Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Matuz János

Mennyire és milyen területen fontosak a Türk Államok az Európai Uniónak?

A Türk Államok részvétele a közvetlen uniós programokban.

Matuz János 2025.07.15.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat II.

A fiskális akadályok Előzőleg már írtunk arról, hogy a dollár geopolitikai szerepének változása, valamint az amerikai gazdasági és pénzpiaci fejlemények új ajtókat nyithat az euró nemzetközi

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat I.

Lehetőség az átalakuló világgazdasági környezetben?

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
Zsivity Tímea

Srebrenica: a múlt árnyéka, a jelen felelőssége

„Jobb a közeli jó szomszéd, mint a távoli testvér”.

Zsivity Tímea 2025.07.14.
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
LUDECON BLOG
Kutasi Gábor
Kutasi Gábor
intézetvezető, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2025.03.17.
  • 2025.03.17.

Románia az ikerdeficit csapdája felé robog

Románia gazdasága az elmúlt években egyre inkább az ikerdeficit, azaz a költségvetési hiány és a folyó fizetési mérleg hiányának kettős csapdája felé sodródik. Ez a helyzet emlékeztet Magyarország 1990-es és 2000-es évekbeli gazdaságpolitikai hibáira, amikor hasonló problémákkal kellett szembenézni. Igaz ugyanakkor, hogy a jelenlegi román az adósságszint és fejlettségi szint kedvezőbb gazdasági környezetet teremt, mint a két vagy három évtizeddel korábbi magyar eset. Az ikerdeficit hosszú távon fenntarthatatlan, és komoly gazdasági kihívásokat jelenthet egy ország számára.

Románia költségvetési és folyó fizetési mérleg hiánya

A Román Nemzeti Bank adatai szerint Románia folyó fizetési mérlegének hiánya 2024 decemberében jelentősen, 2,936 millió euróra nőtt az előző év azonos időszakában mért 1,721 millió euróról. A költségvetési hiány szintén aggasztó képet mutat. Előzetes adatok szerint 2023-ban a kormányzati költségvetés hiánya a GDP 5,6%-át tette ki. Összehasonlításképpen, Románia 1993 és 2023 között átlagosan a GDP 3,61%-ának megfelelő költségvetési hiányt produkált, a legmagasabb értéket 2009-ben érte el, amikor a hiány a GDP 9,5%-át tette ki.

Magyarország az 1990-es és 2000-es években hasonló kihívásokkal szembesült. A rendszerváltást követően, 1994-re az országban ikerdeficit alakult ki, mind az államháztartás, mind a folyó fizetési mérleg hiánya meghaladta a GDP 10%-át. Az 1995–96-os kiigazítási kísérlet során megszorító intézkedéseket vezettek be, amelyek rövid távon javították az egyensúlyt, de hosszú távon nem hoztak tartós eredményt. A 2000-es években ismét jelentős költségvetési hiány alakult ki, ami újabb kiigazításokat tett szükségessé. Ezek az intézkedések azonban gyakran csak rövid távú hatásokat értek el, és nem biztosították a fenntartható növekedést.

Az ikerdeficit veszélye

Ahogy mostanában bemutatott könyvünkben írtuk: „A gazdaságpolitika külső egyensúlyra gyakorolt hatását jól érzékelteti az úgynevezett ikerdeficit állapota, amely különösen kockázatos gazdaságpolitikai fundamentumokat takar. Ez a jelenség a költségvetési hiány és a folyó fizetési (vagy a kereskedelmi) mérleg hiányának együttes fennállását jelenti és a veszélye abban van, hogy miközben a gazdaság egésze a külföld felé eladósodik, a fiskális politika pénzügyi megmentőképessége is megszűnik, sőt jó eséllyel az államadósság jelentős része is külföldi hitelezők által finanszírozott. Amennyiben a külföldi hitelpiacok bezárulnak, akár a likviditásuk csökkenése, akár a kockázatérzékenységük növekedése, akár az adott ország adósságkockázatának növekedése miatt, az egyszerre okoz államcsődöt az államkötvények lejáratakor, mert nem lesz új hitelező, aki megújítaná a lejáró kötvényeket, és a magángazdaságnak sokkszerűen visszaesik a kereslete, mivel a kieső külföldi forrásokból finanszírozott fogyasztás és beruházás nem talál hazai helyettesítő forrást sem a magán- sem az állami szektorban.” (Gazdaságpolitika: Nyitott gazdaságok gazdasági kormányzása, p. 234.)

A negatív következmények már jelentkeznek

A Moody’s múlt pénteken negatívra rontotta Románia adósságának kilátását (Baa3-), míg a Standard & Poor’s már januárban, míg a Fitch Ratings februárban döntött arról, hogy továbbra is negatív kilátással tartja a BBB- besorolást. A hitelminősítések a befektetők számára jelzik Románia hitelképességének romlását, ami jelentős hatással van az ország hitelfelvételi költségeire. A makrogazdasági adatok előrejelzésében is megmutatkozik a negatív hatás. A később készült előrejelzések egyre pesszimistábbak a növekedést és az inflációt illetően, amely utóbbi már 5% felett volt februárban. (Pl. egy korábbi kontra későbbi)

Mi várható?

A költségvetési deficit csökkentése elkerülhetetlen, bár még így is magas marad a fiskális kockázat: „A kormány célja, hogy 2025-ben a GDP 7 százalékára csökkentse a költségvetési hiányt, teljesítve ezzel az Európai Bizottság célkitűzését. A legfontosabb intézkedések közé tartozik a kiadások szigorúbb ellenőrzése, beleértve a bérek és nyugdíjak befagyasztását, valamint az adóbeszedés javítását. 2025-ben a GDP 7,5%-ának, 2026-ra pedig 6,8%-os hiányra számíthatunk, ami több mint kétszerese a jelenlegi előre jelzett „BBB” mediánnak, amely 2025–2026-ban átlagosan 3,2%. A költségvetési konszolidáció középtávon nehéz kompromisszumokkal szembesülhet a már amúgy is visszafogott gazdasági növekedésre gyakorolt ​​esetleges kedvezőtlen hatása miatt, valamint a pénzügyi piaci volatilitás kockázata miatt, amely megemeli a kamatköltségeket, tovább gyengítve a költségvetési pozíciót.” – írja a Fitsch Ratings. 

A már bejelentett intézkedések közül néhány példa: a közszféra béreinek és nyugdíjainak indexálásának befagyasztása megtörtént. Van, aki már az államháztartási kiadások és bevételek átalakítását vagy az adóemelést vetíti előre. Bár a folyó fizetési mérleg nincs a román gazdasági diskurzus középpontjában, nem lenne logikátlan a lej leértékelődése sem, mint rövid távú tűzoltó megoldás.

Nyitókép: Román lej, forrás: jeaneeem / Flickr

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, politika, Románia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT