Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
LUDECON BLOG
Kovács Olivér
Kovács Olivér
tudományos főmunkatárs, NKE ÁNTK, Közgazdaságtani és Nemzetközi Gazdaságtani Tanszék
  • 2021.07.19.
  • 2021.07.19.

Visegrádi versenyképesség

IMD versenyképesség 2021 (1. rész)

Az IMD 2021. június 17-én publikálta 2021. évi Versenyképességi Évkönyvét, amelyből kiderül, hogy nagy harc folyik a legversenyképesebb gazdaságok között. Idén a dobogó legfelső fokán Svájc szerepel, őt követi Svédország és Dánia. Ez a kis írás a Visegrádiak (Csehország, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia) gazdasági teljesítmény felől vizsgált versenyképességének alakulásába enged betekintést.

Mi is a versenyképesség?

A versenyképességi elemzés lényegében azt nézi, hogy vajon az egyes nemzetek és vállalataik hogyan voltak képesek az adott időszakban (és nagyjában-egészében milyen további képességük van) menedzselni kompetenciáik teljes vertikumát annak érdekében, hogy hosszú távú prosperitást érhessenek el. Ez a felfogás tükröződik a svájci IMD üzleti iskola Versenyképességi Kutató Központja által évről évre kiadott Versenyképességi Évkönyvben is.

Az IMD Versenyképességi Évkönyve

A világhírű IMD svájci üzleti iskola Versenyképesség Központja (IMD World Competitiveness Center) 1989 óta teszi közzé Évkönyv formájában versenyképességi rangsorát. Ebben összesen 255 indikátorra építenek és 64 ország relatív rangsorát adják.

A 2021-es kiadvány – az Évkönyv módszertani hagyományát követve – négy átfogó tényezőre bontja az adott ország versenyképességi kontextusát:

  1. Gazdasági teljesítmény – Milyen az adott ország makrogazdaság teljesítménye?
  2. Kormányzati hatékonyság – Mely kormányzati politikák támogatják az adott ország versenyképességet?
  3. Üzleti hatékonyság – Stimulálja-e az üzleti környezet a vállalatokat innovációra, profitabilitásuk növelésére?
  4. Infrastruktúra – Milyen minőségű az alap infrastruktúra, a technológiai-, humán erőforrás, mennyire segítik a versenyképességet a tudományos ismeretek?

A 2021. évi kiadványból átfogó képet kaphatunk a Visegrádi országok versenyképességének alakulásáról, ahol is azt látni, hogy az élen Csehország (34) szerepel, őt követi Magyarország (42), majd Lengyelország (47) és Szlovákia (50).

1. ábra: A V4 országok versenyképességi pozíciója 2013-2021 (64 ország, IMD rangsor) (Forrás: IMD)

A Visegrádi országok versenyképessége: a gazdasági teljesítmény felől

A következőkben a V4 országokra összpontosítunk úgy, hogy az Évkönyv fentebb említett négy átfogó pillére közül a gazdasági teljesítményt vesszük górcső alá.

2. ábra: A versenyképesség első pillére: gazdasági hatékonyság
(rangsorbeli pozíció, 64 ország)
(Forrás: IMD)

Csehország

Csehországa rangsor 34. tagja, ekképpen a V4 csoport legversenyképesebb gazdasága maradt (2014 óta őrzi ezt a státuszát, ugyanakkor relatív pozíciója a 2013-2014-es szintekről csak átmenetileg sikerült feljebb mozdulnia). A cseh eset kiválóan szemlélteti, hogy a rangsor relatív pozíciókról szól, a környezet változékonysága lehetővé teheti a helyben maradást.

Csehország közvetlen környezetében lévő országokkal nagy változások történtek a 2019-2021-es pozíciók tekintetében: Ciprus a 41. helyről a 33-ra került, Észtország a 35-ről a 26. helyre, Szaúd-Arábia a 26. pozíciót vesztette el és foglalta el a 32-et, de ott van Indonézia is, ahol a 32. helyet a 37. váltotta. Ebből fakadóan úgy fest a dolog, hogy Svejk, a derék katona országának versenyképessége úgy tud stagnálni, hogy közben a romlás dominálja az egyes aldimenziókat, így a gazdasági teljesítményt is.

A gazdasági teljesítmény tekintetében (lásd 2. ábra) hét helyes visszaesést mutat (16-ról a 23. helyre). Mind a hazai gazdasági növekedés (28-ról 35-re), mind a nemzetközi tőkebefektetések (33-ról 35-re), mind pedig a foglalkoztatás (4-ről 9-re) terén érzékelhető a leszálló pálya. Igaz ugyan, hogy a csehek előtt álló legfontosabb kihívások között nem találjuk meg a napjaink egyik legsürgetőbb problémájaként emlegetett egyenlőtlenségek kérdését (GINI együtthatója alapján a 64 ország közül ezüstérmes helyezést ér el a cseh gazdaság, a mutató Szlovákia esetében szintén nagyon alacsony). Viszont, nyugodtan megemlíthetőek olyan kihívások, mint a globális gazdaság – és konkrétan a német gazdaság – fejlődésével kapcsolatos bizonytalanság, a koronavírus elleni védőoltások beadásának felgyorsítása és a mutációk elkerülésének feladata, s közben relatíve magasan tartani a gazdasági szabadságot, illetve egy fenntartható és működő politikai konszenzus kialakítása a 2021-es általános országgyűlési választások után.

Lengyelország

Lengyelország nemzetközi versenyképessége alapvetően leszállóágban van. Látványos romlás következett be az elmúlt évek során, a 2018. évi 34. helyről 2021-re a 47. helyre csúszott vissza. A lengyel gazdaság (a többi Visegrádi országgal összevetve) a legnagyobb belső piaccal, így a legtöbb belső kihasználatlan kapacitással rendelkező ország, amely a 64 vizsgált ország között foglalkoztatás tekintetében a 2020. évi 35. helyről feljavult a 7. helyre.

Nem meglepő, hogy gazdasági növekedése sem a 2008-as válságot követő nagy recessziónak, sem a COVID-19 pandémiának nem esett áldozatául. 2020-ra a visszaesés -2,7 százalék, ami a fele a többi V4 ország megfelelő adatához képest. Ez magyarázza, hogy a gazdasági teljesítmény dimenziójában két helyes javulást volt képes fölmutatni a lengyel gazdaság, amely a 2020. évi 29. pozícióból 2021-re a 27. helyre javult. A lengyel versenyképességi romlás mögött tehát nem a gazdasági teljesítmény pillére a felelős, hanem elsősorban a kormányzati és üzleti hatékonyság pillérek.

Magyarország

Magyarországaz Évkönyv 42. helyére zárkózott fel, ami 5 hely javulást jelent a 2020. évi pozícióhoz képest. Hazánk ezzel a V4 csoport második legversenyképesebb tagjává vált Csehország (34) után. A számottevő versenyképességi erősödést főleg a gazdasági teljesítmény dimenziója húzta.  (A 2019. évi 46. helyről 2020-ra a 19., majd 2021-re a 8. helyre sikerült felkapaszkodni.) Ezt elsősorban a nemzetközi tőkebefektetések (a 2020-as 40. helyről 2021-re a 18. pozícióba), illetve a foglalkoztatási adatok előnyös volta (a 2020-as 20. helyről 2021-re a 13. pozícióba) magyarázza a legjobban, miközben a hazai gazdaság növekedési teljesítménye a 18. helyről visszacsúszott a 40. helyre.

Szlovákia

Szlovákiaa rangsor 50. helyét ostromolja.Azzal együtt, hogy a V4-ek legrosszabbul teljesítő tagja, a szlovák gazdaság egy hatalmas korrekciót hajtott végre. Az előző évek romló tendenciája most megtört, és az 57. helyről sikerült feljebb kerülnie a ranglétrán. Egy olyan gazdaságban, ahol a vezetői véleményfelmérés, a makro- és mikroszintű társadalmi- és gazdasági adatok, a szakértői elemzések és a napi aktuálpolitikai döntések alapján leszögezhető, hogy hiányzik a kormányzati reformkezdeményezés.

Mindennek következtében nem elég a finanszírozási háttér a kis- és közepes méretű vállalkozások innovációjának és modernizációjának támogatásához. Szlovákia a lemaradó innovátorok közé sorolható az Európai Bizottság Innovációs Irányítótáblájának 2021. évi kiadásában, de oda tartozik a lengyel és a magyar gazdaság is, míg a cseh mérsékelt innovátornak számít. Ahol relatíve gyenge a szabályozói környezet, ott nemzetközi összevetésben az oktatási intézmények minősége is csak vérszegényebb lehet, ami az emberi tőke minőségi fejleszthetőségét tevőlegesen akadályozza, megbéklyózva ezzel a sikeres digitális transzformációt. (Az egyetemi oktatás indikátorában Szlovákia a rangsor 62. helyén szerepel.)

Ahogy azt láttuk, a V4-ek nem alkotnak homogén tömböt. A versenyképesség pedig efemer természetű is lehet, vagyis sokat kell tenni érte. A V4-ek versenyképessége azon áll vagy bukik, hogy képesek-e a fenntartható, inkluzív és minőségi növekedés felé navigáló lépésekben megállapodni és azokat hosszabb távon implementálni.

Témakörök: európai növekedési modell, gazdaság, IMD, versenyképesség, Visegrádi Együttműködés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT