Európai Bizottság március elején ismertette a visszaküldések eredményesebbé tételére vonatkozó javaslatát. A tagállamok a cél érdekében létrehozhatnának az Európai Unión kívül úgynevezett visszatérési központokat is.

Az Európai Tanács 2024. októberi ülésén az állam- és kormányfők az illegális bevándorlás elleni küzdelem hatékonyabbá tételét szorgalmazták, amely érdekében, egyebek mellett, felkérték az Európai Bizottságot (EB), hogy dolgozzon ki jogalkotási javaslatot a visszaküldések felgyorsítására és egyszerűsítésére vonatkozóan. Az intézmény a kérésnek eleget téve, múlt héten ismertette a visszatérésekkel kapcsolatos, rendeletre irányuló javaslatát. A kezdeményezés egy közös európai rendszer létrehozását tűzi ki célul, az Európai Unióban (EU) jogszerűtlenül tartózkodók kiutasítása egységes szabályozás alapján valósulna meg, egyszersmind eredményesebbé téve ezeket az intézkedéseket.

2023-ban, a mintegy félmillió kiutasított harmadik országbeli polgárból minden ötödik hagyta el csupán az EU területét. Ez magában foglalja az önkéntesen távozókat, vagyis, akik a kiutasítási határozatot követően maguktól távoznak, valamint azok is ide tartoznak, akiket ki kellett toloncolni, miután nem teljesítették kötelezettségüket. 2024-ben ugyan valamelyest javult ez az arány, ám a távozásra felszólítottak több mint kétharmada továbbra is az Unióban tartózkodik. A visszaküldések hatékonysági problémája mögött több tényező is húzódik. Ide sorolhatóak például a nemzeti eljárási szabályok hibái, a tagállamok közötti együttműködés minősége, továbbá a származási országok magatartása, melyek gyakran megtagadják, hogy visszavegyék állampolgáraikat.

Az Európai Unióban a visszatérésekkel kapcsolatos jogi keretet mindezidáig egy 2008-ban elfogadott irányelv biztosította / biztosítja. E helyére lépne az Európai Bizottság mostani javaslata, amely az eddiginél egységesebb keretet szabna a visszaküldéseknek, az arra vonatkozó szabályozásoknak. Az eljárás lépéseinek pontos rögzítésén túl a rendelet három fontos új elemet is bevezetne a jelenleg hatályos irányelvhez képest. Egyfelől, egy uniós tagország kiutasítási határozatát a többi tagállam is kikényszerítheti, amennyiben a területükre lép az adott bevándorló. Ez meggyorsítaná a folyamatot, hiszen most új eljárást kell indítaniuk a nemzeteknek, függetlenül attól, hogy született-e már valahol döntés a visszatérésről. A tagországok közötti szorosabb és hatékonyabb koordinációt segítené elő az európai kiutasítási határozat létrehozása is, amelyre szintén javaslatot tett a Bizottság. A kezdeményezés harmadik, és legfontosabb – egyben a jogvédők által legtöbb kritikát kiváltó – újdonsága az úgynevezett „visszatérési központok” létrehozása. A táborok, befogadóközpontok tényleges létrehozásáért, a harmadik országokkal való megállapodás megkötéséért nem az Európai Unió, hanem – döntésük alapján – az egyes tagállamok lennének felelősek. Egy, ezt a célt szolgáló egyezménynek tartalmaznia kell egyebek mellett a központban való tartózkodás időtartamát, lehetőséget adva a kiutasított bevándorló számára a távozásra a származási országába, vagy más – őt befogadó – államba, valamint egy független szervet vagy eljárást, amely a megállapodásban foglaltak végrehajtásának ellenőrzésére szolgál. Az első uniós nemzet, amely létrehozhat visszatérési központokat, Olaszország lehet. Az olasz kormány ugyanis ilyen módon hasznosítaná Albániában a menedékkérelmek elbírálásának idejére kialakított, ám jelenleg üresen álló területeket.

A javaslat hatályba lépéséhez a Tanács és az Európai Parlament elfogadása is szükséges, politikai jóváhagyására pedig a március 20-án és 21-én megrendezésre kerülő Európai Tanács ülésen kerülhet sor. Megszavazása esetén – rendeletről lévén szó – valamennyi tagállamra közvetlenül, kötelező érvénnyel vonatkozik majd.

Kép: Epthinktank

Témakörök: Európai Unió, jog, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT