Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Balogh Zsolt György

Jog és logika – III. rész

A fuzzy logika a klasszikus logika kiterjesztése.

Balogh Zsolt György 2025.05.13.
Mernyei Ákos Péter

Az Európai Parlament szigorítaná a harmadik országokból származó befektetések ellenőrzésére vonatkozó szabályokat

Mire jut a tagállami diplomácia az európai bürokrácia hatáskör-étvágyával?

Mernyei Ákos Péter 2025.05.13.
Ződi Zsolt

A zürichi kutatók esete az etikus Reddittel

Kutatási szabadság és etikus tudomány a mesterséges intelligencia korában.

Ződi Zsolt 2025.05.06.
Kalas Vivien

Hamarabb hatályba léphet a migrációs paktum több eleme

Cél a menekültügyi eljárások egy részének felgyorsítása és hatékonyabbá tétele.

Kalas Vivien 2025.05.05.
KÖZJOGI MEGÁLLÓ BLOG
Csapó Zsuzsanna
Csapó Zsuzsanna
egyetemi docens, NKE ÁNTK Nemzetközi Jogi Tanszék
  • 2024.01.22.
  • 2024.01.22.

Van ma jelentősége a hadüzenetnek?

A jelen írás azt járja körbe, fókuszálva az orosz–ukrán fegyveres konfliktusra, van-e napjainkban nemzetközi jogi relevanciája a hadüzenet létének vagy hiányának.

Időről időre felvetődött a 2022. február 24-én Ukrajna ellen megindult orosz inváziót követően a hadüzenet kérdésköre. Hol a biztonságpolitikai szakértő bizonytalanodott el a támadás estéjén a neki szegezett kérdést illetően, miszerint beszélhetünk-e háborúról, hogy vajon a hadüzenet hiánya miként befolyásolhatja válaszát. Hol a (második világháborús) győzelem napjához közelítve indultak meg spekulációk 2022 tavaszán, amelyek azt várták, Oroszország végre február után májusban tényleg hadüzenetet hirdet. Hol az orosz védelmi miniszter hangoztatja, hogy „a kollektív Nyugat […] hadüzenet nélküli háborút folytat” Oroszország és Belarusz ellen. Hol – 2023 decemberében – a magyar miniszterelnök tett sokakat meghökkentő kijelentést, miszerint „Amikor az oroszok majd hadat fognak üzenni Ukrajnának, na, az háború lesz” (a kormányfő e kormányinfó végén mindazonáltal leszögezte: „Ukrajna háborúban áll”).

Ma azonban, nemzetközi jogi szempontból, nincs semmi jelentősége a hadüzenet létének vagy nemlétének. „Nem kell hadat üzenned ahhoz, hogy hadban állj.” Belső jogi szempontból ámbátor lehet relevanciája – áttételesen – e kérdésnek, lásd például ha nem hirdetnek hadiállapotot, nem lehet orosz sorkatonákat külföldön bevetni, emberi jogokat – pl. szólás- vagy mozgásszabadságot – a „normális” körülmények között is megengedettnél erőteljesebben korlátozni, hadbiztosokat kinevezni. Illetve a mozgósításhoz is az orosz normák szerint hadiállapotban kellene lenni egy másik állammal, ám megjegyzendő, részleges mozgósítást időközben, 2022 szeptemberében Putyin már elrendelt. A (jelen állás szerint pusztán hipotetikus) hadüzenettel természetesen nem vállalná fel Oroszország, hogy agressziót követ el szomszédjával szemben. Belső jogi normáik sem engednék ezt. Legalábbis az orosz nemzeti szabályok szerint csak akkor lehet mozgósítást elrendelni, ha Oroszországot támadják meg. (Hiszen az agresszió a nemzetközi jog által tiltott, azaz orosz támadás esetére nem hozhattak ilyen belső jogi rendelkezést.) Lehet persze hivatkozni (bár, fontos hangsúlyozni, nem megalapozottan, hiszen önvédelemben lévő állam nem követhet el agressziót) az ukránok ellentámadásaira például Belgorod városa esetében, ezeket beállítva az erőszak tilalma megsértésének. Így már elhárulni is látszanak a mozgósítás akadályai, formailag, jogilag. De nem nemzetközi jogilag, hiszen agresszor az áldozat állammal szemben nem vetheti fel az agresszió vádját.

Korábban is, amikor az államok közötti fegyveres erő alkalmazását jogi keretek nem korlátozták, vagyis amíg megillette az államokat a háborúindítás joga, azaz a ius ad bellum („jog a háborúhoz”), a hadüzenet ugyancsak nem bírt nemzetközi jogi relevanciával. Az állami szuverenitás szerves része, az egyik legfontosabb állami jogosítvány volt ugyanis a háborúindítás korlátlan joga. Az 1907. évi második hágai békekonferencián azonban az ellenségeskedések megkezdéséről szóló III. egyezmény formai, eljárási korlátot állított a ius ad bellum elé (voltaképpen formalizálva a régóta fennálló gyakorlatot), 1. cikkében ugyanis előírta: „A szerződő Hatalmak elismerik, hogy közöttük az ellenségeskedéseknek nem szabad megkezdődniök előzetes és minden kétséget kizáró értesítés nélkül, amely akár megokolt hadüzenetnek, akár ultimátumba foglalt feltételes hadüzenetnek alakjába foglalható.” Ahogy több mint 100 évvel ezelőtt Eöttevényi Nagy Olivér írta: „Maga a háború – amint azt az e tárgyban intézkedő hágai egyezmény kimondja – határozott, kétséget fenn nem hagyó nyilatkozatokkal kezdendő meg”. Ekkor tehát a hadüzenet jelentőséget nyert, de csak rövid időre.

Épp az 1907. évi hágai konferencián született ugyanis meg az az első sokoldalú nemzetközi szerződés, amely tartalmilag is elkezdte korlátozni a háborúindítás jogát. Igaz, a Drago–Porter egyezmény – az értekezleten elfogadott II. számú szerződés – még csupán annyit írt elő, adós állammal szemben a tartozások behajtására immár korlátozott a fegyveres erő alkalmazásának korábban limitálatlan lehetősége. A folyamat azonban ekkor beindult, és több fázison át – amely grádicsokon nemzetközi szerződések sora korlátozta egyre szélesebb körben a háborúindítás jogát – végül eljutottunk 1945-ig és az ENSZ Alapokmányig. Az Egyesült Nemzetek Szervezetének alapító okirata pedig – amely szerződésnek mára majd’ minden állam részese – immár kategorikusan deklarálta az államok közötti erőszak tilalmát.

Ma tehát irreleváns, intéznek-e vagy sem az államok hadüzenetet a megtámadni tervezett másik félnek. Tilos támadniuk, ez az alapvetés. Nem lehet formalitások betartásával felülírni az erőszak általános tilalmát. Nem lehet egy deklarációval igazolttá tenni a háborút. Másképpen: eleve nem küldhetsz hadüzenetet, hiszen nincs jogod a másik államot lerohanni, belőle területeket kiharapni, kormányzatát megdönteni. Korábban a hadüzenet lényege annak megakadályozása volt, hogy „minden előzetes tudósítás nélkül […] egymásra rontha[ssa]nak a nemzetek”. Azóta azonban megfosztották az államok magukat attól a jogtól, hogy egymásra ronthassanak. Ma önvédelmen kívül még egy esetben van joga egy államnak egy másikkal szemben erőt alkalmazni: ha erre az ENSZ Biztonsági Tanácsa (BT) felhatalmazást ad (ha a BT úgy ítéli – az ENSZ Alapokmány VII. fejezete alapján –, hogy e fegyveres rendszabályok szolgálhatják a nemzetközi béke és biztonság helyreállítását). Hadüzenetre azonban ekkor sincs szükség: ez esetben a BT határozata jelzi országnak is, világnak is, hogy megindulnak a hadműveletek (amelyek tehát csak reakciók lehetnek az így célkeresztbe vett állam jogsértésére).

A kérdés másik oldalaként pedig nem a hadüzenet létén vagy hiányán múlik, beszélhetünk-e két állam között fegyveres konfliktusról, s így alkalmazandók-e a háborúk idejére előírásokat tartalmazó ius in bello („jog a háborúban”) normák. Ahogy a ma hatályos humanitárius jogi, azaz ius in bello szabályokat rögzítő 1949. évi genfi egyezmények közös 2. cikke fogalmaz: „Azokon a rendelkezéseken kívül, amelyek a béke idején is alkalmazandóak, a jelen Egyezmény alkalmazást nyer a két vagy több Magas Szerződő Fél között bekövetkező megüzent háború vagy minden más fegyveres összeütközés esetén, még ha a hadiállapot fennállását közülük valamelyik nem is ismeri el.”

Az agresszió fogalmát 1974-ben definiáló 3314. számú ENSZ Közgyűlési határozat is leszögezi: „tekintet nélkül arra, hogy történt-e hadüzenet”, agressziónak minősül a határozat által felsorolt számos magatartás, így többek között, most csak az orosz offenzíva legeklatánsabb példáit hozva, az invázió, a katonai megszállás, a terület annektálása.

Egyébiránt a (voltaképp 2014 óta zajló) harcok eszkalálódását jelentő 2022. február 24-én Ukrajna ENSZ-nagykövete, Sergiy Kyslytsya az ENSZ Biztonsági Tanácsában Putyin aznap hajnali szónoklatát hazájával szembeni hadüzenetként értékelte. A világsajtóban sem késtek a hasonló interpretációk. Konklúzióként tehát leszögezhető, formális hadüzenetre ma már nincs szükség, sőt hadüzenetet intézni az erőszak alkalmazása mellett az azzal való fenyegetést is tiltó ENSZ Alapokmány sérelmét jelenti, egyszersmind hadüzenetnek tekinthető a nem annak titulált beszéd is, ha hatását tekintve fegyveres konfliktust indít el. Csak ma már agresszornak nevezzük azt, aki BT-felhatalmazás nélkül hadat üzen s indít más állam ellen.

Nyitókép forrása: Wikipédia

Témakörök: háború, hadüzenet, jog, nemzetközi jog
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT