Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kutasi Gábor

Mozgástér és átpolitizáltság

Az EU következő költségvetési tervezése.

Kutasi Gábor 2025.05.30.
Varga Csilla

Majdnem kész a 2025-ös uniós költségvetés

Az új költségvetés biztosítja az unió versenyképességét növelő programok finanszírozását.

Varga Csilla 2024.11.22.
Hegedüs Csilla

Nő Romániában a költségvetési deficit

A megoldás még várat magára.

Hegedüs Csilla 2024.09.30.
Szűcs Petra

Hogyan hatott a Covid a munkaerőpiaci folyamatokra és az elbocsátások alakulására?  

Az üzleti szektor számos ága és iparág érintett volt. Elemzés.

Szűcs Petra 2024.09.06.
Mernyei Ákos Péter

Mire jut jövőre az uniós költségvetésből?

A 2025-ös terv főösszege közel 200 milliárd euró.

Mernyei Ákos Péter 2024.06.20.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Pongrácz Bálint
Pongrácz Bálint
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.03.10.
  • 2021.03.10.

2021. évi brit költségvetés: Hosszan tartó orvosság vagy akut kezelés?

Rishi Sunak, az Egyesült Királyság kincstári kancellárja már kinevezésekor, 2020-ban tudhatta, hogy a szigetország gazdaságára komoly hatással lesz országának kilépése az Európai Unióból, azonban azzal nem számolhatott, hogy a változások mértéke és a kilépési megállapodás pontatlansága mellett egy világjárvány is nehezíteni fogja a munkáját.

A gazdasági mutatók vizsgálatakor, csak kevés és nagyon specifikus esetekben lehet egyértelműen elkülöníteni, hogy az adott szektor visszaesését milyen mértékben okozhatta az európai gazdasági blokkból történt kiválás, vagy a koronavírussal járó lezárások, azonban általánosságban elmondható, hogy a kettő, egymást erősítő hatás térdre kényszerítette a brit gazdaság egészét. „A gazdaságunk 10%-kal zsugorodott – ez az elmúlt 300 év legnagyobb csökkenése. [továbbá] A hitelfelvételeink a békeidőkben jegyzett legmagasabbak.” – fogalmazott a kancellár, aki öt éve még csak a Westminster hátsó padjaiból szólalhatott fel, mint frissen választott képviselő.

Mindennek tudatában, a 2021-es költségvetés tervezésekor a konzervatív Sunak előtt a következő választás állt: vagy tartja magát a Toryk klasszikus elköteleződéséhez az alacsony adók mellett, vagy a rendkívüli helyzetre való tekintettel drasztikus adóemeléshez folyamodik, amiből komolyabb, társadalmi érdekű állami kiadásokat finanszírozhat. A kérdés sokban hasonlíthat a kontinens, sőt a világ legtöbb pénzügyminisztere előtt álló döntésre és esettanulmányként szolgálhat a konzervatív válságkezelés kutatásában, ugyan, arról, hogy a március 3-án közzétett brit költségvetés szigorúan követi-e a szabadpiaci elveket megoszlanak a vélemények.

Míg a független, brit Költségvetési Felelősség Hivatala (OBR) arra hívja fel a figyelmet, hogy az adóterhek az 1960-as évek óta nem látott magasságokba fognak szökni, ezzel párhuzamosan az ellenzéki Munkáspárt „közel sem eléggé ambiciózus”-ként jellemezte a költségvetést és további adóemeléseket szorgalmaz.

A Sunak által benyújtott válságkezelő csomag meglehetősen sokszínű, azonban az intézkedéseknek két megkülönböztethető csoportja van, az ágazat specifikus és az általános támogatások. Míg változó értékű mentőcsomagokat különít el a 2021-es költségvetés az olyan iparágaknak, mint a turisztika, a vendéglátás vagy a Brexit miatt hatványozottan nehéz helyzetben lévő pénzügyi szektor, addig a másik fronton csökkentett általános forgalmi adót és minimálbér-emelést ajánl. Mindemellett, a kancellár az úgynevezett Furlough-rendszer meghosszabbítására is ígéretet tett, aminek a keretein belül a járványügyi korlátozások miatt nem dolgozó alkalmazott bérének 80%-át átvállalja az állam.

A támogatások mellett megszorítások sorát is tartalmazta az a piros doboz, amelyben a kincstár kancellárja a Downing Street 10-be vitte a tervezett költségvetést, az ország hagyományainak megfelelően. Az adóbevételek növelésének tervezett mértéke két/három éves távlatban 29 milliárd font (12423 milliárd forint), amelynek elérésére két fő területet, a személyi jövedelemadót és a vállalati adót jelölte ki Sunak. A személyi jövedelemadó-küszöb csökkentése várhatóan 1,3 millió új adófizetőt jelenthet a Brit kormánynak, valamint az adókulcsok minimális újrakalibrálása eredményeként további 1 millió lakos fog magasabb arányú adót fizetni. Továbbá, a vállalati adót érintően, a kisvállalkozók kivételével a fő adókulcs 19%-ról 25%-ra fog emelkedni lassú ütemezett mértékben az elkövetkezendő két év leforgása alatt.

Egészében véve, Rishi Sunak 2021-es brit költségvetése épp annyira tűnhet elfogadható kompromisszumnak az alsóházi aisle (az ülésterem közepén húzódó és a pártokat elválasztó jellegzetes ’folyosó’) konzervatív oldaláról nézve, mint azzal szemben ülve.

Témakörök: Brexit, Egyesült Királyság, gazdasági válság, költségvetés, koronavírus, Rishi Sunak
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT