Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Petri Bernadett

Csatlakozási előszoba helyett a nappaliban

Ukrajna tagjelöltként léphetne be az EU közös piacára?

Petri Bernadett 2025.04.30.
Demmel József

A reformkori Magyarország legfontosabb szlovákja

Egy fontos százéves doktori disszertáció a Sorbonne-ról.

Demmel József 2025.03.31.
Tárnok Balázs

Megkezdődtek a csatlakozási tárgyalások Ukrajnával

A tárgyalások lényegi része kormányközi konferenciákon zajlik majd.

Tárnok Balázs 2024.07.02.
Varga Csilla

Realitássá válik-e Ukrajna és Moldova EU-s csatlakozásának megkezdése?

Az Európai Bizottság szerint teljesítették a szükséges feltételeket.

Varga Csilla 2024.06.12.
Tárnok Balázs

Peter Pellegrini Szlovákia új köztársasági elnöke

Melyek a választás legfőbb tanulságai?

Tárnok Balázs 2024.04.08.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Varga Csilla
Varga Csilla
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.03.02.
  • 2021.03.02.

Visszalépések a nemzeti kisebbségek jogainak biztosítása terén: a készülő ukrán nemzeti kisebbségi törvény és a szlovák állampolgársági törvény

A múlt hét folyamán, február 24-én a szlovák kormány elfogadta az állampolgársági törvény módosítását, amely többek között arról rendelkezik, hogy szlovák állampolgárságukat azok is visszakaphatják, akik korábban „saját akaratukból” lemondtak róla, illetve általánosságban véve könnyebbé teszi a szlovák állampolgárság felvételét. Emellett Ukrajnában előkészítés alatt áll a nemzeti kisebbségről szóló törvény, amely – elviekben – szabályozná az Ukrajna területén élő nemzeti kisebbségek identitásának és egyenlőségének védelmét, azonban a sajtóban a törvénytervezettel és tartalmával megjelent eddigi tájékoztatás szerint az jócskán alulmúlja az ezzel kapcsolatos várakozásokat.

A szlovák állampolgársági törvény módosításával kapcsolatos javaslatot a szlovák kormány a Belügyminisztérium előterjesztésére fogadta el múlt hét szerdán, amelyet azonban még a parlamentnek jóvá kell hagynia, és amelyre a szlovákiai magyarság, illetve egyéb kisebbségekhez tartozók is sokat vártak, azonban egyes szakértők szerint a most elfogadott módosítás csupán adminisztratív könnyítést jelentene. Az állampolgársági törvényt Robert Fico (Smer) első kormánya fogadta el, amely többek között kimondta, hogy elveszíti szlovák állampolgárságát az, aki felveszi egy másik államét. A törvény akkori módosítása a kormány egyfajta reakciója volt a Magyarország által 2011-ben bevezetett egyszerűsített honosítási eljárásra, amely a határon túli magyarok számára lehetővé tette, egyszerűsítette a magyar állampolgárság felvételét. A nemrégiben elfogadott javaslat alapján nem veszítenék el a szlovák állampolgárságukat azok, akik felvennék más országét, illetve azok is visszakaphatnák, akik korábban elvesztették. Az állampolgárságot azok a személyek is megkaphatnák, akiknek legalább egyik szülője, nagyszülője vagy dédszülője szlovák állampolgár volt. A javaslat szerint a szlovák állampolgárságot kérelmező cseh állampolgároknak, illetve a 65 évnél idősebb személyeknek nem kell igazolniuk szlovák nyelvtudásukat. A javaslat ugyanakkor továbbra is kizárja a felvidéki magyar közösség lehetőségét a kettős állampolgárság felvételére, mivel azt külföldi állandó lakcímhez köti, tehát a magyar nemzethez való kötődés, kulturális, érzelmi vagy egyéb alapon nem vehető fel a magyar állampolgárság anélkül, hogy valaki elveszítené a szlovákot.

Egyes, a témában jártas szakértők szerint a módosítással nem oldódik meg a kettős állampolgárság kérdése, a módosítás legfontosabb pontja szerint, ha valaki egy másik ország állampolgárságát felveszi, akkor nem veszíti el a szlovákot, amennyiben okiratokkal igazolja, hogy legalább öt éve a szóban forgó másik országban él. Ennek értelmében a Szlovákiában élő magyarok továbbra is elveszítenék a szlovák állampolgárságukat, ha felveszik a magyart. Fiala-Butora János jogász kiemelte, hogy az említett feltétel valójában szigorításnak tekinthető, mivel egy minisztériumi rendelet szerint jelenleg is van arra lehetőség, hogy akit megfosztottak a szlovák állampolgárságától, visszakérje azt és eddig az érintettnek nem volt szüksége arra, hogy okirattal igazolja, hogy öt évig a szóban forgó államban volt a lakhelye. (Bővebben lásd: https://ujszo.com/kozelet/szakertok-szerint-sem-hoz-elorelepest-az-allampolgarsagi-torveny-modositasa). Nagy Dávid jogász kifejtette, hogy tudomása szerint minden olyan pont belekerült a javaslatba, amelyet a belügyi tárca szeretett volna, a magyar fél javaslatai közül azonban egy sem, így valójában „olyan törvénymódosítási javaslat született, amely megerősíti azt, amit Fico, Mečiar és Slota 2010-ben kitalált. Ki lehet mondani, ez a törvény immár nyíltan a felvidéki magyarság ellen irányul.” (Bővebben lásd: https://index.hu/kulfold/2021/02/24/jog-kormany-modositas-allampolgarsag/).

Emellett Ukrajnában is zajlik a nemzeti kisebbségi törvény tervezetének előkészítése, amely bár hivatalosan nem került közzétételre, tartalma nem hivatalosan elérhetővé vált, és nem meglepő módon nagy visszalépést jelent a nemzeti kisebbségek jogainak biztosítása terén. Zelenszkij február végi sajtónyilatkozata alapján a törvény „jogokat biztosít a nemzeti kisebbségeknek, ugyanakkor védi Ukrajna területi integritását és szuverenitását. Államként védjük a nemzeti kisebbségek hagyományait, ünnepeit, nyelvét, folklórját, ugyanakkor megköveteljük az ukrán hagyományok és nyelv tiszteletét. Bármely kisebbség gyermekeinek ismernie kell népük nyelvét és az ukránt. Ez igazságos”. (https://kmksz.com.ua/2021/02/21/kisebbsegi-torvenyt-akar-zelenszkij/). A készülő törvény a jelenleg hatályos, 2012-ben, 2013-ban és 2014-ben módosított, 1999. évi 36. sz. törvényt váltaná fel. Emellett annyit tudni lehet a készülő törvénytervezetről, hogy több területen tartalmaz változást az előbbi szabályozáshoz képest. Ilyen változás például az, hogy az új törvény, az előzőtől eltérően, nem nemzeti közösségek, hanem a nemzeti közösségekhez tartozó személyek jogait tartalmazza majd, illetve nemcsak a nemzeti, hanem a vallási és etnikai közösségeket is hatálya alá vonja. A törvény nem tartalmazza a kulturális autonómia biztosítását, holott a jelenlegi szabályozás ezt még garantálja, valamint csak az anyanyelv oktatását biztosítaná, nem pedig az anyanyelvi oktatást. E témakörök szabályozásával összefüggésben egyébként, a tervezet alapján, az oktatási törvény rendelkezései élveznek előnyt.  Az új tervezet engedélyezi az etnikai szimbólumok használatát, holott a korábbi törvény még nemzeti szimbólumokról beszélt, illetve – a korábbi törvénytől eltérően – nem írja elő, csak lehetőségként veti fel az adott régiókban a nemzeti kisebbségi nyelveken kiadott hivatalos iratokat és hirdetéseket. Az új törvény lehetővé tenné, hogy a nemzeti közösségek külföldről támogatásokat fogadjanak el, azonban tiltja az együttműködést olyan szervezetekkel, amelyeknek a célja Ukrajna szuverenitásának megsértése (Bővebben lásd: https://karpataljalap.net/).

A törvénytervezetből az tűnik ki, hogy valójában több területen szűkíti, korlátozza a kisebbségek jogait, illetve sérti Ukrajna Alkotmányát és nem veszi át és nem alkalmazza Ukrajna kisebbségi jogokkal kapcsolatos nemzetközi kötelezettségvállalásait. Az optimista nézet szerint még lehet reménykedni abban, hogy a tervezet nem jelenlegi formájában kerül a Legfelsőbb Tanács elé, illetve a magyar érdekvédelmi szervezeteket is bevonják majd a végső dokumentum-tervezet előkészítésébe, azonban egy jóval realistább, a jelenlegi ukrán helyzetet figyelembe vevő álláspont erre nem sok erre nem sok esélyt láthat.

Bár a szlovák és ukrán kormányok részéről a fentiekben ismertetett fejlemények, valószínűsíthetően, előrelépésként, a nemzeti kisebbségekkel kapcsolatos egyes témakörök megoldásaként vannak feltüntetve, a kisebbségi közössége szempontjából mégsem tekinthetők annak. Míg Szlovákia esetében az állampolgársági törvény módosítása alapvetően, első látásra pozitív fejleménynek számítana, annak átfogóbb vizsgálata mégis azt mutatja, hogy a kérdés ennél jóval árnyaltabb. Az előkészítés alatt álló ukrán nemzeti kisebbségi törvény jelenlegi tervezete pedig egyértelmű visszalépést jelent a korábbi szabályozáshoz képest, nagymértékben szűkítve a nemzeti kisebbségek jogait.

Kép: https://hirnavigator.hu/hir/1106979-az-allampolgarsagi-torveny-modositasa-nem-jelent-segitseget-a-szlovakiai-kisebbsegeknek

Témakörök: kisebbségpolitika, Szlovákia, Ukrajna
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT