Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Matuz János

Mennyire és milyen területen fontosak a Türk Államok az Európai Uniónak?

A Türk Államok részvétele a közvetlen uniós programokban.

Matuz János 2025.07.15.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat II.

A fiskális akadályok Előzőleg már írtunk arról, hogy a dollár geopolitikai szerepének változása, valamint az amerikai gazdasági és pénzpiaci fejlemények új ajtókat nyithat az euró nemzetközi

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat I.

Lehetőség az átalakuló világgazdasági környezetben?

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
Zsivity Tímea

Srebrenica: a múlt árnyéka, a jelen felelőssége

„Jobb a közeli jó szomszéd, mint a távoli testvér”.

Zsivity Tímea 2025.07.14.
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
LUDECON BLOG
Feierabend Izabella
Feierabend Izabella
vendégkutató, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2021.05.26.
  • 2021.05.26.

Fiskális-monetáris stimulus – A zöld finanszírozás perspektívái (2. rész)

A monetáris politika az 1970-es években megalapozott klasszikus elvekhez képest (miszerint a jegybank legfőbb feladata az inflációs cél követése) sokszor újradefiniálásra került, a klasszikus jegybanki funkciók mellett számos új policy szerepvállalás kapcsolódott össze a központi bankok tevékenységével.

A cikk első része itt olvasható.

A zöld finanszírozási formák elterjedésének elősegítése egy olyan új terület lehet, melyen keresztül a jegybankok hatékonyan tudnak hozzájárulni a klímasemleges növekedési célok eléréséhez. Morgan Deprés, a Francia Nemzeti Bank stratégiai igazgatója, a pénzügyi rendszer zöldítéséért felelős részleg vezetője a nemzeti bankok szerepét hangsúlyozta a zöld beruházások pénzügyi intézményi kereteinek kialakításában. Az NGFS (Network for Greening the Financial System) keretében szakértői csapatával kidolgoztak egy operatív keretrendszert a klímakockázat csökkentése érdekében, mely ajánlásokat tartalmaz a nemzeti bankok számára. (NGFS, 2021)

1. Hitelezési politika
  • A központi bank hitelezési politikáját ahhoz igazítja, hogy a partner pénzintézet mennyire veszi figyelembe a klímaváltozás hatásainak csökkentését a hitelkihelyezési politikájában (egy benchmarkhoz képest), illetve a saját üzleti modelljében. 
  • Magasabb kamatlábat állapít meg azon partnerek számára, akinek többnyire magas karbonintenzitású eszközöket tartanak. Fenntarthatnak egy hitelkeretet, melyet alacsony karbonintenzitású eszközök vásárlása függvényében vehetnek igénybe. 
  • Bizonyos hitelállományokat és hitelkondíciókat csak azon partnerek számára tarthatnak fenn, melyek lépéseket tesznek a karbonsemlegesség felé, valamint zöld beruházásokat valósítanak meg. 
2. Biztosíték
  • Haircut (eszközértéket csökkentő korrekciós tényező): A korrekciós tényező meghatározása annak függvényében, hogy nagyobb mértékben hozzájáruljon a klímakockázat csökkentéséhez. 
  • Kizárja a refinanszírozási biztosítékok közül azokat az eszközöket, melyek magasabb klímakockázattal járnak.
  • Elfogad olyan biztosítékokat, melyek környezetileg fenntarthatóak ezzel ösztönözve a bankokat a zöld hitelkihelyezésre és zöldkötvény-kibocsátásra. Emellett valamelyest nagyobb kockázati toleranciaküszöböt határozhatnak meg.
3. Eszközberuházások
  • Klímakockázat figyelembevétele az eszközvásárlásoknál
  • Olyan eszközök és kibocsátok kizárása a portfólióból, melyek nem teljesítik a klímával kapcsolatos kritériumokat.

Ezeknek a lehetőségnek az alkalmazása eltérő hatékonysággal bír és fontos, hogy egy átfogó jegybanki stratégiába ágyazódjon. A központi banknak ki kell alakítania az állásfoglalását azzal kapcsolatban, hogyan definiálja a klímaváltozásból eredő kockázatot és milyen a jegybank toleranciaküszöbe ezzel kapcsolatban. Meg kell vizsgálni, hogy milyen trade-off van az egyes fent megnevezett irányelvek megvalósítása és a monetáris politika hatékonysága között, ehhez pedig komplex kockázatelemzésre van szükség, melyet adatgyűjtésnek kell megelőzni, és ezen irányvonalak mentén kell testre szabni a hatékony és klímasemleges monetáris politika eszköztárát. Deprés amellett érvel, hogy dinamikus megközelítésben, óvatosan és a fokozatosság elvét betartva érdemes levezényelni ezt a portfólió-váltást a karbonsemleges gazdaság tendenciáinak figyelembevételével. 

Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a klímacélok megvalósítására nagyon széles eszköztár áll rendelkezésre (CO2 adó, ETS rendszer) és a jegybanknak a saját mandátumán belül szabad csak mozognia, anélkül, hogy túllépné a hatáskörét. A monetáris politikában végbement szemléletváltás jelentős tovagyűrűző hatással bírhat, melynek következtében valószínűleg a privát bankok és pénzintézetek is egyre nagyobb mértékben fognak bevenni zöld beruházásokat támogató eszközöket a portfóliójukba. Bár korábban már volt a GE Money-nak egy kísérlete a „zöld” hitelkártyák bevezetésére (GE Money Earth Rewards Mastercard, GE Money Eco card), melyet több más vezető bank is követett, azonban mégsem valósult meg ezek térnyerése, tekintettel arra, hogy a fogyasztók a hitelkártya nyújtotta egyéni hasznokat többre értékelték, mint egy közjószág termeléséhez való hozzájárulást. Várhatóan a fogyasztói szemlélet változásával ismét megjelenhetnek ilyen és ehhez hasonló kezdeményezések. Emellett egyre több bank esetében (például a Santander) kiemelt célként szerepel a fenntarthatósági célú beruházások támogatása.

Bár a magánszektor beruházásai is jelentősek a klímasemlegességi cél elérése érdekében (és az EU új megújuló energia finanszírozási mechanizmusában is egyre nagyobb súlyt kapnak), azonban továbbra is fontosak az állami szerepvállalások e területen. Így lényeges szempont lehet az, hogy mind nemzetállami, mind uniós szinten egységes támogatási szempontokat állapítsunk meg.

Általánosságban elmondható, hogy a zöld finanszírozásban piacközelibb megközelítés fog érvényesülni. Az Unió törekszik arra, hogy egy egységes SCR jelentésekre vonatkozó keretrendszert és módszertant dolgozzon ki, melyek alkalmazása (mérettől függetlenül) kiterjed majd az összes bejegyzett vállalkozásra, igaz könnyítéseket tartalmaz a KKV szektor számára. Valószínűleg az egyik legnagyobb kihívás, zöld finanszírozási szempontból, a KKV szektor környezeti teljesítményének javítása, versenyképességének növelése, hiszen a kis-és középvállalkozások jelentős finanszírozási problémákkal küzdenek. Ebben a tekintetben javulást hozhatnak a digitalizáció adta lehetőségek, a hálózatosodás fokozatos térnyerése, valamint az újfajta finanszírozási formák (crowdfinancing) megjelenése a kisebb szereplők számára is lehetőséget adhat zöld innovációk megvalósításához. 

Az Európai Parlament és a Tanács az energiaunió és az éghajlat-politika irányításáról szóló 2018/1999-es rendeletének 33. cikkelye határozott az uniós megújulóenergia-finanszírozási mechanizmus létrehozásáról, melynek operacionális részletszabályait a Bizottság 2020/1294-es rendelete tartalmazza. Az Unió egy olyan finanszírozási mechanizmus létrehozását tűzi ki célul, mely elősegíti a megújuló energiaforrások bruttó végsőenergia-fogyasztáson belüli részarányának 32%-ra történő növelésének költséghatékony megvalósítását.

A megújulóenergia-finanszírozási mechanizmus lehetőséget biztosít a megújuló energiatermelés statisztikai arányának növelésére azon tagállamok számára, melyek nehézségekbe ütköznek az uniós megújuló energia célkitűzések teljesítésében. Ezáltal nem kell a saját ország területén kevéssé költséghatékony beruházásokat megvalósítani. Más uniós tagállam területén létrehozandó új kapacitások pénzügyi támogatásával is teljesíthetővé válik az uniós célkitűzés.  A befogadó országok szintén részesülnek egyrészt statisztikai előnyből a megújulók részarányának növekedése tekintetében, másrészt élvezhetik a beruházások által generált pozitív externális hatásokat, úgymint a zöld munkahelyek számának növekedését, az energiaszektor karbon-intenzitásának csökkentését, ezáltal a levegőminőség javulását, az importfüggőség csökkenését, valamint a technológiai spill-over hatásokat.

Összességében uniós szinten hatékonyabb erőforrás-gazdálkodást és valóban versenyképes, fenntartható projektek támogatását teszi lehetővé ez a mechanizmus, mindazonáltal hozzájárul a tagállamok, valamint a magán és az állami szektor közötti hatékony kooperációhoz. A beruházások piacközeli megoldásként uniós tendereztetésen keresztül kerülnek kiválasztása. A piaci szereplők is motiváltak lesznek tőke invesztálására a megújuló beruházásokba, hiszen uniós „green label”-t tudhatnak magukénak ilyen módon, ami egyre inkább lefordítható lesz versenyképességi előnnyé.

Ez az új mechanizmus elejét tudja venni annak a jelenségnek, hogy bár karbonsemlegességi céllal azonban összességében az alacsony hatásofokuk miatt környezetileg károsnak minősülő támogatások valósuljanak meg. Ilyen módon a rendszerszintű optimalizáció révén lehetőség van arra, hogy a műszaki és gazdasági szempontból leghatékonyabb beruházások kapjanak támogatást, így a finanszírozási források bevonása kedvező multiplikátor-hatást tudnak elérni.

Az ETS rendszer revíziójának eredményeképpen (a Market Stability Reserve létrehozásával, a kínálat rugalmasabb szabályozásával és a kvótakínálat fokozatos csökkentésével) egyre növekvő CO2-árak határozódnak meg (2021. május 6-án már elérte az 50 eurót, ami historikus csúcsot jelent a rendszer fennállása óta). A magas CO2 árak egyrészt előbbre hozzák a megújuló technológiák gazdaságossági megtérülését, másrészt kiszorítanak a piacról bizonyos magas szén-dioxid kibocsátással járó technológiákat. Ilyen módon kedvező piaci környezetet teremt a karbonsemleges beruházások számára.

Következtetésképpen levonhatjuk, hogy számos kedvező tendenciát láthatunk a karbonsemleges technológiákba történő beruházások finanszírozásának előmozdításában. A legújabb kutatások tanulsága szerint a karbonsemleges technológiákba történő beruházások igenis hatékonyak, sőt jelentősebb multiplikátorhatással bírnak, mint a nem környezetbarát technológiák finanszírozása, ilyen módon a környezeti és a gazdasági fenntarthatósága szempontjából win-win szituáció alakulhat ki. Ennek a felismerésével és a finanszírozási mechanizmusok intézményi kereteinek rugalmasabbá tételével lehetőség adódik arra, hogy a fenntartható beruházások egyre költséghatékonyabb módon valósulhassanak meg és egyre nagyobb teret nyerjenek az új beruházások körében.

Irodalom

European Comission (2020) Commission Implementing Regulation (EU) 2020/1294 of 15 September 2020 on the Union renewable energy financing mechanism

Network for Greening the Financial System (2021): Adapting central bank operations to a hotter world – Reviewing some options, NGFS Technical Document, Banque de France

Témakörök: Európai Unió, fiskális politika, megújulóenergia, monetáris politika, Network for Greening the Financial System
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT