Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Marton Ádám

Adattudomány – milyen programnyelvvel?

Az R és Python is nyílt forráskódú programnyelv, így a támogatói és fejlesztői felülete is széleskörű.

Marton Ádám 2025.07.25.
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
MESSZELÁTÓ BLOG
Picture of Csontos Szabolcs
Csontos Szabolcs
a Nemzetek Európája Karrierprogram korábbi hallgatója
  • 2024.12.05.
  • 2024.12.05.

A 2024-es BRICS-csúcs

A kihívások, dilemmák és lehetőségek határán egy többpólusú világrend felé

A BRICS 16. csúcstalálkozója, amelyet az oroszországi Kazanyban rendeztek meg október végén, nem csupán a blokkon belüli együttműködés, hanem a globális színtér változásainak szimbolikus eseménye is volt. Az idei BRICS-csúcson 36 ország képviseltette magát, ezek közül 24-en a legmagasabb szinten. A csúcstalálkozón részt vett az ENSZ-főtitkár, António Guterres is. A találkozó célkitűzése és mottója „az igazságos globális fejlődés és biztonság érdekében történő multilateralizmus erősítése” volt, amely kifejezte a BRICS-tagok azon törekvését, hogy alternatívát kínáljanak a nyugati dominanciájú pénzügyi rendszerektől való függetlenedéshez, a globális intézmények megreformálásához és végső soron egy többpólusú világrend kialakításához. A csúcsot követő reális kilátások azonban bizonytalanok, hiszen a különböző politikai és gazdasági háttérrel rendelkező országok számára nehézséget jelenthet a közös irány megtalálása.

A BRICS mozaikszó Brazíliát, Oroszországot, Indiát, Kínát és Dél-Afrikát jelöli, amelyeket 2001-ben Jim O’Neill közgazdász azonosított a globális gazdasági növekedés várható motorjaként. Az első hivatalos találkozójuk 2009-ben zajlott, 2010-ben Dél-Afrika is csatlakozott a csoporthoz, 2011-ben megkezdték egy laza együttműködési struktúra kidolgozását, 2015-ben pedig közösen megalapították az Új Fejlesztési Bankot, amely a fejlődő országok infrastruktúra-fejlesztését támogatja.

A BRICS kezdeti célja a Nyugat-vezérelt gazdasági struktúrák, mint például az IMF és a Világbank megreformálása volt. Az évek során azonban a blokk egyre jobban igyekezett kibővíteni a célkitűzéseit. A kazanyi csúcstalálkozó ennek az átalakulásnak a csúcspontját jelentette, ahol a gazdasági függetlenség mellett a biztonsági és politikai együttműködés is nagy hangsúlyt kapott. Ennek ellenére a belső politikai és gazdasági különbségek – például Kína agresszívebb külpolitikája, India kiegyensúlyozott diplomáciai hozzáállása és Oroszország Nyugat-ellenes álláspontja – gyakran ütköznek egymással.

A kazanyi csúcson a BRICS 13 új partnerországot üdvözölt, amely lehetőséget adhat a blokk befolyásának szélesítésére. Az új tagok – mint Irán, Egyiptom, Etiópia és az Egyesült Arab Emírségek – csatlakozása a blokk népességbeli súlyát is növeli, amely immár a világ lakosságának közel a felét teszi ki. Irán csatlakozása, amely a blokk Nyugat-ellenes retorikájába jól illeszkedik, feszültséget okozhat a közel-keleti szövetségesek között, különösen Szaúd-Arábiával, amely figyelemmel kísérte a csúcsot, de nem csatlakozott teljes jogú tagként. Szaúd-Arábia óvatossága is rámutat a BRICS bővítéssel kapcsolatos kihívásaira: az új tagok behozatala mellett a blokk kohéziójának megőrzése egyre nehezebbé válik. A NATO-tag Törökország különösen összetett helyzetet teremt például a geopolitikai érdekellentétek kezelésének vonatkozásában, nem említve az indiai félelmeket a kínai gazdasági dominancia térnyerését illetően.

A kazanyi csúcstalálkozó egyik központi kérdése a dollár dominanciájától való elszakadás volt, amelyhez számos új gazdasági kezdeményezés társult. Oroszország például javasolta egy BRICS gabonatőzsde létrehozását, valamint a – blockchain-alapú – BRICS Pay néven határokon átnyúló, tranzakciókra épülő rendszer bevezetését, amely lehetőséget kínálna a tagállamoknak a nyugati szankciók kikerülésére. Bár a kezdeményezések érdekes alternatívákat kínálnak a nyugati pénzügyi dominancia ellen, a technikai és szabályozási kihívások komoly akadályt jelentenek egy működőképes hálózat létrehozásában. India óvatos megközelítése a de-dollárosításhoz jól tükrözi a BRICS tagok közti különbségeket: miközben India támogatja a pénzügyi függetlenség iránti törekvéseket, gazdasági kapcsolatai a Nyugattal nem teszik lehetővé számára, hogy teljes mértékben eltávolodjon a dollártól.

A kazanyi csúcstalálkozó során Oroszország és Kína határozottan támogatták egy multipoláris világrend kialakítását, amelyben kevésbé érvényesül a Nyugat dominanciája. India azonban e téren is igyekezett távol maradni a nyíltan Nyugat-ellenes retorikától, hiszen gazdasági és politikai kapcsolatai az Egyesült Államokkal és Európával továbbra is kulcsfontosságúak. Az ukrajnai háború például csak visszafogottan került szóba a találkozón, ami a nézeteltérések elkerülésére tett diplomáciai kísérletet tükrözi. A kínai elnök a békére való törekvést hangsúlyozta az orosz–ukrán háború és a közel-keleti konfliktusok kapcsán is.

A kulcsfontosságú szereplők szemszögéből vizsgálva az alábbi megállapítások tehetők:

Oroszország számára a csúcstalálkozó lehetőséget adott arra, hogy a szankciók ellenére is fenntartsa globális befolyását. Putyin elnök a BRICS-en belüli alternatív pénzügyi rendszerek kialakítását szorgalmazta, hogy csökkentse az ország nyugati piacoktól való függését.

Kína elkötelezettsége a BRICS Pay rendszer mellett jól illeszkedik Peking azon törekvéséhez, hogy a nemzetközi pénzügyi architektúrát átalakítsa. Ugyanakkor Kína növekvő gazdasági befolyása aggodalmat kelt a többi BRICS-tagban, különösen Indiában, amely érzékeny a kínai dominancia erősödésére a blokkban.

India óvatos diplomáciája különösen fontos a BRICS számára, mivel az ország egyensúlyt keres a Nyugat és a BRICS-tagok között. Modi miniszterelnök inkább a gazdasági együttműködésre helyezte a hangsúlyt, kerülve az éles geopolitikai állásfoglalásokat.

A 2024-es csúcstalálkozó központi eredménye a Kazanyi Nyilatkozat, amely a BRICS elkötelezettségét hirdette egy igazságosabb globális rend mellett. A dokumentum kiemeli a globális kormányzati intézmények – például az ENSZ Biztonsági Tanácsa – reformjának szükségességét a globális dél erősebb képviselete érdekében, és felhívja a figyelmet egy új, nyugati dominanciától mentes pénzügyi rendszerre. Mindezek ellenére a nyilatkozat gyakorlati megvalósítását illetően hiányzik a konkrét cselekvési terv, ami a tagok eltérő nemzeti prioritásait tükrözi és veszélyezteti a dokumentum tartalmi súlyát.

A BRICS 2024-es csúcstalálkozója lehetőségeket és kockázatokat egyaránt magában hordozott. A blokk célkitűzései – a nyugati hegemónia elleni fellépés és törekvés, a globális kormányzás reformja és az új partnerek bevonása – ambiciózusak, de a belső ellentmondások és eltérő érdekek nehezítik az egységes stratégia kialakítását. A BRICS sikere azon múlik a jövőben, hogy képes lesz-e a széles körű deklarációkat konkrét cselekvésekké alakítani, felülemelkedni az ellentéteken és világos stratégiát követni. Csak ebben az esetben válhat valóban jelentős tényezővé egy multipoláris világban.

Felhasznált irodalom

  1. Index – Gazdaság – Putyin így szorítaná sarokba Amerikát, Magyarország pedig óriásit kaszálhat ezen
  2. BRICS Kazan Summit: Ambiguous Ambition in Pursuit of Multipolar World | Geopolitical Monitor
  3. The BRICS Summit in Kazan Is a Showdown With the West
  4. The Battle for the BRICS: Why the Future of the Bloc Will Shape Global Order
  5. BRICS 2024: can the expanding bloc truly challenge western dominance? By Invezz
  6. BRICS summit: Key takeaways from the Kazan declaration | Reuters
  7. Russia’s BRICS summit: What’s on the agenda and why it matters to Putin | Vladimir Putin News | Al Jazeera
  8. Vladimir Putin hosts Brics summit to show West pressure not working
  9. Putin returns to world stage hosting 36 leaders at Brics summit in Russia | Brics | The Guardian
  10. BRICS Summit: Guterres underscores bloc’s role in boosting global cooperation | UN News

Nyitókép forrása: Flickr

Témakörök: BRICS, elemzés, politika, világrend
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT