Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.12.07.
  • 2023.12.07.

Vita az uniós költségvetésről

Komoly viták övezik az Európai Bizottságnak a többéves pénzügyi keret módosítására vonatkozó javaslatát. A tagállamok több részkérdésben is megosztottak, így korántsem egyértelmű, születik-e megállapodás a jövő heti uniós csúcson.

Egy hét múlva, december 14-én és 15-én rendezik a soron következő, egyben az idei esztendő utolsó Európai Tanács (EiT) ülését. Az állam- és kormányfők csúcstalálkozójának egyik legfontosabb napirendi pontját kétségkívül az Unió bővítésének és az Ukrajnával való csatlakozási tárgyalások megkezdésének kérdése jelenti majd. Szó esik majd azonban egy olyan témáról is, amely most ugyan kevesebb figyelmet kap, ám az EiT ülésen komoly vitákra lehet számítani vele kapcsolatban. Ez nem más, mint a 2021–2027-es időszakra szóló többéves pénzügyi keret lehetséges módosítása.

Az Európai Bizottság 2023 júniusában tett javaslatot a hétéves költségvetés módosítására és kért a tagállamoktól összesen mintegy hatvanhat milliárd eurónyi pótlólagos hozzájárulást. A Bizottság a többletbefizetések szükségességét az előre nem látható kihívásokkal való szembesüléssel indokolta, úgymint például az orosz–ukrán háború, a migrációs nyomás erősödése, illetve a gazdasági helyzet alakulása. A hatvanhat milliárd eurónyi összeget hat fő területre összepontosítaná: 1) tizenkilenc milliárd euróból finanszírozná a közösen felvett hitel megemelkedő kamatainak költségét, 2) tizenhét milliárd euróval támogatná Ukrajnát – melyet kiegészítene egy harminchárom milliárd eurónyi kölcsön is –, 3) tizenöt milliárd eurót költene a migráció kezelésére, 4) további tízmilliárd eurót fordítana az Unió versenyképességének megerősítésére, végezetül pedig 5) hárommilliárd eurót különítene el az előre nem látható kiadásokat fedező pénzalapba, illetve 6) 1,9 milliárd eurót szán az uniós bürokrácia működtetésére.

Az Európai Unió többéves pénzügyi keretét különleges jogalkotási, azon belül is egyetértési eljárás keretében fogadják el a felek. A folyamat ez esetben is az Európai Bizottság javaslattételével kezdődik, elfogadásáról a Tanács dönt egyhangúlag, melyet követően az Európai Parlament (EP) egyetértésére is szükség van ahhoz, hogy lezártnak legyen tekinthető az eljárás. A legfőbb különbség a rendes jogalkotási eljáráshoz képest ez utóbbi lépésben mutatkozik meg, a hétéves költségvetéssel kapcsolatos tanácsi döntést ugyanis az EP nem módosíthatja, csak az elfogadásáról vagy elutasításáról dönthet.

A Tanács döntéshozatalát megelőzően az Európai Tanácsban az állam- és kormányfők vitatják meg és jelölik ki a költségvetés prioritásait, legfontosabb elemeit. A jelenlegi pénzügyi kerettel kapcsolatban éles viták voltak megfigyelhetők a tárgyalások során, és nincsen ez másképpen a módosításra vonatkozó javaslat kapcsán sem. A téma már az októberi EiT ülésen napirendre került, a tagországok megosztottsága miatt azonban decemberre – vagy esetleg még későbbre – halasztották a döntést. 

A politikai vezetők között három fő törésvonal rajzolódik ki, melyek nehezítik az egyhangúság elérését. Az első – és talán legjelentősebb – a költségvetés növelésének kérdése. Vannak olyan tagországok, amelyek egyetértenek a többletbefizetéssel, például Franciaország, Olaszország, Görögország és Portugália, míg mások nem támogatják a Bizottság javaslatát. Utóbbiak közé sorolható több nettó befizető ország – például Írország, Németország, Ausztria, Dánia, Hollandia és Svédország –, továbbá Magyarország, Szlovákia vagy éppen Észtország. Az ötlet támogatói között a plusz befizetések mértékéről oszlanak meg a vélemények. Franciaország a kért összeg csökkentésére szólította fel a Bizottságot, Görögország és Portugália ellenben a természeti katasztrófák következményeinek kezelésével kiszélesítené azon területek körét, amelyre új forrásokat szánnak.

A második törésvonal a Bizottság javaslatának egységként való kezelésével kapcsolatban mutatkozik meg. A többletbefizetést ellenző tagállamok többsége nyitott arra a lehetőségre, hogy Ukrajna támogatása kivételt képezzen, annak érdekében pedig valamekkora összeggel megnöveljék a költségvetést, Magyarország és Szlovákia ugyanakkor ehhez sem vagy legalábbis csak bizonyos feltételekkel járulna hozzá.

Harmadikként, arra vonatkozóan is más-más álláspontot képviselnek a nemzetek, hogy, milyen alternatívái lehetnek a plusz hozzájárulásnak. A legtöbben – például Németország, Hollandia, Dánia, Svédország – azt szorgalmazzák, hogy a Bizottság csoportosítson át máshonnan forrásokat az általa megjelölt területekre, az észtek azonban azt is felvetették, hogy e mellett az Unió saját bevételeinek növelése is jó megoldás lehet. Utóbbit ugyanakkor Írország határozottan elutasította.

A fent felsorolt, és egyéb, kisebb ellentétek feloldása jelentős kihívást jelent majd a feleknek, éppen ezért komoly viták várhatóak a jövő heti Európai Tanács ülésen. Az ügy még idén történő lezárásában további nehézséget jelent még, hogy Németország mint nettó befizető és az Európai Unió egyik legbefolyásosabb tagállama jelenleg belpolitikai válsággal küzd.

Kép: DW

Témakörök: bizottság, Európai Unió, költségvetés, tagállamok
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT