Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tankovsky Oleg

Ukrajna újjáépítése: lehetőség egy új fejlődési modell megteremtésére

Milyen új, fenntartható és európai alapokon nyugvó modell” épülhet fel a háború romjain Ukrajnában?

Tankovsky Oleg 2025.10.06.
Bajnok Andrea

Élményből kompetencia: a tanulás mint jövőműhely

A tanulók jövőkészségekkel felvértezve érezhetik csak felkészültnek magukat.

Bajnok Andrea 2025.10.01.
Szakos Enikő

Az oktatás legégetőbb kérdései

Milyen témák határozzák meg a hazai és nemzetközi oktatásról való gondolkodást?

Szakos Enikő 2025.09.29.
Navracsics Tibor

Közelebb kerültünk-e egy negyedszázados álom megvalósulásához?

Az Európai Unió az utóbbi időben jelentősen elmarad versenytársaitól.

Navracsics Tibor 2025.08.28.
Hauser Zsuzsanna

Útban a felsőoktatás felé

Készségek, képességek a pedagóguspályán.

Hauser Zsuzsanna 2025.03.11.
KREATIVITY BLOG
Picture of Bajnok Andrea
Bajnok Andrea
egyetemi docens, ÁNTK Társadalmi Kommunikáció Tanszék
  • 2025.10.13.
  • 2025.10.13.

Játékból jártasság: hogyan fejleszthetők a jövő kompetenciái?

Az előző, Élményből kompetencia: a tanulás mint jövőműhely című blogbejegyzésemben arról írtam, hogy gyorsan változó, digitalizált világunkban a munkaerőpiacon egyre több új készségre van szükség.

A tudás megszerzése önmagában már nem elég: a tanulásban a jövőkészségek fejlesztésének és az élménypedagógiának egyre nagyobb szerep jut. Vajon milyen módszerekkel lehet a jövőkészségeket hatékonyan fejleszteni, és a tapasztalatokat használható kompetenciává átalakítani? A digitalizáció a tanulási tereinket is átalakította, ezért releváns a kérdés, hogy offline vagy online vagyunk hatékonyabbak? Milyennek látjuk a „nagy képet”, vagyis az oktatás jövőjét?

Van egy tréninggyakorlat, a ZOOM, amely nemcsak annak kiváló példája, hogyan válhat a tanári kreativitás által egy művészeti alkotás tanulási eszközzé, hanem azt is jól szemlélteti, hogyan válik a játék tanulássá. A gyakorlat alapját képező képeskönyv (silent book, csendes könyv, azaz az „olvasó” fantáziájára van bízva, hogy milyen narrációt hoz létre a képekhez) érdekessége, hogy egy magyar tervezőgrafikus, Bányai István rajzolta, a megjelenést követően pedig az év (1995) gyermekkönyve díjjal jutalmazta a The New York Times.

A magyar grafikus képeire épülő gyakorlatban a résztvevők feladata, hogy közösen rakják sorba a képeket, alkossák meg a történetet úgy, hogy nem láthatják a többiek kezében lévő képeket. Tehát a résztvevők között egy képsorozatot osztunk szét, mely ugyanannak a történetnek a részleteit ábrázolja egyre közelebbről.  A feladat nem bonyolult, azonban csak akkor lehet megoldani, ha a csoporttagok hatékonyan kommunikálva együttműködnek.

A gyakorlat végén, a közös reflexió során válik még izgalmasabbá a tanulási folyamat, ami eddig a pontig csak „egyszerű” játéknak tűnt. A résztvevők minden esetben, szinte kivétel nélkül felismerik, hogy a feladat valójában a saját kommunikációs stílusuknak mutatott tükröt: mennyire voltak képesek meghallgatni egymást, hogyan reagáltak a félreértésekre, bizonytalanságokra, ki ismerte be vagy fel, ha hibázott. A ZOOM gyakorlat úgy működik, mint egy valós munkahelyi helyzet kicsinyített modellje: az információhiány, az időnyomás, az együttműködési kényszer is megtapasztalható benne, valamint a közös cél meghatározása is, kommunikáció által.

Akárhányszor alkalmazom ezt a gyakorlatot, különleges energiák szabadulnak fel az offline térben. A résztvevők általában arról számolnak be, hogy sokat tanultak a gyakorlat során a testbeszédről, a kommunikációról és saját magukról. A fizikai jelenlét támogatja a bizalom kialakítását, a spontán reakciókat és a közös figyelmet, azokat az interakciókat, amelyek például egy csoport csapattá válását is biztosítják. Ezzel szemben a digitális, online környezet más típusú kompetenciákat mozgósít. Ott a fókusz inkább a strukturált kommunikáción, a rövid, tömör megfogalmazáson és a technológia tudatos használatán van. 

A kettő, offline és online tér és eszközök nem versenytársai, hanem komplementerei egymásnak a jövőkészségek fejlesztésében. Az offline helyzetek mélyebb érzelmi bevonódást és társas tanulási lehetőségeket kínálnak. A digitális terek, például az mesterséges intelligencia megfelelő használata az új kommunikációs helyzetekre és a virtuális együttműködésre készíti fel a tanulókat. A tanulás mint jövőműhely ezeknek a tereknek az ötvözését jelenti: személyes tapasztalatok szerzését és digitális kompetenciák fejlesztését. 

A ZOOM-hoz hasonló gyakorlatokban, legyen az offline vagy online, a játék nem öncélú, hanem tudatosan felépített tanulási helyzet. A biztonságos környezetben lehet kísérletezni, új megoldásokat kipróbálni, a reflexió pedig abban segít, hogy az élményből tudás, a tapasztalatból készség alakuljon ki. A módszer különösen hatékony a jövőkészségek fejlesztésében, hiszen a kommunikáció, az együttműködés, az empátia vagy a problémamegoldás nem tanulható meg elméletből, tudásátadással. Ezek a készségek csak gyakorlással, interakciókon keresztül fejlődnek.

A ZOOM-ban a tanulócsoportnak csak akkor van esélye a sikerélményre, ha minden résztvevő igyekszik a „nagy képet” látni. Ugyanez érvényes a projektalapú tanulásra (Project Based Learning, PBL) is, akár offline, akár online térben kapcsolódnak a csoport tagjai. A PBL-ben a tanulók valós problémákon dolgoznak, kutatnak, terveznek, megvalósítanak és prezentálnak. A folyamat során fejlődik a felelősségvállalásuk, az időgazdálkodási, a konfliktuskezelési készségük és a kreativitásuk, vagyis ugyanazok a készségek, amelyeket például a ZOOM is felszínre hoz egy rövid, akár 30 perces időkereten belül.

A projektalapú tanulás abban is hasonlít a tréninggyakorlatokhoz, hogy a projekt megvalósításához folyamatos kommunikációra, önreflexióra és közös cél kijelölésére van szükség. A tanulás nem egyszerűen „feladatmegoldás”, hanem egy olyan folyamat, amely legalább annyira értékes, mint maga az eredmény.  A reflektív beszélgetések vagy akár a reflexiós naplóírás segítenek abban, hogy a tanulók felfedezzék és tudatosítsák, hogy miben fejlődtek, milyen kompetenciákat sajátítottak el. 

Ahogyan a ZOOM című képeskönyv lapjai is csak együtt mutatják meg a teljes képet, úgy az oktatásban is oktatók, tanulók és az intézmény közösen érhetik el a közös célt. Az oktató szerepe ma már nem csupán tudásátadás, hanem facilitálás és egy biztonságos tér megteremtése, ahol a tanulók bátran kísérletezhetnek. Az intézmények feladata, hogy ehhez olyan környezetet biztosítsanak, ahol a módszertani megújulásnak és a kísérletezésnek van tere, például oktatásfejlesztési központok, tréningek, tanulásműhelyek formájában.

Nyitókép anaken2012 / depositphotos.com

Témakörök: oktatás, tréning
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT