Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Czeczeli Vivien

Az MI-paradoxon

Milliárdok égnek el, de hol marad a növekedés?

Czeczeli Vivien 2025.08.26.
Petruska Ferenc

Mit várhatunk a GPT-5-től az egyetemen?

Átfogó útmutató a kutatási feladatokhoz megfelelő MI-modell kiválasztásához.

Petruska Ferenc 2025.08.18.
Rab Árpád

A humanoid robotok jelenlegi piaci és technológiai trendjei

A humanoid robotok gyors ütemben terjednek a szolgáltatóiparban, az iparban és a mindennapi élet különböző területein.

Rab Árpád 2025.08.12.
Petruska Ferenc

Mesterséges intelligencia ügynökök kontra chatbotok

Melyiket milyen munkafázisban érdemes használni?

Petruska Ferenc 2025.07.28.
Szikora Tamás

Vajon megilleti-e a csetbotokat a szólásszabadság alapjoga?

A technológiai vívmányok komoly kihívások elé állítják a társadalomtudománnyal foglalkozó kutatókat.

Szikora Tamás 2025.07.21.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Picture of Fehér András Tibor
Fehér András Tibor
alezredes, tanársegéd, NKE HHK Informatika Tanszék
  • 2024.08.02.
  • 2024.08.02.

Csak az autóknak van autonómiája?

Avagy a gépi autonómia kutathatóságának néhány kérdése

Ha az ember az autonómiaszintek általános megközelítését keresi, egy elsőre meglepő jelenségbe fut bele: a téma vizsgálata azért nehézkes, mert a netes keresők és csetbotok csak a járművekkel kapcsolatos szinteket adnak meg.

Pedig a mesterséges intelligencia (továbbiakban MI) számtalan felhasználási területén lehet kérdéses, hogy milyen szinten önálló az adott gép, pontosabban az adott funkció. Ezt vizsgálva több kérdés, kutatás-technikai probléma is felmerült bennem. Alább ezeknek járok a végére, mivel fontos tanulságokat rejtenek:

I. Miért nehéz általános megközelítéseket találni?
II. Hogyan lehet a különféle okos gépek autonómiáját kutatni, mit érdemes keresni?
III. Van-e köze egy beépített MI-szolgáltatásnak az autonómia szintjéhez?
IV. Mi a logikája a hivatalos megközelítéseknek?
V. Miért az automatika szót használják hivatalosan az autonómiára?

A korai kutatásoknak két jellemzője volt: egyrészt még általánosságban gondolkodtak a számítógépes rendszerek önállóságának kérdéseiről, másrészt az automatika szintjein belül kezeltek minden ilyen kérdést[1]. Érdekes módon az automatika kifejezés maradt meg a hivatalos meghatározásban, holott épp fordítva gondolnánk, mivel a mai szóhasználatban a gépi autonómiáról hallani sokat. Hasonlóan meglepő, hogy az autonómia általános megközelítése eltűnt, pedig egyre nagyobb szükség lenne erre, például általános szabályozó elvek megfogalmazásához.

Visszatérve a gépiautomatika-szintekre: ennek felosztásai azt vizsgálták, milyen téren mennyire van még jelen az ember a gép döntései mögött. Az automata (rövid) meghatározása máig úgy szól, hogy „ember nélkül is működő gép”, így joggal sorolják ide akár a teljes gépi önnállóságot is. A technikai megközelítés szerint ugyanis a gépi autonómia csak az automatika részhalmaza. A fenti alapkérdés nem változott meg a gépi autonómia szintezésekor: továbbra is az ember jelenlétének mértéke a kérdés a gép döntésében – viszont feltételekhez köti, hogy hogyan működik ember nélkül az a gép. Vagyis „egy (autonóm) gép működése a rendszer saját helyzetfelismerésén, tervezésén és döntéshozatalán alapul a kijelölt feladat elérése érdekében” [2].

A fenti (I–V.) kérdések egy részére választ adhat egyik konkrét szintezés elemzése. Népszerűsége és ismertsége miatt célszerű az autók besorolásait venni példaként. A szintek ismertetése előtt hangsúlyozni kell, hogy ez a hivatalos szintezés[3] valójában a vezető támogatásának szintjeit határozza meg. Röviden[4]

  1. szint, a vezetésautomatizáció teljes hiánya. Lehetnek azonban különböző MI-alapú támogató, figyelmeztető funkciók (pl. holttér-figyelő, sávelhagyásra vagy elalvásra figyelmeztetés), sőt automata vészféktől is nulladik szinten marad a kocsi.
  2. szint, vezetői asszisztens: bizonyos vezetéstámogató funkciók beleszólhatnak a jármű mozgásába, de nem egyszerre (pl. vagy az adaptív sávtartás működik vagy az adaptív tempomat), ám az irányítást továbbra is az ember végzi.
  3. szint, részleges vezetésautomatizálás: számos manővert elvégez az autó, de ezek felügyelete az ember feladata (pl. az adaptív sávtartás és az adaptív tempomat egyszerre működnek).
  4. szint, feltételes vezetésautomatizálás: a volán mögött ülő egyénnek már csak készenlétben kell lennie – ám amennyiben szükséges, akkor át kell tudnia venni az irányítást (pl. teljesen automatikus parkolás vagy forgalmidugó-asszisztens).
  5. szint, magas szintű automatizálás: már nem várja el a sofőrtől, hogy probléma esetén közbelépjen (egyedül kell biztonságosan vezetnie a járművet), ám bizonyos a körülmények (időjárás, fényviszonyok) alapján visszaadja a vezetést a sofőrnek.
  6. szint, teljes automatizálás: minden elképzelhető helyzetben tudnia kell tökéletesen irányítani a járművet (valóban nem kell sofőr).

A tanulságok választ adnak az utolsó három kérdésre:

III. Van-e köze egy beépített MI-szolgáltatásnak az autonómia szintjéhez? Látható, hogy csak a gyorsulás és kormányzás átvételének fokát osztályozza a szabvány, tehát még első szintű autonómiába sem sorolja a gépjárművet egy más jellegű MI beépítése (pl. fáradtságfigyelő, vagyis fejlett arcelemező MI mellett nulladik szintű marad).

IV. Mi a logikája a hivatalos megközelítéseknek? Az előző pontból következik, hogy az autonómia csak olyan MI-vel van összefüggésben, amelyek a gép (itt az autó) fő funkcióját támogatják (itt ez a balesetmentes haladás). Tehát nincs köze egy rendszer autonómiájának a felhasznált MI színvonalához. Tehát hiába társalog az autó viccekkel tarkítottan az utasaival, egy ilyen fejlett MI mellett sem autonóm – ám ha a sáv közepén tartja az autót, akkor igen. De kizárólag a rendszer fő feladatához rendelt MI befolyásolja a gép „autonómiáját”, ami inkább csupán MI által támogatott automatika.

V. Miért az automatika szót használják hivatalosan az autonómiára? Az előző pontban már felsejlett, hogy az automatika fogalommal úgy tűnik, hogy a szabvány megfogalmazói azt szeretnék hangsúlyozni, hogy a szintek alanyai nem emberek. A gépek autonómiája még csupán automatika. Ez megfontolandó szempont egy olyan korban, amikor a gépek autonómiájá divatszóvá válik, hiszen pl. a szabvány magyarázatainak nagy részében is autonómiaszinteknek hívják ezeket[5]. Sőt, a lista alapján felmerül, hogy az autonómia szó használata kissé korai, pl. igazából az 5. szintű autók bevezetésétől kezdve lenne jogos, vagy majd az 5-ös automatikaszintű autókat kéne autonómiaszintekbe sorolni. Addig helyesen használja a hivatalos szintmegnevezés az automatika szót, és a szakirodalomban is ez lenne kívánatos.

I. Most térünk oda vissza, miért is ütközik óriási nehézségekbe egy általános megközelítés? Erre először az ilyen irányú kutatások elmaradása utalt: 2014-es a legújabb fellelt értekezés, amely egy általános keretrendszer létrehozását célozza meg a robotok autonómiaszintjeihez[6]. Ez a tanulmány a téma történeti változását is jól leírja, és egy metodológiát is kidolgoz. Ám ez a módszertan is inkább csak részterületeken alkalmazható. Ezt követően pedig már minden kutatás ebbe az irányba tolódik: a különböző felhasználási területek szerinti autonómia-besorolásokat látják érdemesnek kidolgozni, az általános megközelítést a szakma „elengedi”.

II. És ezzel kapjuk meg a választ arra is, hogy hogyan lehet akkor ezt kutatni: részterületenként. Így fellelhetőek specifikus autonómiaszintezések. Ennek igazolására én a logisztika[7] és az egészségügyi robotok[8] szintjeiről kerestem és találtam anyagot. További területek kutatása itt nem feladat.

Ezek után a tisztázások után a kutatókat a fenti problémák már nem korlátozzák – így remélhetőleg számos kutatás kapott a fenti észrevételek elolvasása által nagyobb autonómiát…

Jó kutatást!

Felhasznált irodalom

[1]  M. R. ENDSLEY és D. B. KABER, „Level of automation effects on performance, situation awareness and workload in a dynamic control task”, Ergonomics, köt. 42, sz. 3, o. 462–492, márc. 1999, doi: 10.1080/001401399185595.

[2]  K. M. Sayler, Artificial Intelligence and National Security. Congressional Research SVC, 2020. Elérés: 2024. január 4. [Online].

[3]  J3016 szabvány (2021.04.), Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles – SAE International. Elérés: 2024. július 12. [Online].

[4]  Zsolt S., „Ezek az önvezetés szintjei”, Villanyautósok. Elérés: 2024. július 12. [Online].

[5]  C&T, „The 6 Levels of Autonomous Driving Explained”, C&T Solution Inc. Elérés: 2024. július 12. [Online].

[6]  J. Beer, A. Fisk, és W. Rogers, „Toward a Framework for Levels of Robot Autonomy in Human-Robot Interaction”, Journal of Human-Robot Interaction, köt. 3, o. 74, jún. 2014, doi: 10.5898/JHRI.3.2.Beer.

[7]  M. Krä, L. Eckart, M. Rito, és J. Schilp, „Levels of autonomy in production logistics: terminology and framework”, 2022, Elérés: 2024. július 12. [Online].

[8]  A. Attanasio, B. Scaglioni, E. D. Momi, P. Fiorini, és P. Valdastri, „Autonomy in Surgical Robotics”, Annual Review of Control, Robotics, and Autonomous Systems, köt. 4, sz. Volume 4, 2021, o. 651–679, máj. 2021, doi: 10.1146/annurev-control-062420-090543.

Nyitókép forrása: Adobe Firefly

Témakörök: autó, mesterséges intelligencia, MI, vezetés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT