Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
LUDECON BLOG
Marton Ádám
Marton Ádám
junior kutató, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2023.08.10.
  • 2023.08.10.

A big data elemzés az üzleti szféra perspektívájából

A technológiai fejlődéssel párhuzamosan egyre több és több adatot generálunk. Az adatok létrejöhetnek a háztartások, a vállalkozások és az állam szintjén is. A permanensen növekvő adatmennyiség számos elemzési lehetőséget kínál, melyek különböző csatornákon keresztül fejthetik ki hatásukat, legyen szó a döntéshozatali folyamatról, a fogyasztói magatartás elemzéséről vagy a költségek csökkentéséről. Általánosságban elmondható, hogy a big data elemzés alkalmazásával rugalmasság-, hatékonyság-, és termelékenységnövekedés idézhető elő, illetve a vállalkozás reziliens képessége is javulhat. Ezzel összefüggésben a big data elemzés makroszinten is kulcsfontosságú tényezőnek tekinthető a termelékenység és a versenyképesség szempontjából. Mindazonáltal az adatokhoz való hozzáférés, az adatok etikus felhasználása, az adatok minősége, illetve az adatvédelem számottevően befolyásolhatja a big data elemzés lehetőségeit.

A digitalizáció és a negyedik ipari forradalom egyes vívmányainak terjedésével az adatok mennyisége folyamatos emelkedést mutat. Ez megteremti a lehetőséget a nagy mennyiségű adat elemzésére, mely kiterjedhet a strukturálatlan és részben a strukturált adatokra is. Ezek vizsgálatokba történő bevonása új perspektívákat nyithat meg az összefüggések, az ok-okozati kapcsolatok, illetve a különböző potenciális hálózatok feltárása terén. Az adatokhoz való hozzáférés, illetve a rendelkezésre álló adatok minősége azonban kulcsfontosságú tényező az adatelemzések során. Ezek a különböző ágazatokban eltérőek lehetnek, azonban megállapítható, hogy a big data elemzés már számos területen elterjedt, legyen szó a logisztikáról, a beszerzésről, az ellátási láncokról vagy a turizmusról.

A vállalkozások különböző módon alkalmazhatják a rendelkezésükre álló adatmennyiséget. Ezek kiterjedhetnek például a fogyasztói igények feltárására, a termék- és szolgáltatásportfolió kialakítására, az adatvezérelt döntéshozatalra, a kockázatkezelésre vagy az innovációra is. A big data számos tényezőn keresztül befolyásolhatja a vállalati innovációs folyamatot, mely közé sorolhatjuk például a nem strukturált vagy félig strukturált adatok bevonását az elemzési keretrendszerbe, a valós idejű adatok révén a gyorsabb reakcióképességet, az adatok mélységének növekedésével a rugalmasság növekedését, illetve javíthatják az előrejelzéseket, s az azok alapján meghozott döntések relevanciáját. Emellett az adatmennyiség emelkedésével kiszűrhetők az eddigi torzítások is. A big data tehát számottevően befolyásolhatja mikroszinten az adott vállalat reziliens képességét, valamint versenyelőnyt jelenthet számára. Ezzel párhuzamosan a reziliencia növekedése pozitívan befolyásolhatja a teljes ellátási láncot, az adott ágazatot, valamint a nemzetgazdaságot egyaránt. Példaként említhető, hogy a big data elemzések alkalmazásával az ellátási láncok rugalmassága is növelhető, mely különösen fontos a pandémia során való negatív érintettségből fakadóan.  

Áttérve a vállalati innovációs összefüggésekre: egy a német vállalkozások mintáján elvégzett elemzés megállapította, hogy – az IT-hoz kapcsolódó készségek terén mutatkozó befektetésektől függően – a gyártói és a szolgáltatói szektorban egyaránt kimutatható a big data elemzés pozitív hatása a termékinnovációra. Továbbá az olasz kis- és középvállalkozásokon elvégzett vizsgálatok is a big data vállalati teljesítményre gyakorolt hatását hangsúlyozzák, melyben kiemelt szerepe van a tudásmenedzsmentbe történő befektetésnek is. Amennyiben a döntéshozatali folyamat oldaláról vizsgálódunk, úgy kutatások alapján kijelenthető az is, hogy a vállalkozásoknak a big data-n alapuló döntéshozatal sikeres adaptálásához számos tényezőre van szükségük, melyek közé sorolható az összegyűjtött és rendelkezésre álló megfelelő adatkészlet, az elemzéséhez szükséges modellek, eszközök, valamint a hozzáértő, szakképzett munkaerő, s a megfelelő szervezeti képességek és struktúra. 

Fontos azonban leszögezni, hogy a big data elemzés alkalmazását nem csupán technikai oldalról szükséges megközelíteni, hanem a folyamatok kialakítása során az üzleti stratégiához való kapcsolódást is figyelembe kell venni, ugyanis ezek kombinációja számottevően befolyásolhatja a teljesítménynövekedés szintjét. Emellett szükséges kiemelni, hogy a vállalatnál az informatikával szemben az adatvezérelt elemzési kultúra kialakítása nem fejleszthető egyetlen szervezeti egységből kiindulva, annak az összes vállalati részlegen átívelő folyamatként szükséges megvalósulnia.

Amennyiben az üzleti modellek oldaláról vizsgáljuk a problémakört, akkor számos specifikus tulajdonságot lehet azonosítani. A big data-hoz kapcsolódó üzleti modelleket tekintve megkülönböztethetők az adatfelhasználók, amely szervezetek elsődlegesen az üzleti döntések meghozatalához használják az adatokat; az adatszolgáltatók, amelyek rendelkeznek piacképes adatokkal vagy hozzáférést tudnak biztosítani harmadik felek ilyen adataihoz; valamint az adatközvetítők, amelyek tanácsadással vagy az infrastruktúra biztosítása révén tudnak részt venni a big data hasznosításának folyamatában. Ezek között jelentős kölcsönös függőség figyelhető meg, ezzel összefüggésben az adatalapú gazdaság megerősítését célzó intézkedéseknek holisztikus megközelítést kell alkalmaznia. Annak érdekében, hogy a vállalkozások kihasználhassák a big data elemzés nyújtotta előnyöket, folyamatosan alakítaniuk kell a szervezeti modelleket, a munkafolyamatokat és kezelniük kell a stakeholderek érdekeit is, mely elsődlegesen a big data-ban rejlő társadalmi kockázatok minimalizálást foglalja magában. Ki kell emelni azt is, hogy elemzések szerint a jövőbeni versenyt befolyásoló tényező lehet a big data-hoz kapcsolódó etikai és adatvédelmi kérdések, valamint a vállalkozások és a fogyasztók közötti bizalom alakulása is.

Összegzésképpen kijelenthető, hogy a big data elemzés alkalmazása számottevő pozitív hozadékkal bírhat a vállalkozások számára, mely kiterjedhet a rugalmasság, a reziliencia, illetve a termelékenység növelésére, a döntéshozatali folyamat átalakítására, valamint az innováció ösztönzésére is. Mindazonáltal a big data elemzési módszerek sikeres vállalati adaptálását számos tényező befolyásolhatja. Ezen korlátok között fontos szerepe van az adatok elérhetőségének, illetve a rendelkezésre álló adatok minőségének is. Emellett külön ki kell emelni, hogy az elemzések során a vállalatoknak figyelembe kell venniük az adatok etikus felhasználását és az adatvédelmet is.

A blogposzt a TKP2021-NKTA-51 számú projektben, a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Témakörök: big data, elemzés, gazdaság
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT