Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Marton Ádám

Adattudomány – milyen programnyelvvel?

Az R és Python is nyílt forráskódú programnyelv, így a támogatói és fejlesztői felülete is széleskörű.

Marton Ádám 2025.07.25.
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
LUDECON BLOG
Picture of Szalai Piroska
Szalai Piroska
munkaerőpiaci szakértő, az NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézetének munkatársa
  • 2023.02.10.
  • 2023.02.10.

Minimálbérek vannak az Unióban, minimáljövedelem nincs

Tisztázzuk itt, a legelején, hogy a minimálbér és a minimáljövedelem két nagyon különböző dolog. 

A minimálbér a foglalkoztatottak legkisebb alapbérét jelenti. Ez a teljes keresetnek egy része csupán. Erre jönnek rá a munkakörhöz kapcsolódó minden hónapban járó rendszeres pótlékok, a nem rendszeres egyéb kereseti elemek, pl. a jutalmak, karácsonyi vagy húsvéti keresetkiegészítések, így kapjuk meg az éves teljes keresetet, s ennek az egy hónapra eső átlaga lesz az átlagkereset. Ha külön nem jelzik, akkor a bruttó értéket szokták érteni alatta. 

Az Európai Unió tagállamai közül 2023. január 1-jén már 22 országban van egységes minimálbér, idén bevezette Ciprus is. Ausztriában, Svédországban, Dániában, Finnországban és Olaszországban még nincs ilyen szabályozás. A legfrissebb elérhető Eurostat adatok alapján vásárlóerő-paritáson összehasonlítva a magyar minimálbér a 16. helyen áll, holtversenyben Csehországgal. Öt olyan ország van, ahol alacsonyabb a minimálbér vásárlóértéke. A 2022-es évben számítható már, hogy a tavalyi minimálbér-emelkedés milyen mértékben növelte vagy csökkentette a legkisebb keresetek vásárlóértékét. Két országban tudott emelkedni a minimálbérek reálértéke, hazánkban a legjobban, 3,6%-kal, s Romániában 2,1%-kal. A többi 19 országban csökkent a reálérték. Bulgáriában és Lettországban romlott legjobban, 10% feletti mértékben, mert e két országban nem emelték tavaly a minimálbéreket.

Minimálbér reálértékének változása 2022-ben (%)

Míg keresete (és benne alapbére is) csak a foglalkoztatottaknak lehet, jövedelme már mindenkinek van a társadalomban, a legidősebb honfitársunknak épp úgy, mint a tegnap született babáknak. Az éves összes jövedelem számításakor háztartásonként a foglalkoztatott háztartástagok munkaviszonyból származó teljes keresetét (munkabér, rendszeres és nem rendszeres kereseti elemek: pótlékok, jutalmak, stb.), illetve vállalkozásból származó jövedelmeket, valamint a társadalmi jövedelmeket (családdal kapcsolatos, öregségi, munkanélküli és egyéb ellátásokat), továbbá az egyéb jövedelmeket is beszámítják, s osztják a háztartásban élők számával. A jövedelemszámításnál a nettó értékekkel számolunk. Így az egy főre jutó jövedelem mindig kisebb, mint az egy főre jutó kereset, s e kettő nem összekeverendő.

Hazánkban a reáljövedelmek folyamatosan növekedtek az elmúlt évtizedben és a járvány időszakában is. A reáljövedelmek emelkedése úgy történt, hogy közben jelentősen csökkent a társadalmi különbség. Míg 2010-ben a munkajövedelem aránya az összjövedelemben csupán 65% volt, 2021-re már 74%-ra emelkedett, amit részben a foglalkoztatottak létszámának jelentős növekedése, illetve a minimálbérek és a felette levő keresetek emelkedése okozott. A jelentős mértékű családi adókedvezmény is komoly mértékben csökkentette a gyermekesek kitettségét. A tavaly indult fiatalok adókedvezménye is tovább csökkenti a társadalmi különbségeket.

Az Unióban a szegénység vagy társadalmi kirekesztődés kockázatával élőkre pontos definíció létezik, itt írtunk róla. E definíció három összetevője közül az egyik a relatív jövedelmi szegénységben élők aránya, azaz olyan háztartásban élőkről van szó, ahol a nettó jövedelem nem éri el a szegénységi küszöböt, azaz a mediánjövedelem 60%-át. A szegénységi küszöb tehát nem a keresetek, hanem a jövedelmek mediánjának 60%-a. A relatív jövedelmi szegénység dimenziójában 2020-ban az 5. legkisebb értéket mérték nálunk, előttünk csupán Csehország, Finnország, Szlovénia és Dánia állt. 2021-ben tovább csökkent ez az arány, 12,2%-ra mérséklődött, az unió tagállamainak tavaly előtti referenciaévre vonatkozó értékeit még nem adta ki az Eurostat. 

A relatív jövedelmi szegénység csökkenése rengeteg gyereket is kiemelt a szegénységi kockázattal élők közül, mivel a szülők keresetének növekedése következtében a háztartás minden tagja ki tudott jutni a fenyegetésből. Már a relatív jövedelmi szegénységi arány a gyermekeseknél jóval alacsonyabb, mint a gyermektelen háztartásokban élők esetében, míg 2010 előtt volt olyan év is, amikor több, mint 10 százalékpont hátránya volt a gyermeket nevelőknek. 

Az Unióban most egy olyan ajánlás elfogadására készülnek, amely nem az alapbér minimálértékére vonatkozik, hanem a fent részletezett jövedelmekre ajánl kidolgozni olyan szabályozást, amely meghatároz egy minimális szintet. Főként a munkaerőpiacról kirekesztődött személyekre fókuszál. Ez egy egészen más megközelítés, mint amit eddig mi célul tűztünk ki. A magyar kormány arra fókuszált, hogy senkit ne hagyjunk az út szélén, akit csak lehet, vonjunk be a munkaerőpiacra, mert ha munka van, minden van, s a segélyezés alapú helyett a munka alapú társadalom megteremtésén dolgoztunk egészen eddig. Az Unió ezen ajánlása veszélyesen közeli a feltétel nélküli alapjövedelem gondolatához!

Ez az ajánlás nem egy új minimálbér-számítási módszer, hanem javasol a tagállamoknak egy minimális és számukra kötelező segélyezési szintet. Nem fogalmazzák meg, de sugallják, hogy ennek valahol a szegénységi küszöb körül kell lenni, s feltétel nélkülinek kell lenni. Az Unió tehát lehet, hogy mégis bevezetné a feltétel nélküli alapjövedelmet, csak épp máshogy hívja?

(Az írás először a Mandinerben volt olvasható.)

Témakörök: elemzés, Európai Unió, jövedelem, számítás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT