Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pató Viktória Lilla

Innovációs tükör 2025

Hogyan teljesít Magyarország a világ és Európa versenyében?

Pató Viktória Lilla 2025.08.27.
Czeczeli Vivien

Az MI-paradoxon

Milliárdok égnek el, de hol marad a növekedés?

Czeczeli Vivien 2025.08.26.
Taraczközi Anna

Európa útkeresése

Kutatási szabadság kontra politikai felelősség.

Taraczközi Anna 2025.08.26.
Mernyei Ákos Péter

A tények makacs dolgok

Európa sajnos sem társadalmi, sem gazdasági, innovációs vagy energetikai oldalról nem ütőképes.

Mernyei Ákos Péter 2025.08.25.
Kutasi Gábor

A nemzeti ünnep gazdaságtana

Érdemes elgondolkodni: vajon a nemzeti ünnep pazarlás vagy gazdasági többlet.

Kutasi Gábor 2025.08.15.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Miszlivetz Áron
Miszlivetz Áron
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.11.25.
  • 2024.11.25.

Az EU stratégiai versenyképességének visszanyerése

Hosszas egyezkedést követően az Európai Bizottság újonnan megválasztott biztosi kollégiuma december 1-jével fog felállni. Időközben Donald Trumpot immár másodjára is megválasztották az Egyesült Államok 47. elnökének, miközben az „Európa motorja” Németországnak egy széteső kormánykoalíciót kell kezelnie. Milyen kilátásai vannak az Európai Uniónak ebben a nemzetközi konfliktusokkal és potenciális gazdasági háborúval kiélezett helyzetben?

Miközben Ukrajnában egyre intenzívebb harcok folynak és a gázai helyzet is egyre fokozódik, továbbra sem látszik, hogy az EU megfelelően fel tud-e lépni saját védelme és biztonsága érdekében. A november 8-i budapesti nyilatkozat egy új lehetőséget vázol fel, az erőltetett politikai unió és túlszabályozással szemben egy pragmatikusabb, emberközeli gazdasági unió megvalósítását helyezi előtérbe. A „több piac” elvét követve az Egységes Piac akadályait teljesen le kell bontani, és 2026-ig szeretnék megvalósítani a közös biztosítási és megtakarítási piacot. A versenyképesség megőrzéséhez először a banki és tranzakciós költséget ársapkáját vagy akár eltörlését kell megvalósítani, hogy az EU-s állampolgárok költségek nélkül tudjanak hozzájutni a pénzpiaci szolgáltatásokhoz. A nyilatkozat negyedik pontja szerint radikálisan le kell egyszerűsíteni a szabályozást és adminisztratív terheket az EU-tagállamok állampolgárai és a vállalkozások részére. Ezek megvalósításában Stéphané Séjourné jólétért és iparstratégiáért, valamint Raffaele Fitto kohézióért és reformért felelős biztosoknak kell szorosan együttműködniük.

Az Európai Unió versenyképessége szempontjából két stratégiai ágazat töredezettségét kell mihamarabb megszüntetni, ezek a pénzügyi / banki szektor, valamint a közlekedési / vasúti szektor. Az előbbi kapcsán a részvény- és tőkepiacokat kell megerősíteni. Az egységes kínai vagy amerikai piacnak köszönhetően olcsóbb a hitelek, egykapus az ügyintézés és könnyebb a befektetés az éltechnológiákba. A páneurópai kockázatok kezeléséhez létre kell hozni az európai betétbiztosítási rendszert, ami a tagállamok 100 000 eurós betétgaranciáját határokon át biztosítaná. Ennek legfőbb gátja a német alkotmányban is szereplő Schuldenbremse, vagyis adósságfék, amely eddig tabu volt Németországban. A szabály a bruttó GDP 0.35%-ban korlátozza a költségvetési hiányt. A mindenkori német kormány mellett a legfelsőbb bíróságnak és a Bundesbanknak is át kell gondolnia, hogy korlátozó döntéseik mennyire gátolják a gazdasági motor beindítását, ehhez a német társadalomnak kell egyezségre jutnia.

A vasút, amely fel tudja venni a versenyt a közúti árufuvarozókkal és más személyszállítási eszközökkel szemben, katonai és polgári célú fejlesztése elengedhetetlen, hogy a kontinens növelje ipari teljesítményét és innovációját. A fent említett német adósságfék megszüntetése mellett szükség van az EU költségvetésének komoly növelésére is, amely segítene a határokon átívelő infrastruktúrák gyors fejlesztésében, mivel sajnos a tagállamok közötti eltérő bürokratikus akadályok gátolják a hatékonyságot. 

A Közös Piac nemcsak szabályok, rendeletek és folyamatok sokasága, hanem kézzel fogható eredmények együttese is. A közel 123 000 kilométer TEN-T hálózathoz képest a EU vasúti hálózata 201 000 kilométer hosszú. Az európai vasutakat tömörítő szervezet (CER) számítása szerint 2050-ig 1500 milliárd eurót kell betenni az európai vasútba, amelyhez képest elenyésző összeg az EU 2021–2027 közötti Európai Konnektivitási Eszközhöz rendelt 26 milliárd euró. Ez annyit jelent, hogy az EU-nak kétszer annyit kell költenie évente a vasútra, mint amennyit a 7 éves ciklus alatt teljesen. A Letta-jelentésben foglaltak pedig rávilágítanak arra a tényre, hogy a jelenlegi nemzeti szintű adókedvezmények hátrányos helyzetbe hozzák a nemzetközi szereplőket. Az európai fővárosok gyorsvasúti összeköttetéséhez egységes európai jegyértékesítési rendszerre / applikációra van szükség, tovább kell fejleszteni az egységes európai vasútirányítási rendszert (ERTMS) a digitális kapacitásgazdálkodás megvalósításával. Ezek mellett a vasúti piac liberalizációját elő kell segíteni, amely gyorsabb, olcsóbb és magasabb minőségű utazást tesz lehetővé az utasok számára.

Az elégtelen finanszírozás mellett további probléma, hogy az utas- és árufuvarozási kapacitások kezelése nem tervezett és nem összehangolt a határokon átívelően, mivel az EU-ban még mindig mintegy 800 nemzeti szabályozás létezik a vasúti közlekedésre vonatkozóan. Ráadásul az üzemeltetési követelmények eltérnek egymástól (pl. a vezetőfülkékben dolgozó személyzet létszámát illetően). Az új piaci belépők számára továbbra is fennállnak a piaci akadályok, ahol magas pályahasználati díjakkal, valamint a berendezésekhez és a jegyértékesítési rendszerekhez való hozzáférés nehézségeivel kell szembesülniük. Ezek következtében az elmúlt két évtizedben alig nőtt a határokon átnyúló távolsági vasúti szolgáltatások száma Európában. Az utazóközönség a gyors összeköttetések hiányát, a foglalások bonyolultságát, valamint a gyenge utasjogok és fogyasztóvédelmet tapasztalják. Ezek megoldásához a nemzeti vasúti vállalatok utaskomfortot növelő területeken való integrációját kell megvalósítani (mint pl. jegyértékesítés, határokon átnyúló egységes színvonalú szolgáltatások, utasjogok). A fentiek mellett hangsúlyt kell fektetni az egységes európai vasúti képzésre, akár egy európai vasútképzési / fejlesztési akadémia létrehozásával, amely folyamatos képzést és utánpótlást biztosítana a tagállamok vasútvállalatainak. A fenti javaslatok nem teljes körűek, viszont elengedhetetlenek a gazdasági stagnálásból való kilábalásnak az európai döntéshozók számára.

Kép forrása: batterytechonline.com

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, versenyképesség
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT