Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Mernyei Ákos Péter

A költség(vetés) fogságában

A költségvetés-tervezés mindig izgalmas folyamat. Nagy politikai csaták várhatók.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.13.
Matuz János

Az EU szuverenitása is csökken a világban, a tagállamoké is az EU-n belül – akkor ez most lose-lose?

Együtt erősebbek, stabilabbak, hatékonyabbak stb. lesznek?

Matuz János 2025.06.12.
Csepeli Réka

Francia jelentés az iszlamizmus beszivárgásáról

„A köztársasági eszme az iszlám fundamentalizmus fenyegető árnyékában.”

Csepeli Réka 2025.06.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az euróövezet előnyei és hátrányai

Bolgár tüntetések az euró bevezetése ellen.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.10.
Tóth Bettina

Mentsük meg Európa vizeit!

Minden tagállamban legalább 10%-kal kell csökkenteni a vízfelhasználást.

Tóth Bettina 2025.06.06.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Máthé Réka Zsuzsánna
Máthé Réka Zsuzsánna
tudományos munkatárs, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2022.12.05.
  • 2022.12.05.

Van sapkája az orosz olajnak

Az újabb szankció látványos, de csekély eredményességet lehet remélni.

Pénteken az uniós miniszterek megegyeztek az orosz vagy Oroszországból exportált nyersolaj és kőolajolajok, valamint bitumenes ásványokból nyert olajárak felső határában. A legszigorúbb, 30 dollárnál megálló árkorlátot a lengyel szerették volna bevezetni. Az egyezmény szerint jelenleg az árkorlát ennél egy jóval magasabb értéknél, hordónként 60 dollárra van beállítva. A mechanizmust kéthavonta felülvizsgálják, és az orosz olaj piaci árakhoz képest legkevesebb 5 százalék alatti értékre állítják be. Az intézkedés már december 5-én érvénybe is lép. Ezzel a lépéssel az EU csatlakozott az Egyesült Államokat, Egyesült Királyságot, Franciaországot, Japánt, Kanadát, Németországot és Olaszországot tömörítő G7-ek csoport javaslatához. 

Az intézkedés célja, hogy korlátozza a piaci viszonyok miatti áremelkedést, valamint, hogy csökkentse Oroszország olajból származó bevételeit. A Tanács 2022. október 6-án fogadta el azt a határozatot, amelyben megtiltotta az orosz nyersolaj és kőolajtermékek harmadik országokba történő tengeri szállítását, valamint az ehhez kapcsolódó technikai segítségnyújtás, közvetítői, illetve finanszírozás vagy pénzügyi segítségnyújtás. Csakhogy kivételt képeznek az árplafonnal azonos vagy az alatti áron vásárolt termékek esetei. 

Az legnagyobb olajszállító tartályhajó cégek többsége a G7 csoportba tartozó országokhoz kapcsolható tulajdonú, így valószínű, hogy a nemzetközi fellépést könnyű lesz összehangolni. Az egyik legnagyobb cég Japánban van bejegyezve, és több mint 930 hajóval dolgozik. Szintén jelentős a kanadai cég, amelynek tavaly 2 milliárd dolláros jövedelme volt. A harmadik helyezett egy belgiumi vállalat a maga 1.3 milliárdos jövedelemével. Érdemes megemlíteni, hogy a tíz legjelentősebb olajszállító cég között két görög vállalat is szerepel. Mindezek az olajszállító cégek jelentős bevételtől való elesése a szankciókat kivető országok számára sem lenne túlságosan előnyös – de jelenleg nem is igazán áll fenn ez a veszély.  

A nyugat lépései nem lepték meg Oroszországot, hiszen hajózási brókerek becslése szerint a jelen év elejétől Oroszország 103 tankerrel bővítette flottáját. Olyan hajókat vásárolt és csoportosított át, amelyek többnyire Iránt és Venezuelát szolgálják ki – szintén nyugati olajembargó alatt álló két országot. Az így kialakult orosz flotta nagyobb, mint számos, a világ legnagyobb olajszállító cégeinek flottája. Így például a görög Navos cégnek 49 hajója van vagy a szintén görög Tsakos Energy Navigation 64 hajóval dolgozik. 

Az orosz olaj szállításának korlátozása befolyásolja az Oroszország energiahordozókból származó bevételeit, leginkább hosszú távon. Rövid távon az várható, hogy az orosz flotta többnyire képes kiszolgálni a csökkent importigényeket. Ezen túlmenően, India és Kína a legjelentősebb importőrei az orosz olajnak, amelyet a 60 dolláros ársapka alatti értékért vásárolnak. Vagyis, a G7 országok tulajdonában lévő tankerhajók akár ki is szolgálhatják az ázsiai piaci igényeket, így viszonylag keveset veszítve profitjukból. Vagyis, a nyugat úgy járt el, mint a magyar népmesékből ismert lány, aki vitt is ajándékot, meg nem is: ki is vetett szankciót, meg nem is. Az intézkedés nem akadályozza meg, hogy a jelenlegi piaci helyezben a saját vállalatai olajat szállítsanak az orosz olaj legnagyobb importőreinek. 

Témakörök: ársapka, Európai Unió, olaj, szankció
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT